Temat dnia: JAK PORADZĘ SOBIE Z HAŁASEM?
Cele: kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych, budowanie wiedzy dzieci na temat budowy aparatu słuchowego człowieka,
Zachęcam do obejrzenia tego króciutkiego filmiku pod tytułem „Jak działa słuch”: https://www.youtube.com/watch?v=pooeW9Oop5Q
„Jak poradzę sobie z hałasem?” – rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na podstawie doświadczeń dzieci, zabawy dydaktycznej i Kart Pracy nr2. str36.
„Co to za dźwięk?” – zabawa dydaktyczna.
Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami. Rodzic prezentuje różne odgłosy, zadaniem dzieci jest odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków, gra na tamburynie. Pytamy dzieci: Które z tych odgłosów były dla was przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślicie dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy? Mówimy dzieciom o szkodliwości hałasu dla naszego zdrowia.
Wykonanie zadania w Kartach Pracy nr2. str. 36 – odszukiwanie przedmiotów wydających ciche dźwięki.
„Po cichutku” – zabawy ruchowe.
Rozpoznajemy kroki swojej Rodziny – dzieci siedzą na dywanie, zamykają oczy. Dowolna osoba z rodziny cichutko spaceruje po pokoju, dziecko otwiera oczy i wskazuje kto to szedł.
„Gdzie jesteś?” – Dbamy o bezpieczne otoczenie. Dziecko z zawiązanymi oczami szuka drugiej osoby, wołając je po imieniu, np. Olu, gdzie jesteś? Drugie dziecko odpowiada – Tutaj. Mogą powtarzać to wielokrotnie, aż się znajdą. Gdy dzieci się odnajdą, następuje zmiana.
„Dzień dobry!” – jedno osoba jest odwrócona plecami do reszty. Wybrana osoba mówi: Dzień dobry… (podaje imię osoby siedzącej tyłem). Osoba siedząca tyłem ma zgadnąć, kto je przywitał. Jeśli popełni błąd, następuje zamiana.
- „Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonanie modelu ucha z plasteliny.
Dzieci siedzą przy stolikach. Mówimy: Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknijcie delikatnie swoich uszu. To czego dotykacie, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykacie, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego. Dzieci lepią z plasteliny model ucha zewnętrznego.
Zdjęcie ucha wewnętrznego https://blognaucho.pl/2019/08/08/woskowina-w-uszach-po-co-ona-jest/
Na muzyce w przedszkolu – utrwalenie słów piosenki i układu tanecznego
Dzieci słuchają piosenki odtwarzanej z https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2
Taniec do piosenki.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło. Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2 jw.
(instrumenty) Dzieci idą w prawo w rytm uderzeń bębna.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło. Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2 jw.
(instrumenty) Dzieci biegną w lewo w rytm dźwięków
janczarów.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło. Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2 jw.
(instrumenty) Dzieci cwałują ruchem dostawnym w prawo w
rytm uderzeń bębna.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło. Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2 jw.
(instrumenty) Dzieci podskakują obunóż w prawo.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło. Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Zajęcia wyrównawcze i rozwijające.
Zachęcamy dzieci do wyrazistego wymawiania łamańców językowych: Kra krę mija, Lis ma norę, Stół z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego, Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.