Temat kompleksowy: WRAŻENIA I UCZUCIA

 

  1. Emocje – co to takiego

 

CELE:

  • nazywanie swoje emocje;
  • mówienie o swoich uczuciach;
  • głoskowanie prostych wyrazy;
  • rozpoznawanie liter;
  • rozpoznawanie emocji po mimice;
  • opisywanie cech charakterystycznych emocji;
  • prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego;
  • kontynuowanie rytmu kilkuelelemntowego.

 

 

  • „Emocje” – diagram, doskonalenie umiejętności głoskowania. Dziecko rzuca kostką, a liczba, która wypadnie wskazuje numer zagadki. Opiekun czyta zagadkę – dziecko odpowiada i głoskuje dany wyraz.
  1. Służy do mierzenia czasu.
  2. Budynek, w którym mieszkamy.
  3. Żółty owad w czarne paski.
  4. Następuje po dniu.
  5. Polska to nasz…
  6. Kolorowe do rysowania.

Opiekun pyta: Jakie hasło powstało? Co ono oznacza? Czym są emocje? Jakie znasz emocje?

 

 

  • „Zgadnij” – odgadywanie emocji jedynie po mimice, opisywanie cech charakterystycznych. Dziecko odliczaj 1… 2… 3…, minę pokaż Ty!, a opiekun pokazuje jedną z emocji jedynie za pomocą mimiki. Dziecko odgaduje jej nazwę. Następnie opisuje, jak się ona objawia (np. radość: uśmiech, podniesione kąciki ust, dołeczki w policzkach; gniew: zmarszczone czoło i brwi, zaciśnięte usta itd.).

 

  • Technika relaksacji wg Jacobsona – łagodzenie uczuć negatywnych. Dziecko leży, słuchając Sonaty księżycowej i wykonuje polecenia opiekuna: rysuje palcem w powietrzu chmury, serduszka, słoneczka, nutki, znane literki, znaki, symbole itp.

Sonata Księżycowa: https://www.youtube.com/watch?v=4Tr0otuiQuU

 

  • KARTY PRACY (5-latek):
  • Praca z KP4.19a – „Druga połówka” – utrwalenie nazw emocji oraz ich zapisu, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, odwzorowywanie, rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu kilkuelementowego.
  • Praca z KP4.19b – „Emocje na twarzy” – rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy.
  • Gra „Dobble literowe” – z wykorzystaniem W.50–52 – doskonalenie spostrzegawczości i refleksu, rozpoznawanie grafemów:

Wersja 1:

Zabawa w parach. Dwie osoby rozdają między siebie wszystkie karty z jednej wyprawki. Jedną kartę należy położyć na środku stolika. Na sygnał opiekuna każdy z graczy patrzy na swoją pierwszą kartę i szuka wspólnej litery z kartą, która leży na środku. Głośno podaje nazwę litery i szybko kładzie kartę na stole, przykrywając tę, która już na nim leży. Teraz każdy z graczy musi znaleźć wspólną literę z nową kartą. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się kart.

Wersja 2:

Gra w parach na zasadzie gry w wojnę. Wszystkie karty należy rozdać dwóm osobom. Na

sygnał gracze wykładają na środek po jednej karcie i szybko szukają wspólnej litery dla tych dwóch kart. Osoba, która pierwsza głośno poda nazwę takiej litery, zabiera karty ze środka. Wygrywa ten, kto zbierze wszystkie karty (lub kto ma ich najwięcej w momencie przerwania gry przez opiekuna).

 

  • KARTY PRACY (4-latek):
  • Praca z KP2.37. Dziecko opowiada, co znajduje się na rysunkach. Następnie nakleja w okienkach symbole uczuć – smutku, zdziwienia, strachu lub radości.

 

 

Źródło:

  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Na początku proponuję obejrzenie bajki dla dzieci o emocjach: https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
  • Przy odgadywaniu haseł z diagramu można nakierowywać dziecko, jeśli nie potrafi jeszcze głoskować, to wyrazy można dzielić na sylaby.
  • Podczas zabawy w pokazywanie emocji proponuję bawić się na zmianę – raz minę pokazuje opiekun a raz dziecko.
  • W trakcie wykonywania kart pracy należy się upewnić czy dziecko rozumie polecenia, można etapy pracy dzielić na krótsze. Proszę też zwrócić uwagę, aby dziecko nazywało emocje przedstawione na ilustracjach.