Piątek dnia 08.05.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WSZĘDZIE WIOSNA

TEMAT DNIA: WSZĘDZIE WIOSNA

Cele:

  1. Kształtowanie spostrzegawczości słuchowej.
  2. Usprawnianie motoryki dużej.
  3. Kształtowanie orientacji przestrzennej.
  4. Rozwijanie ciekawości poznawczej.

Co słychać wiosną? – ćwiczenia słuchowe.

Dziecko słucha odgłosów (pszczoły, żaby, bociana, komara, muchy) i odgaduje jakie zwierzęta wydają takie dźwięki. Po odgadnięciu rodzic pokazuje obrazek.

https://www.youtube.com/watch?v=VB2Sy2xcW7E 

https://www.youtube.com/watch?v=D9xoJDAhEJ8

https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

https://www.youtube.com/watch?v=XY-G3-vKkP4

https://www.youtube.com/watch?v=8q0poDwrlj8

My jesteśmy żabki – zabawa z piosenką.

Dziecko tańczy przy piosence. Rozumie określenia: skoki w bok, w przód, w tył. 

https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s

Leci… leci… – zabawa na podstawie wiersza J. Porazińskiej.

Dziecko słucha wiersza:

Leci… leci…
Leci, leci pszczoła
do Wojtaszka czoła…
Wojtek śpi.
Leci, leci osa
do Wojtaszka nosa…
Wojtek śpi.
Leci, leci mucha
do Wojtaszka ucha.
Wojtek śąpi.
Leci bąk tłuściutki
do Wojtaszka bródki…
– A tuś mi!

Rodzic wyjaśnia zwrot A tuś mi! Dziecko wspólnie z rodzicem recytuje wiersz i pokazuje palcem na sobie części ciała, o których jest w nim mowa. Przy słowach: a tuś mi! – dziecko rozłożoną wewnętrzną stroną dłoni gwałtownie dotyka brody. 

Zestaw zabaw ruchowych.

  • Bocian – zabawa z elementem równowagi.                                                                                                            Dziecko chodzi po pokoju unosząc wysoko kolana. Na klaśnięcie rodzica – staje na jednej nodze i rozkłada w bok ręce. Liczy do czterech i zmienia nogę…. .
  • Żabka – zabawa z elementem podskoku.                                                                                                              Dziecko – żabka skacze na dwóch nogach w miejscu i do przodu, unosi do góry ręce ugięte w łokciach. Na sygnał rodzica – zatrzymuje się i kumka z jednoczesnym ruchem palców dłoni – dłonie otwierają się i zamykają uderzając czterema palcami o kciuk.
  • Pracowite mrówki – zabawa z czworakowaniem.                                                                                                        Dziecko ugniata skrawek papieru w kulki, a następnie rozkłada je na dywanie.                                                         Dziecko – mrówka chodzi na czworakach w różnych kierunkach, a na znak rodzica zbiera kulki i zanosi w wyznaczone miejsce.                                                                                                                                           

Podczas muzyki – “Wiosna” A. Vivaldiego zachęcam do przeprowadzenia trzech kolejnych zabaw.

  https://www.youtube.com/watch?v=gj-cRaeNbl8

  • Rosnący kwiat.                                                                                                                                                        Dziecko zamienia się w rosnący kwiat. Kuca, głowę ma opuszczoną, dłonie ściśnięte w piąstki. Powoli podnosi najpierw jedną, potem drugą rękę. Otwiera dłonie i wstaje. Przechodzi kilka kroków i znowu kuca… .
  • Wiosna – improwizacja muzyczno-ruchowa.                                                                                                       Dziecko z kolorową chustka w ręku pokazuje wg. własnego pomysłu budzącą się do życia wiosnę.
  • Wiosenny deszcz.                                                                                                                                                  Dziecko tańczy z chustką, gdy muzyka cichnie podnosi chustkę do góry – rozkłada parasol… .
  • Omiń kałuże.                                                                                                                                                          Dziecko maszeruje pomiędzy gazetami – kałużami w rytm wystukiwany przez rodzica. Na hasło: Kałuża! – przeskakuje przez gazetę.
  • Trawa kołysze się na wietrze – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.                                                       Dziecko staje w rozkroku, unosi do góry ręce i wykonuje skłony w bok w jedną i drugą stronę, naśladując kołysanie trawy na wietrze.
  • Gra w zielone.                                                                                                                                                         Dziecko dostaje do ręki coś zielonego. Dziecko biega po pokoju. Na sygnał rodzica dziecko zatrzymuje się             i odpowiada na pytania.                                                                                                                                                         R: Grasz w zielone?                                                                                                                                                             D: Gram.                                                                                                                                                                               R: Masz zielone?                                                                                                                                                                 D: Mam.                                                                                                                                                                       Dziecko dalej biega… .

Barwimy kwiaty – eksperyment.                                                                                                                                           Do słoiczków z wodą zabarwioną różnymi kolorami farb wkładamy białe kwiaty. Po 24 godz. dziecko obserwuje co się stało i wyciąga wnioski.