Data: 08.05.2020r
Temat kompleksowy: Wiosenna łąka.
Temat dnia: ,, Rośliny na łące’’.
Cel ogólny:
– rozwijanie zainteresowań dzieci przyrodą w najbliższym otoczeniu
– zapoznanie z nazwami popularnych roślin łąkowych
– wzbogacenie słownika dzieci o nowe wyrazy
1.„Wędrujące palce” – zabawa ruchowo-słuchowo-wzrokowa. Rodzic przygotowuje prostokąty różnej wielkości. Dziecko recytują rymowankę Bajkopisarz i jednocześnie wodzi palcem po obwodzie prostokąta. Zabawę powtarzamy kilka razy. Za każdym razem należy zmienić palec.
Bajkopisarz
Zbigniew Dmitroca
Pisarz bardzo lubi ciszę,
Wtedy dobrze mu się pisze.
Teraz już nie skrobie piórem,
Tylko stuka w klawiaturę.
2.,,Łąka’’-słuchanie wiersza M.Buczkówny.
Na łąkę trzeba iść rano
Kiedy jeszcze jest rosa –
Cichutko przystanąć
I słuchać
Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa
Patrzeć jak skrzydła motyli
Zamykają się i otwierają
Jak mała biedronka
Na łódce z listka płynie
Po zielonym kołysaniu –
A potem trzeba się pochylić
Nad każdym kwiatem
I zapytać jak mu na imię
Rozmowa na temat wiersza: O jakim miejscu jest mowa w wierszu? Co można robić na łące?
Rozpoznawanie i nazywanie wybranych roślin łąkowych.
Koniczyna łąkowa.
Mniszek pospolity.
Mak polny.
Rumianek.
Chaber bławatek.
Stokrotka pospolita.
Babka lancetowata.
- „Maskotka miś odwiedza łąkę” – wycieczka na łąkę lub rozmowa na podstawie ilustracji. Dziecko bierze na wycieczkę lub do rozmowy swoją ulubioną maskotkę . Podczas pobytu na łące rodzic zwraca uwagę dziecku na cechy charakterystyczne wiosennej łąki: trawy i kwiaty, kolorystyka, małe zwierzęta. Jeśli dziecko jest na wycieczce, to przygląda się roślinom. Można zrobić z dzieckiem zielnik.
4.„Bocian i żaby” – zabawa ruchowa bieżna. Rodzic lub rodzeństwo jest bocianem. Dziecko jest żabką i poruszają się po wyznaczonym terenie żabimi skokami. Na hasło: Bocian! dziecko biegnie w tym czasie rodzic, rodzeństwo-bocian stara się złapać żabkę.
5.„Wyścig świerszczy” – zabawa ruchowa na czworakach. Wyznaczona jest linia startu i mety. Dziecko ustawione jest na linii startu i na hasło: Start! dziecko porusza się do przodu skokiem zajęczym, aż do linii mety. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6.Praca z K2., str.20 – orientacja w przestrzeni (wyższy, niższy).
7.„Idą mrówki” – zabawa paluszkowa Małgorzaty Barańskiej.
Idą sobie mrówki dróżką. Dziecko w siadzie skrzyżnym naśladuje placami obu dłoni kroczenie palcami środkowym i wskazującym po swoich udach. Pierwsza mrówka tupie nóżką Stuka o uda kciukiem, druga mrówka tupie nóżką Stuka o uda palcem wskazującym, trzecia mrówka tupie nóżką, Stuka o uda palcem środkowym, czwarta mrówka tupie nóżką, Stuka o uda palcem serdecznym. potupały, potupały Stuka wszystkimi palcami o uda. i w mrowisku się schowały .Zaciskają pięści.
8.Wędrówki Skrzata Borówki-odc.3-łąka.