TEMAT TYGODNIA
W KRAINIE MUZYKI
11.05. Temat dnia: JAKI TO INSTRUMENT?
CELE OGÓLNE: doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu przez naśladowanie dźwięków instrumentów; wzbogacenie słownictwa o nazwy instrumentów.
„Nad przepaścią” – zabawa z elementami równowagi. Rozkładamy skakankę wzdłuż pokoju. Mówimy – To lina, pod nią jest przepaść, zapraszam odważne przedszkolaki do przejścia po linie na drugą stronę. Dziecko z wyciągniętymi na boki rękoma idzie po skakance jak po linie (stopa za stopą).
„Jaki to instrument?” – rozmowa na temat instrumentów na podstawie doświadczeń dzieci, KP2.35
Dzisiaj będziemy rozmawiać o instrumentach. Jakie instrumenty muzyczne znacie? Czy ktoś z was grał na jakimś instrumencie? Jakim?
Rozmowa na temat ilustracji na Karcie Pracy 2.35. instrumenty muzyczne (fortepian, skrzypce, trąbka, wielki bęben, harfa, trójkąt).
Jak nazywają się przedstawione instrumenty?
Dziecko wskazuje instrumenty podając ich nazwy.
Posłuchajcie piosenki pt. „Trzech muzyków z kontrabasem”
Zgadnijcie , na jakich instrumentach grają dzieci?
https://youtu.be/Hhs1nJDeafU?list=TLPQMDgwNTIwMjA_7BtjIrXlaQ
Posłuchajcie brzmienia instrumentów a później spróbujcie odgadnąć ich nazwy.
https://youtu.be/MadTiSUv4Jo?list=TLPQMDgwNTIwMjA_7BtjIrXlaQ
Teraz troszkę ruchu.
„Tańcząca piłka” – W warunkach domowych najlepsza mała piłeczka. Podrzucasz piłeczkę do góry, łapiąc ją raz prawą i raz lewą ręką.
„Muzyczne powitania” – utwór Bolero Maurice’a Ravela.
Dziecko wykonują określone zadania, np. musi uścisnąć jak najwięcej rąk, spojrzeć jak największej liczbie osób głęboko w oczy.
„Masaż” – dziecko wykonują masaż pleców osoby siedzącej przed nimi zgodnie ze słowami i ruchami .
Idą słonie -dziecko kładzie na przemian całe dłonie na plecach innej osoby.
potem konie -uderza delikatnie piąstkami.
panieneczki na szpileczkach- stuka palcami wskazującymi.
z gryzącymi pieseczkami – delikatnie szczypią.
świeci słonko- dłońmi zataczają koła.
płynie rzeczka – rysują linię.
pada deszczyk -stuka wszystkimi palcami.
czujesz dreszczyk? łaskoczą.
„Jaki to instrument?” – zabawa podsumowująca dzisiejsze zajęcie.
Wykorzystajcie film o brzmieniu instrumentów tylko słuchając i odgadnijcie ich nazwy.
Następnie podzielcie na sylaby ich nazwę (wypowiadając i wyklaskując każdą sylabę rękoma).
Spróbujcie powiedzieć jaką głoską zaczyna się nazwa instrumentu, a jaką kończy.
Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę „Trzech muzyków z kontrabasem”