Piątek dnia 08.05.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: WSZĘDZIE WIOSNA
TEMAT DNIA: WSZĘDZIE WIOSNA
Cele:
- Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej.
- Usprawnianie motoryki dużej.
- Kształtowanie orientacji przestrzennej.
- Rozwijanie ciekawości poznawczej.
Co słychać wiosną? – ćwiczenia słuchowe.
Dziecko słucha odgłosów (pszczoły, żaby, bociana, komara, muchy) i odgaduje jakie zwierzęta wydają takie dźwięki. Po odgadnięciu rodzic pokazuje obrazek.
https://www.youtube.com/watch?v=VB2Sy2xcW7E
https://www.youtube.com/watch?v=D9xoJDAhEJ8
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
https://www.youtube.com/watch?v=XY-G3-vKkP4
https://www.youtube.com/watch?v=8q0poDwrlj8
My jesteśmy żabki – zabawa z piosenką.
Dziecko tańczy przy piosence. Rozumie określenia: skoki w bok, w przód, w tył.
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
Leci… leci… – zabawa na podstawie wiersza J. Porazińskiej.
Dziecko słucha wiersza:
Leci… leci…
Leci, leci pszczoła
do Wojtaszka czoła…
Wojtek śpi.
Leci, leci osa
do Wojtaszka nosa…
Wojtek śpi.
Leci, leci mucha
do Wojtaszka ucha.
Wojtek śąpi.
Leci bąk tłuściutki
do Wojtaszka bródki…
– A tuś mi!
Rodzic wyjaśnia zwrot A tuś mi! Dziecko wspólnie z rodzicem recytuje wiersz i pokazuje palcem na sobie części ciała, o których jest w nim mowa. Przy słowach: a tuś mi! – dziecko rozłożoną wewnętrzną stroną dłoni gwałtownie dotyka brody.
Zestaw zabaw ruchowych.
- Bocian – zabawa z elementem równowagi. Dziecko chodzi po pokoju unosząc wysoko kolana. Na klaśnięcie rodzica – staje na jednej nodze i rozkłada w bok ręce. Liczy do czterech i zmienia nogę…. .
- Żabka – zabawa z elementem podskoku. Dziecko – żabka skacze na dwóch nogach w miejscu i do przodu, unosi do góry ręce ugięte w łokciach. Na sygnał rodzica – zatrzymuje się i kumka z jednoczesnym ruchem palców dłoni – dłonie otwierają się i zamykają uderzając czterema palcami o kciuk.
- Pracowite mrówki – zabawa z czworakowaniem. Dziecko ugniata skrawek papieru w kulki, a następnie rozkłada je na dywanie. Dziecko – mrówka chodzi na czworakach w różnych kierunkach, a na znak rodzica zbiera kulki i zanosi w wyznaczone miejsce.
Podczas muzyki – “Wiosna” A. Vivaldiego zachęcam do przeprowadzenia trzech kolejnych zabaw.
https://www.youtube.com/watch?v=gj-cRaeNbl8
- Rosnący kwiat. Dziecko zamienia się w rosnący kwiat. Kuca, głowę ma opuszczoną, dłonie ściśnięte w piąstki. Powoli podnosi najpierw jedną, potem drugą rękę. Otwiera dłonie i wstaje. Przechodzi kilka kroków i znowu kuca… .
- Wiosna – improwizacja muzyczno-ruchowa. Dziecko z kolorową chustka w ręku pokazuje wg. własnego pomysłu budzącą się do życia wiosnę.
- Wiosenny deszcz. Dziecko tańczy z chustką, gdy muzyka cichnie podnosi chustkę do góry – rozkłada parasol… .
- Omiń kałuże. Dziecko maszeruje pomiędzy gazetami – kałużami w rytm wystukiwany przez rodzica. Na hasło: Kałuża! – przeskakuje przez gazetę.
- Trawa kołysze się na wietrze – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko staje w rozkroku, unosi do góry ręce i wykonuje skłony w bok w jedną i drugą stronę, naśladując kołysanie trawy na wietrze.
- Gra w zielone. Dziecko dostaje do ręki coś zielonego. Dziecko biega po pokoju. Na sygnał rodzica dziecko zatrzymuje się i odpowiada na pytania. R: Grasz w zielone? D: Gram. R: Masz zielone? D: Mam. Dziecko dalej biega… .
Barwimy kwiaty – eksperyment. Do słoiczków z wodą zabarwioną różnymi kolorami farb wkładamy białe kwiaty. Po 24 godz. dziecko obserwuje co się stało i wyciąga wnioski.