Poniedziałek dnia 11.05.2020 r
TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA DOMOWE
TEMAT DNIA: PIES – PRZYJACIEL CZŁOWIEKA
Cele:
- Rozwijanie wiedzy na temat roli psa w życiu człowieka.
- Uwrażliwienie dzieci na potrzeby zwierząt.
- Rozwijanie percepcji słuchowej.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Szczeniaki – zabawa paluszkowa wg. M. Barańskiej
Nasza Aza ma szczeniaki. Dziecko składa razem dłonie kciukami do góry tak, by przypominały głowę psa. Ten jest taki, a ten siaki. Palcem wskazującym dłoni dotyka kolejno wyprostowanych palców drugiej Ten jest gładki, ten kudłaty, dłoni. a ten ma futerko w łaty. Razem jest tych szczeniąt pięć. Rozstawia szeroko palce jednej dłoni. Pogłaszcz pieski, gdy masz chęć. Zgina palce, a drugą dłonią je głaszcze.
Zestaw zabaw porannych:
- Pada deszczyk Dziecko biega po pokoju – łące. Na hasło: pada deszczyk! – kuca i zakrywa głowę (chowa się przed deszczem).
- Kotek i mysz Dziecko – mysz chodzi na czworakach. Na hasło: idzie kot! – dziecko kuli się i nie rusza. Rodzic – kot chodzi po pokoju i szuka myszy. Jeżeli mysz poruszy się to następuje zmiana ról.
- Papuga Dziecko siedzi w wyznaczonym miejscu – na gałęzi. Na klaśnięcie rodzica dziecko biega (fruwa) po pokoju – ogrodzie ruszając rękami – skrzydełkami. Na klaśnięcie rodzica wraca na gałąź…. .
- Królicze skoki Dziecko robi przysiad podparty. Na sygnał rodzica skacze, udając króliczka.
Co to za zwierzę? – zagadki słuchowe. Dziecko na podstawie odgłosów rozpoznaje zwierzęta (psa, kota, papugi).
https://www.youtube.com/watch?v=mRq7urXl5xQ
https://www.youtube.com/watch?v=CRlQgDqkZ7A
https://www.youtube.com/watch?v=ZYPcFxAEA8c
Psy – pomocnicy.
Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające psy pełniące różne funkcje: pies – przewodnik, ratownik, policyjny. Dziecko wypowiada się na temat wyglądu poszczególnych psów i zgaduje w czym te zwierzęta mogą pomagać człowiekowi.
Pies przewodnik jest wyszkolony do pomocy osobom niewidomym.
Pies ratownik jest wyszkolony do ratowania osób tonących, zasypanych.
Pies policyjny wykonuje zadania związane z pomocą policji np. tropienie przestępców, wykrywanie narkotyków, ładunków wybuchowych.
Dziecko odpowiada na pytanie: Dlaczego pies jest przyjacielem człowieka?
Czego potrzebuje pies?
Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające akcesoria dla psa i wypowiada się jak należy opiekować się psem.
Pies przewodnik – zabawa naśladowcza
Dziecko jest psem przewodnikiem, rodzic osobą niewidomą. Pies idzie powoli, ponieważ prowadzi osobę niewidomą. Smyczą jest taśma, która zawiązana jest na brzuchu dziecka. Rodzic ma zamknięte oczy. Można po pewnym czasie zamienić się rolami.
Praca z K2.,23
Dziecko dorysowuje brakujące elementy na obrazku.
Kundel bury – nauka piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns
Piesek niesie kość – zabawa na czworakach.
Dziecko wybiera przedmiot, który będzie umownie kością psa. Dziecko – piesek w pozycji na czworakach. Na hasło: Pies niesie kość! – dziecko trzyma kość pod brodą. W tej pozycji przenosi kość w inne miejsce.
Geometryczne układanki.
Dziecko odwzorowuje z wyciętych figur geometrycznych, obrazki psa i kota.