Piątek 8 maja 2020r.

Temat: „Wiosenny koncert”

 

Cele ogólne:

– Rozpoznawanie na obrazkach zwierząt łąkowych;

– Aktywne słuchanie muzyki połączone z improwizacją ruchową do utworu N. Rimskiego-    Korsakowa. „Lot trzmiela”;

– Rozwijanie wyobraźni muzycznej oraz poczucia rytmu;

– Ćwiczenie mięśni narządów mowy na wyrazach dźwiękonaśladowczych: cyk, bzyku bzyk,   żżż, bzz, kum, rech, kle;

 

  1. Koncert na łące – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Patrycji Siewiera-Kozłowskiej. Uważne słuchanie utworu. Rozpoznawanie na obrazkach świerszcza, pszczoły, bąka, żaby i bociana. Rodzic recytuje wiersz, ilustrując jego treść obrazkami.

Koncert na łące

Dziś na łące, wśród zieleni,

Tam, gdzie kwiatek się czerwieni,

Wielki koncert się odbywa,

Chociaż chór się w trawie skrywa.

Najpierw świerszcze – cyk, cyk, cyk,

Po nich pszczółki – bzyku-bzyk,

Teraz bąk wesoło buczy – żżżżżżż,

Mała mucha też się uczy – bzzzzzzz.

A pod listkiem, tam gdzie mech,

Małych żabek słychać  śpiew:

Kum, kum, kum, rech, rech, rech,

Bocian idzie, a to pech!

Bocian przyszedł, ale cóż

– Nie chce żabek zjadać już!

On by chciał też tu na łące

Grać wesoło wielki koncert!

Kle, kle, kle, kle, kle, kle

– Ja też z wami śpiewać chcę!

 

Rozmowa kierowana pytaniami Rodzica: –  Co odbywało się na łące? –  Jak grały świerszcze / pszczółki / bąki / mucha? –  Jak śpiewały żabki / bocian? Rodzic pokazuje obrazki świerszcza, pszczoły, bąka, muchy, żaby, bociana, a dziecko naśladuje ich głosy.

  1. „Co Tup usłyszał na łące?” – zabawa słuchowa. Rodzic włącza odgłosy łąki nałożone na siebie –śpiew skowronka, szum trawy, kumkanie żaby, brzęczenie pszczół, klekot bociana. Szum trawy w tle, na tym głośniejsze odgłosy owadów i zwierząt. Dziecko głośno nazywa znane sobie odgłosy. Przy drugim powtórzeniu stara się zapamiętać kolejność co najmniej dwóch odgłosów.

Kumkanie żab: https://www.youtube.com/watch?v=lODCveaSlZs

Brzęczenie pszczół: https://www.youtube.com/watch?v=_TPgqc6UX9g

Klekot bocianów: https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

Szum trawy: https://www.youtube.com/watch?v=4432-PJ05BU

Śpiew skowronka: https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0

 

  1. „Kto się boi deszczu?” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Rodzic wyjaśnia dziecku, że skrzydła owadów są bardzo cienkie i delikatne. Gdy zamoczą się w wodzie, utrudniają lub uniemożliwiają latanie, dlatego owady chowają się przed deszczem. Dziecko zamienia się w owady i biega – lata po łące. Gdy usłyszy odgłos deszczu – (Rodzic odtwarza nagranie deszczu) – musi ustawić się zgodnie z instrukcją: usiąść, stać na baczność, na jednej nodze, pod ścianą itp.

Deszcz: https://www.youtube.com/watch?v=YZiF_PY8mmA

  1. „Wiosenny koncert” – Zainspirowany utworem „Lot trzmiela” Nikołaj Rimsky-Korsakow. https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY

Improwizacja muzyczna z wykorzystaniem „instrumentów”, jakie posiadamy w domu np. papier, celofan, klucze, łyżki drewniane, miski, tarki, ziarna fasoli, grochu, ryż kasza manna w pojemniku, woda w butelce itp.. Rodzic z dzieckiem razem przygotowują instrumenty, następnie zastanawiają się, jak za ich pomocą naśladować odgłosy owadów lub dźwięki, które można usłyszeć na łące. Tworzą improwizację muzyczną według własnego pomysłu. Prezentują skomponowany utwór. Na hasło: Łąka się budzi! Dziecko razem z Rodzicem zaczynają realizować wymyślone dźwięki od najcichszego do najgłośniejszego i od najgłośniejszego do najcichszego. Na hasło: Łąka zasypia! Przestają grać.

  1. „Nogi stonogi” – matematyczna zabawa dydaktyczna.

Rodzic daje dziecku nakrętki od napojów (kilkanaście sztuk) i paski papieru lub patyczki (około 20 sztuk). Dziecko układa z nakrętek stonogę, a następnie układa po obu jej stronach paski papieru (nogi), ale tak, by po jednej i drugiej stronie było tyle samo nóg. Następnie liczy, ile nóg jest po jednej stronie, ile po drugiej i ile jest wszystkich nóg.

  1. Praca z K2., 21 – dorysowywanie kropek biedronkom. Dopełnianie do wskazanej liczby elementów. Porównywanie liczebności.
  2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

„Taniec motyli” – zabawa muzyczno-ruchowa z wykorzystaniem chusteczek. 

Dziecko jest na początku gąsienicą– pełza na brzuchu po dywanie. Potem jest poczwarką zamkniętą w kokonie, leży nieruchomo. Na koniec powoli wydostaje się z poczwarki i zamienia się w pięknego, kolorowego motyla – bierze do ręki chusteczki i tańczy po całym pokoju. W tle zabawy gra muzyka „Znów przyszła Wiosna” Monika Kluza

https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs

 – „Kwiaty otwierają się i zamykają” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. 

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce ma na kolanach, głowę nisko opuszczoną. Na hasło: Kwiaty otwierają się! – dziecko prostuje się i podnosi do góry ręce. Na hasło: Kwiaty zamykają się! – powrót do poprzedniej pozycji.

– „Zajączki na łące” – zabawa z elementem podskoku.  Dziecko swobodnie podskakuje, odpoczywa w przysiadzie. Następnie maszeruje po obwodzie koła we wspięciu i na całych stopach.

– „Piesek goni motylka” – zabawa z czworakowaniem. Dziecko chodzi i próbuje biegać na czworakach. Na znak Rodzica zatrzymuje się, unosi ręce i lekko nią macha, naśladując  łapanie motyla.

„Wyścig żuków z kulkami” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.  Dziecko gniecie dla siebie kulę z papieru gazetowego. Na sygnał Rodzica dziecko na czworakach porusza się do przodu w kierunku wyznaczonej mety, jednocześnie popychając głową papierową kule.