1. Gdzie słychać muzykę? 

 

 

CELE:

  • radzenie sobie z trudnymi emocjami- tremą;
  • posługiwanie się mimiką, gestem i ruchem w zabawach naśladowczych;
  • wysłuchiwanie muzyki poważnej;
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji słuchowej i wzrokowej, dekodowanie;
  • doskonalenie zdolności grafomotorycznych.

 

 

  • Blok zajęć o emocjach – trema. „Jakie to uczucie?” – zagadka:

 

Dopada cię to chwilę przed występem na scenie,

gdy śpiewasz, grasz na instrumencie lub gdy masz przedstawienie.

Czujesz niepokój przed tym przedsięwzięciem,

choć wiesz, że czeka cię miłe przyjęcie.

Gdy ktoś na ciebie patrzy, gdy oglądać cię chce,

to nieprzyjemne uczucie właśnie ogarnia cię. (trema)

 

  • „Trema” – dyskusja. Opiekun rozmawia z dzieckiem, zadaje mu pytania: Co to jest trema? Jakie to uczucie? Kiedy można odczuwać tremę? Co się z nami dzieje gdy czujemy tremę? Czy ty kiedyś odczuwałeś tremę? W jakiej to było sytuacji? Czy było to przyjemne uczucie? Czy tremę można przezwyciężyć? Kiedy to uczucie mija?

 

  • „Radzimy sobie z tremą” – ćwiczenie oddechowe. Opiekun tłumaczy dziecku, że jednym z dobrychsposobów na poradzenie sobie z odczuwaną tremą, niepokojem, zdenerwowaniem są ćwiczenia Proponuje mu nauczenie się ćwiczeń oddechowych w oparciu o wierszyk motywacyjny.

Opiekun  recytuje wiersz, a dziecko wykonuje ćwiczenie z zamkniętymi oczami, koncentrując się na własnym oddechu:

 

Wiem, że to potrafię, wszystko mi się uda.

Stoję mocno na dwóch nogach, ręce trzymam na udach.

Biorę głęboki wdech nosem, ręce unoszę do góry.

Wypuszczam ustami powietrze, znikają zwątpienia chmury.

I jeszcze raz wdech nosem i buzią wydech robię.

Rozluźniam się, czuję się lekko, mam już wiarę w sobie.

 

Zadaniem dziecka jest zabawa w mima i bezdźwięczne naśladowanie śpiewu operowego.

 

  • KARTY PRACY (5-latek):
  • Praca z KP4.18 – doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej, percepcji słuchowej i wzrokowej, zdolności grafomotorycznych, dekodowanie, (z powodu braku płyty z piosenkami prosimy o nie wykonywać zadania z łączeniem dźwięku z ilustracją).
  • „Kto pierwszy?” – gra z wykorzystaniem Wyprawki 28–30. (opiekun plus rodzeństwo)

Dzieci wypychają pionki: skrzypce, harfę, flet,  pianino, fortepian, puzon. Ustawiają je na planszy.

Kilka wersji gry:

  1. Opiekun rzuca dużą kostką, dzieci przesuwają instrumenty odpowiadające liczbie oczek na kostce o jedno pole, każdy na swojej karcie.
  2. Każde dziecko wybiera jeden instrument, opiekun rzuca kostką. Porusza się to dziecko, na które wskaże kostka. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety.
  3. Dzieci grają indywidualnie, każde we własnym zakresie rzuca kostką i sprawdza, który instrument dotrze do mety jako pierwszy.

 

  • KARTY PRACY (4-latek):
  • Wykonanie KP2.36 – odszukiwanie przedmiotów wydających ciche dźwięki.

 

 

  • Źródło:
  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Podczas omawiania wiersza można dziecko nakierowywać, odwoływać się do sytuacji znanych dziecku.
  • W trakcie zabawy „Śpiewamy jak w operze” można bawić się wspólnie z dzieckiem, zwracać jego uwagę na charakterystyczne ruchy, gesty podczas śpiewu operowego.
  • Przy kolorowaniu wg kodu ważne by dziecko zwracało uwagę i dostrzegało różnicę między literami. Niech dziecko wykonuje pracę dokładnie, stara się nie wychodzić poza kontury.
  • Przed zaznaczaniem przedmiotów wydających ciche dźwięki proszę omówić z dzieckiem poszczególne ilustracje i upewnić się czy dziecko kojarzy ich dźwięki.