Czwartek 7 maja 2020r.

Temat: To, co pełza po łące

 

Cele:

– Tworzenie okazji do rozbudzenia zaciekawienia światem przyrody poprzez wybrane utwory;

– Bogacenie mowy czynnej i biernej dziecka w oparciu o zagadnienia dotyczące łąki.

– Rozbudzanie gotowości do samodzielnej obserwacji przyrody;

– Ćwiczenie narządów mowy, oddechu i słuchu fonematycznego;

– Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka.

 

  1. Zabawa z wierszem „Przemiana” T. Callahan, E. Maryland

Rodzicu, przeczytaj dziecku następujący wierszyk wykonując opisane ruchy:

Gąsienica pełza wkoło, żując smaczne liście (udajemy, że zrywamy i zjadamy liście)
Wtem otacza się kokonem (obracamy się)
Czy to widzieliście?
Potem z niego wyskakuje (skok do przodu)
I przeciąga się na boki ( wyciągamy ręce na boki)
Czuje słońce na swych skrzydłach, (spoglądamy w stronę słońca)
Odlatuje pod obłoki (machamy skrzydłami i odlatujemy)

Powtórz wierszyk, aby dziecko tez mogło wykonać kolejne gesty.

Uczymy się wierszyka na pamięć!!!

 

  1. To, co pełza po łące –Rozmowa kierowana pytaniami na podstawie wiedzy dziecka, oraz ilustracji: Stonogi, gąsienicy, ślimaka, żuka, jaszczurki, mrówki, dżdżownicy.

– Jakie owady możemy spotkać na łące?

– Które z nich latają, pełzają, skaczą?

– Podziel te wyrazy na sylaby.

– Pokaż, w jaki sposób się poruszają.

 

  1. Ciekawostki o owadach

Wszystkie owady wylęgają się z jaj. Dzieci nazywane są larwami. Owady nie mają takich kości ani kręgosłupa jak my. Nazywa się je bezkręgowcami.

Pająki nie są owadami. Pająki mają osiem nóg. Są one związane z skorpionami i należą do rodziny pajęczaków.

My smakujemy naszymi językami, ale owady nie mają języka. Zamiast tego smakują swoimi antenkami lub ustnikami. Przynajmniej większość z nich to robi. Motyle smakują swoje jedzenie w wyjątkowy sposób. One smakują swoimi stopami. Lądują na jedzeniu, używając specjalnych receptorów chemicznych w nogach, aby poznać smak jedzenia przed spożyciem. Owady zjadają więcej roślin niż jakiekolwiek zwierzę na ziemi.

Większość owadów może latać.

Komary przyciągają blondynki bardziej niż brunetki, a dzieci więcej niż dorosłych.

Ślimaki mogą spać 3 lata bez jedzenia.

Średnia długość życia muchy domowej wynosi zaledwie 14 dni.

Bez pszczół do zapylania kwiatów, rośliny nie miałyby sposobu na rozmnażanie się i nie mielibyśmy nic do jedzenia.

 

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
  • Uciekająca jaszczurka” – Dziecko kładzie się na brzuchu i za pomocą kończyn jednej strony ciała próbuje posuwać się do przodu.
  • „Wyścig węży” – Dziecko siedzi na dywanie w siadzie płaskim, ręce na kolanach. Ma za zadanie przejść na druga stronę pokoju, unosząc jedynie pośladki i lekko całą nogę z jednoczesnym posunięciem do przodu. Nie może się podpierać rękami.
  • „Wyścig gąsienic” – Dziecko siedzi na dywanie w siadzie płaskim, ręce ma na kolanach. Na znak Rodzica poruszają się do przodu, unosząc na przemian prawą i lewą nogę z pośladkiem. Nie może przy tym odpychać się lub podpierać rękami.
  • „Letnie motyle” – Dziecko wyciąga przed siebie proste ręce ze złączonymi dłońmi. To samo robi Rodzic. Przydźwiękach muzyki relaksacyjnej Rodzic zaczyna rysować leniwą ósemkę, dziecko naśladuje jego ruchy.
  1. Karty pracy: Znajdź 10 różnic.

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/05/ZnajdzRozniceLaka.pdf

  1. Praca plastyczna – (Dla chętnych)

Przedstawiam pomysły na wykonanie gąsienicy:

https://ekodziecko.com/gasienica-z-opakowania-po-jajkach

http://crayonka.blogspot.com/2016/06/gasienica-z-nakretek-po-butelkach.html

https://pl.pinterest.com/pin/732960908079035476/

Albo ślimaczka:

https://stylowi.pl/21322161

https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/1223-slimak-z-bibuly

https://dzieciakiwdomu.pl/2016/05/slimaki-z-makaronu-i-plasteliny.html