Dzień 11.05.2020 r.
Temat: Pacynka, jawajka, marionetka i kukiełka
Cele ogólne:
-rozwijanie mowy;
-rozwijanie sprawności manualnej;
–wzbogacenie słownictwa o nazwy związane z teatrem: jawajka, marionetka, pacynka i kukiełka.
- Ćwiczenie poranne:
Zabawa – Hop
Dzieci biegają po pokoju. Na hasło rodzica: Biegiem! zaczynają biec w miejscu (przebieranie nogami i rękami musi być bardzo szybkie). Na następne hasło: Hop! – skaczą przez wyimaginowaną przeszkodę, krzycząc przy tym Hop!
2.
Karta pracy, cz. 4, s. 12.
Dzielenie na głoski nazw zdjęć: korona, scena, aktor, maska.
Z czym są związane te nazwy?
- Kończenie rysowania koron.
- Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej Teatr.
Teatr to miejsce jest niezwykłe,
zaczarowana każda chwila,
kurtyna w górę się unosi
i przedstawienie rozpoczyna.
Na scenie dzieją się historie
wesołe, smutne, zagadkowe,
można do kraju baśni trafić
i poznać światy całkiem nowe.
Można się wzruszyć, rozweselić,
nauczyć wielu mądrych rzeczy,
uważnie patrzeć, pilnie słuchać,
ciekawym być i bardzo grzecznym.
- Rozmowa na temat wiersza.
-Jakim miejscem jest teatr?
-Co dzieje się na scenie?
-Co nam daje teatr?
-Jak należy zachowywać się w teatrze?
Ćwiczenia w książce, s. 74.
Oglądanie obrazków przedstawiających różne lalki teatralne.
Słuchanie nazw lalek i ich powtarzanie.
Odpowiadanie na pytania:
-Ile jest pacynek, ile jawajek, kukiełek i marionetek?
-Których lalek jest najwięcej?
-Których lalek jest najmniej?
-Ile jest razem marionetek i jawajek?
-Ile jest razem kukiełek i marionetek?
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem aktorem.
Dzieci naśladują ruchy, miny, gesty różnych postaci, z którymi możemy spotkać się na przedstawieniach teatralnych.
- Wykonanie kostki mimicznej z kartonowego pudełka / można wykorzystać opakowanie po perfumach, kremach itd./
-zadaniem dzieci jest narysowanie na kwadratowych kartkach sześć buziek, które będą pokazywały różne emocje: złość, radość, niepokój -strach, gniew, smutek, zdziwienie.
-każdą z tych buziek – emocji naklejamy na ściankę kostki.
- Zabawy kostką mimiczną.
-Dzieci rzucają kostką mimiczną i pokazują minę, którą wskazała. Potem pozostali domownicy ją naśladują. Następnie dzieci nazywają emocje przedstawione na danej twarzy z obrazka, który jest na kostce.
-Również dzieci mogą opowiedzieć rodzicom w jakich sytuacjach występuje każda z tych emocji lub mogą przedstawić scenkę z wybraną emocją.
3.
- Ćwiczenia dykcyjne.
Prawidłowe wymawianie zdań dotyczących różnych postaci z baśni, np.:
Kot w butach lubił łowić ryby.
Śnieżka połknęła kawałek jabłka, które utknęło jej w przełyku.
Kopciuszek był bardzo uczynną dziewczynką.
Smok Wawelski mieszkał w jamie pod Wawelem.
Czerwony ludek to krasnoludki.
Straszne straszydło mieszkało w strasznym zamku.
Karta pracy, cz. 4, s. 13.
Łączenie liniami rysunków pacynek – zwróconych przodem i tyłem.
- Zorganizowanie w pokoju dziecka kącika teatralnego.
Umieszczenie w nim strojów, masek, sylwet postaci, kukiełek.
Zachęcanie dzieci do inscenizowania znanych i wymyślonych baśni.
- Czytanie literatury dziecięcej. Proponujemy bajki lub baśnie.