Temat: W KSIĘGARNI
CELE:
-doskonalenie umiejętności liczenia;
– utrwalenie pojęć duży, mały;
-zapoznanie z pracą sprzedawcy w księgarni;
– poznanie określeń: okładka, strona, kartka, księgarnia
– poznanie określenia: księgarnia;
-rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.
„Nasza biblioteczka” – oglądanie książek z biblioteczki domowej, omówienie ich wyglądu. Prosimy, by dzieci podeszły do biblioteczki i wybrały jedną książkę. Następnie dzieci, oglądają wybrane przez siebie książeczki. Razem z dziećmi omawiamy, z czego składa się książka. Okładka chroni strony książki i na niej jest napisany tytuł książki (pokazujemy okładkę). To jest kartka, a to strona (pokazujemy kartka-strona). Na niej są litery, które układają się w wyrazy, zdania, historyjki. Dzięki nim wiemy, czy to jest bajka, wiersz czy opowieść (pokazujemy kartki w książce). Ilustracje i obrazki pokazują to, o czym czytamy. Demonstrujemy ilustracje w książce. Pokazujemy, w jaki sposób należy odwracać kartki, by ich nie zniszczyć.
Kup mi, mamo, książeczkę – wiersz T. Kubiaka.
Rodzic czyta fragment wiersza. Kup mi, mamo, książeczkę
Kolorowe książeczki,
kolorowe bajeczki,
w kolorowych bajeczkach
kolorowy jest świat.
Kup mi, mamo, książeczkę,
przeczytamy bajeczkę,
a w bajeczce tej – dziwy.
Każdy poznać je rad.
Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu.
Pytania:- Czy lubicie dostawać książeczki?;
– Kto Ci czyta książeczki?;
– Jakie bajki znasz?.
„Jesteśmy w księgarni” – zabawa matematyczna,
Rodzic organizuje i ustawia w pokoju dwa stoliki, a na nich książki.
Na pierwszym stoliku leżą książki małe, na drugim duże.
W widocznym miejscu umieszczamy napis KSIĘGARNIA.
Rodzic będzie sprzedawcą. Dzieci biorą misia lub lalkę.
Wyjaśnia dziecku zasady zabawy. To miejsce to księgarnia, wskazuje na stoliki i książki oraz pokazuje
napis KSIĘGARNIA.
Rodzic daje dziecku cztery fasolki, za które będzie mogły kupić wybraną książkę, dziecko głośno przelicza swoje fasolki.
Rodzic mówi: „Możesz kupić jedną książkę za jedną fasolkę. Kupioną książkę możesz zanieść swojemu misiowi lub lalce”.
Dziecko zaczyna kupować książki . Kupione książki układa przed misiem lub lalką.
Rodzic-sprzedawca daje jedną książkę za jedną fasolkę.
Gdy wszystkie książki zostały wykupione, dzieci siadają przy swoich misiach lub lalkach -i liczą, ile książek kupiły. Określają, jakie książki kupiły – małe czy duże.
Praca z Karty Pracy cz.2 str.24 – dzieci wypowiadają się na temat obrazka przedstawiającego księgarnię. Zadaniem dzieci jest otoczenie pętlami książek, które mama kupiła Toli.
„O czym jest ta książka?” – zabawa ruchowa przy muzyce.
Rozkładamy na dywanie książki. W trakcie muzyki dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Gdy muzyka cichnie, dzieci zatrzymują się, podchodzą do książek. Dzieci wybierają książkę przeglądają ją i na podstawie obrazków mówią, o czym może opowiadać dana książka. Następnie odnoszą ją na półkę w kąciku książki w pokoiku.
Słuchanie piosenki: „Ktoś na Ciebie czeka w baśni” https://www.youtube.com/watch?v=Aowe8WTzEME
Masażyk relaksacyjny:
Rodzic mówi wierszyk jednocześnie wykonując rękoma czynności opisane poniżej.
Pisze Pani na maszynie
Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).
Słuchowisko – Bajkowisko : dzisiaj proponuję do słuchania i oglądania bajeczkę „Domisie -zagubieni w bajkach” https://www.youtube.com/watch?v=emF0eZFHNlU lub bajka do czytania wybraną przez Rodzica.
Kolorowanie kredkami dowolnej postaci z bajki.