11 maja 2010

TEMAT KOMPLEKSOWY: POJAZDY
TEMAT DNIA: RÓŻNE SAMOCHODY

Cele:
-poznanie nazwy samochód osobowy i ciężarowy, karetka pogotowia, wóz strażacki, radiowóz policyjny i ich wyglądu.
-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci
-nauka piosenki ,,Samochody”
-rozumienie określeń: przed,za, obok,w ,dookoła.

1. Zabawa -„Tor przeszkód” ‒ wspólnie z dzieckiem zbuduj z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Poproś, aby dziecko przeszło tor przeszkód w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę. Dołącz do zabawy i zorganizujcie wyścigi! Zabawa rozwija sprawność całego ciała – słę, zwinność, koordynację ruchową. Wprowadzenie elementu rywalizacji (między rodzeństwem lub dzieckiem i rodzicami) wpływa na rozwój emocjonalny – pozwala doświadczać wygranej i przegranej, uczy zachowania wobec innych, czekania na swoją kolej.
2. Zabawa dydaktyczna: ,,Który samochód zniknął?”-
Czytamy wierszyk pt.,,Samochody” J. Wasilewskiej

Po ulicy pędzą,
Kółka im się kręcą,
Błyskają światłami,
Trąbią klaksonami.

Pytamy o czym jest ten wierszyk? Co pędzi po ulicy? Co to jest klakson?
Pokazujemy obrazki :samochodu osobowego, ciężarówki, karetki, wozu strażackiego, samochodu policyjnego. Opisujemy ich wygląd. Czym się różnią?(wielkość ,kolor)Do czego służą? Następnie układamy samochody w rządku i zasłaniamy dziecku oczy. Następnie chowamy wybrany pojazd. Pytamy : który samochód zniknął? Dziecko mówi jego nazwę. Powtarzamy zgadywankę wybierając różne pojazdy.
Obrazki samochodów.

 

 

 

 

 

3. Nauka piosenki ,,Samochody”

1. Jadą samochody,                                                       Dziecko porusza się z rękami wyprostowanymi jakby
ulica za ulicą,                                                        trzymało kierownicę.
A każdy kierowca
tak kręci kierownicą.
Ref. Brum, brum, brum,                                                           dziecko zatrzymuje się klaszcze.
brum, brum, brum,
tak kręci kierownicą !                                                  Potem znów swobodnie,, kieruje samochodem”
2. Teraz hamujemy
i chwilkę zaczekamy,                                   dziecko zatrzymuje się i czeka
bo czerwone światło
na skrzyżowaniu mamy.
Ref. Stop, stop, stop!                                     Stoi i klaszcze
Stop, stop, stop!
Na skrzyżowaniu mamy                                   . Stoi i tupie
3. O, już można jechać, znów swobodnie kieruje
bo znowu jest zielone.
Wszystkie samochody
ruszają w swoją stronę.
Ref. Brum, brum, brum, dziecko zatrzymuje się i klaszcze
brum, brum, brum
ruszają w swoją stronę. Znów naśladuje jazdę samochodem

4. Samochody osobowe i ciężarowe i zadaniowe -zabawa dydaktyczna
Pokazujemy dziecku samochody osobowe na zdjęciach. Czym się różnią? Niech dziecko policzy ich ilość i powie jakiego są koloru. Możemy podać przykładowe nazwy np.: Volvo, Toyota, Skoda.
Do czego służą ciężarowe? np. Tir, ciężarówka.
Gdzie i kiedy można spotkać samochody ratownicze(zadaniowe)

5. ,,Samochód i garaż”-dziecko bierze do ręki samochód i np. pudełko lub książkę ,która ,,udaje” garaż. Prosimy by dziecko:
-postawiło samochód przed garażem
– potem obok garażu
-następnie za garażem
-w garażu
-żeby objechało garaż dookoła
6. ,,Samochody do garażu”-zabawa naśladowcza .Wyznaczamy miejsce, gdzie znajduje się garaż. Następnie dziecko udaje jazdę samochodem przy wybranej muzyce. Kiedy przerywamy muzykę dziecko parkuje w garażu

7. Karta pracy : połącz w pary i pokoloruj.