Temat dnia: JAK PORADZĘ SOBIE Z HAŁASEM?

 

Cele: kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych, budowanie wiedzy dzieci na temat budowy aparatu słuchowego człowieka,

 

Zachęcam do obejrzenia tego króciutkiego filmiku pod tytułem „Jak działa słuch”: https://www.youtube.com/watch?v=pooeW9Oop5Q

 

„Jak poradzę sobie z hałasem?” – rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na pod­stawie doświadczeń dzieci, zabawy dydaktycznej i Kart Pracy nr2. str36.

„Co to za dźwięk?” – zabawa dydaktyczna.

Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami. Rodzic prezentuje różne odgłosy, zadaniem dzieci jest odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków, gra na tamburynie. Pytamy dzieci: Które z tych odgłosów były dla was przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślicie dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy? Mówimy dzieciom o szko­dliwości hałasu dla naszego zdrowia.

Wykonanie zadania w Kartach Pracy nr2. str. 36 – odszukiwanie przedmiotów wydających ciche dźwięki.

 

„Po cichutku” – zabawy ruchowe.

Rozpoznajemy kroki swojej Rodziny – dzieci siedzą na dywanie, zamykają oczy. Dowolna osoba z rodziny cichutko spaceruje po pokoju, dziecko otwiera oczy i wskazuje kto to szedł.

 

 „Gdzie jesteś?” – Dbamy o bezpieczne otoczenie. Dziecko z zawiązanymi oczami szuka drugiej osoby, wołając je po imieniu, np. Olu, gdzie jesteś? Drugie dziecko odpowiada – Tutaj. Mogą powtarzać to wielokrotnie, aż się znajdą. Gdy dzieci się odnajdą, następuje zmiana.

 „Dzień dobry!” – jedno osoba jest odwrócona plecami do reszty. Wybrana osoba mówi: Dzień dobry… (podaje imię osoby siedzącej tyłem). Osoba siedząca tyłem ma zgadnąć, kto je przywi­tał. Jeśli popełni błąd, następuje zamiana.

  • „Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonanie modelu ucha z plasteliny.

 

Dzieci siedzą przy stolikach. Mówimy: Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknij­cie delikatnie swoich uszu. To czego dotykacie, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykacie, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego. Dzieci lepią z plasteliny model ucha zewnętrznego.

 

Zdjęcie ucha wewnętrznego https://blognaucho.pl/2019/08/08/woskowina-w-uszach-po-co-ona-jest/

 

Na muzyce w przedszkolu utrwalenie słów piosenki i układu tanecznego

Dzieci słuchają piosenki odtwarzanej z https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM

 

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2

 

Taniec do piosenki.

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.         Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.

Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2                           jw.

(instrumenty)                                                                           Dzieci idą w prawo w rytm uderzeń bębna.

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.         Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.

Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2                       jw.

(instrumenty)                                                                           Dzieci biegną w lewo w rytm dźwięków

                                                                                                     janczarów.

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.        Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.

Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2                jw.

(instrumenty)                                                                         Dzieci cwałują ruchem dostawnym w pra­wo w  

                                                                                                    rytm uderzeń bębna.

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.        Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.

Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2                       jw.

(instrumenty)                                                                         Dzieci podskakują obunóż w prawo.

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.       Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.

 

Zajęcia wyrównawcze i rozwijające.

Zachęcamy dzieci do wyrazistego wymawiania łamańców językowych: Kra krę mija, Lis ma norę, Stół z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego, Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.