08.05.2020 r. (piątek)
TEMAT: SYMBOLE NARODOWE – GODŁO
Cele: – Poznanie wyglądu godła Polski – symbolu narodowego.
– Doskonalenie sprawności manualnej dziecka.
– Doskonalenie techniki prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
– Usystematyzowanie wiadomości dotyczących poznanych symboli narodowych.
Pomoce: piosenka “Jedzie pociąg z daleka…”; wiersz “Znak” M. Łaszczuka; ilustracja przedstawiająca godło Polski; elementy przedszkolnej wyprawki dziecka (karty pracy i wyprawka odebrana z przedszkola); mały kocyk lub ręcznik do jeżdżenia po podłodze; skoczna piosenka ; klej, kartka papieru, nożyczki; film edukacyjny “Polak mały!”;
Realizacja
I. Zabawa ruchowa bieżna “Jedzie pociąg z daleka…” ze śpiewem.
Rodzic jest maszynistą pociągu, dziecko wagonikiem i stoi za rodzicem, trzymając rączki na biodrach rodzica.
Rodzic z dzieckiem jedzie pociągiem po dywanie i śpiewa piosenkę:
https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
“Jedzie pociąg z daleka,
Ani chwili nie czeka,
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy,
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy…”
“U-uuu, U-uuu ” rodzic z dzieckiem naśladuje gwizd pociągu.
II. Słuchanie wiersza “Znak” M. Laszczuka.
Czy wiesz, jaki to znak:
w czerwonym polu biały ptak?
Wiem – odpowiedział Jędrek mały.
– To jest znak Polski: orzeł biały.
Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat przeczytanego wiersza. Rodzic wyjaśnia, co to jest symbol narodowy – znak Polski, którym jest orzeł biały. Następnie prezentuje dziecku godło Polski. Dziecko opisuje słowami, co na nim widzi. Poznaje nazwę ptaka na godle – orzeł biały.
III. Zestaw zabaw ruchowych
– “Zwiedzamy Polskę” – dziecko siedzi na kocyku/ręczniku rodzic trzyma go za dwa brzegi tworząc pociąg. Pociąg rusza w podróż po Polsce od miasta do miasta. “Ciuch, ciuch!” – pociąg jedzie. Gdy rodzic mówi “Dojeżdżamy do Krakowa ” pociąg zatrzymuje się na chwilę. Na sygnał “Ciuch, ciuch” ruszają dalej i zatrzymują się kiedy dojadą do kolejnego miasta. Można podać kilka miast lub kilkanaście – wedle uznania.
– “Biało – czerwoni” – zabawa w kolory. Dziecko siedzi na brzegu dywanu – rodzic naprzeciw dziecka. Rodzic rzuca piłkę i wymienia kolor, a dziecko łapie ją oburącz i odrzuca do rodzica. Gdy rodzic wymienia kolor biały lub czerwony, dziecko nie łapie piłki.
– ” Białe orły” – dziecko biega przy piosence, naśladując lot orła (ręce rozłożone w bok, poruszają nimi jak skrzydłami). Gdy muzyka cichnie, na hasło :”Orły lądują!” – dziecko zatrzymuje się i opuszcza ręce. Powtarzamy kilkakrotnie.
IV. “Symbole narodowe” – praca z wykorzystaniem W.36. (wyprawka dziecka nr 36). Dziecko wycina obrazek przedstawiający godło Polski, rozcina na cztery części, układa według wzoru i nakleja na kartkę.
V. Zaproszenie dziecka do obejrzenia filmu “Polak mały!”, o polskich symbolach narodowych.
Utrwalenie wiadomości na temat poznanych polskich symboli narodowych.