Dzień 08.05.2020 r.

Temat:  Trębacz z wieży mariackiej

Cele ogólne:

-rozwijanie mowy;

-stwarzanie okazji do słuchania piosenek na żywo.

 

  1. Ćwiczenie poranne:

            Zabawa  – Marsz z klaskaniem.

Dzieci maszerują po dywanie, licząc do czterech, następnie przykucają i cztery razy klaszczą, a potem ponownie maszerują.

 

2.

  • Zabawa przy piosence Muzykanci konszabelanci.

     Dzieci – muzykanci – wymieniają jakiś instrument (np.: skrzypce, flet, trąbka itp.) i wykonują ruchy naśladujące grę na tym instrumencie, naśladując jednocześnie odpowiednie dźwięki (np. na skrzypcach: dylu- -dylu, dylu-dylu; na trąbce: trutu-tutu, trutu-tutu; na flecie: fiju-fiju, fiju-fiju itp.). Następnie słuchają piosenki  Muzykanci konszabelanci  i ruchami naśladują grę na usłyszanym instrumencie.

            Jestem muzykantem konszabelantem,

            my muzykanci konszabelanci.

            Ja umiem grać, my umiemy grać.

            A na czym? Na pianinie.

            A pianino i-no, i-no, a pianino i-no, i-no,

            a pianino i-no, i-no, a pianino bęc!

 

  • Opowiadanie na podstawie utworu Z. Chmurowej O trębaczu z wieży mariackiej.

 

Dzień był letni, skwarny. Upał ciągle wzrastał.

Strażnicy krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy.

     Drzemią więc strażnicy, słońce z nieba praży… a tu się do miasta zbliżają Tatarzy.  

     Choć upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i zrabować?

I co teraz będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz zagra hejnał w cztery świata strony.

Wtem dostrzegł Tatarów na koniach spienionych.

Trębacz przerażony ścisnął trąbkę w garści.

– Trzeba zawiadomić miasto o napaści!

Uniósł trąbkę w górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem.

Tym graniem ostrzegł wszystkich ludzi w mieście.

Strażnicy na murach ocknęli się wreszcie.

Zawrzały ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga: i młodzi, i starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy.

A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty…

– Zwycięstwo! Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży!

– Wiwat, wiwat trębacz!

Lecz trębacz już nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę przerwała…

Brzmi hejnał krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży mariackiej.

  • Rozmowa na temat opowiadania.

– Czy strażnicy pilnowali Krakowa?

– Kto ostrzegł mieszkańców?

– Czy obronili miasto?

– Co się stało z trębaczem?

– Jak krakowianie upamiętnili to wydarzenie?

 

  • Słuchanie nagrania hejnału z wieży mariackiej.

     -Oglądanie obrazka przedstawiającego trąbkę, zwrócenie uwagi na jej budowę.

     – Naśladowanie gry na trąbce.

     -Zabawa taneczna z wykorzystaniem kroków krakowiaka, przy piosence, np. Krakowiak wiosenny.

     -Kolorowanie rysunku przedstawiającego trąbkę.

3.

Śpiewanie dźwięków gamy poprzedzone wysłuchaniem wiersza T. Kubiaka Osiem nut i rozmową, z jakich dźwięków składa się gama.

       Do, re, mi, fa, sol, la, si, do, podśpiewują, polem idą.                                                           

Osiem nut, osiem sióstr, rozśpiewanych w cieniu brzóz.                                

       Do, re, mi, fa, sol, la, si, do, podskakują,  łąką idą.                                       

       Ośmiu braci, osiem tonów, idzie łąką w dal zieloną.

       Osiem tonów, osiem dźwięków – wszystkie razem są piosenką.

 

  • Rodzic recytuje wiersz; pokazuje dzieciom nuty wybranej piosenki i wyjaśnia, w jaki sposób zapisuje się muzykę.
  • Pokazuje dzieciom nuty gamy na pięciolinii; wyjaśnia pojęcia: pięciolinia, gama; wymawia nazwy solmizacyjne poszczególnych nut, dzieci je powtarzają. Zwraca uwagę dzieci na to, że kolejne nuty gamy znajdują się na pięciolinii coraz wyżej i śpiewa się je również wyżej.
  • Dzieci z pomocą rodzica liczą dźwięki gamy; śpiewają za rodzicem kolejne dźwięki gamy od dołu do góry nazwami solmizacyjnymi, w połączeniu z powolnym unoszeniem jednej ręki do góry.

 

 Karta pracy, cz. 4, s. 27.

Rysowanie coraz mniejszych szlaczków.