Poniedziałek 11.05.2020

Temat: Wesołe instrumenty

Cele:

  • reagowanie ruchem na zmiany tempa;
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
  • doskonalenie sprawności manualnej;

Zajęcia:

Wesoła gama – Wysłuchanie i analiza treści wiersza. Rodzic wykleja na dywanie za pomocą taśmy papierowej kształt dużego trapezu, symbolizującego dzwonki chromatyczne. Czyta wiersz, układając przed dzieckiem na przygotowanym trapezie wycięte z papieru prostokąty z podpisanymi dźwiękami symbolizujące płytki dzwonków.

Wesoła gama

Dominika Niemiec

Gdy wesoły czas zabawy,

niech rozbrzmiewa: do, re, mi.

Wtedy wiem, że jest ci dobrze,

wtedy wiem, że fajnie ci.

Jeśli ci wesoło teraz,

zanuć ze mną: fa, sol, la.

Jeśli radość cię rozpiera,

śpiewaj głośno tak jak ja.

Niech radosne płyną dźwięki.

W szybkim rytmie: si i do.

Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?

W tym wierszyku wszystkie są.

Rozmowa na podstawie treści utworu. Rodzic pyta: Czy wiesz, jaki instrument ułożony jest przed nami? (prezentacja prawdziwego instrumentu); O jakich dźwiękach była mowa w wierszyku?; Co powstaje z zaśpiewania tych dźwięków w odpowiedniej kolejności?; Co czujemy, gdy możemy się bawić?; Jak można wyrazić swoją radość?.

Foka – zabawa relaksacyjna. Nauka odpoczywania, zachęcanie do wyciszenia.

Foka

Beata Kamińska

W morzu pływała foka:

– Pragnę widzieć świat z wysoka!

Zanurkowała między falami

i podziwiała dno z muszelkami.

W tle muzyka relaksacyjna. Rodzic zachęca dziecko do relaksu z masażykiem. Dziecko kładzie się na brzuchu, rodzic gładzi jego plecy dłońmi, naśladując ruchem pływającą fokę. W tym czasie recytuje wierszyk. Później następuje zmiana ról.

Przykładowa melodia:

https://www.youtube.com/watch?v=cnvHLmQXkmo

„Do czego zaprasza instrument?” – zabawa orientacyjno- porządkowa, reagowanie na zmianę tempa muzyki. Rodzic przygotowuje instrumenty: bębenek, grzechotkę, kołatkę i dyryguje dzieckiem. Bębenek, zaprasza dziecko do ciężkiego, powolnego chodu, kołatka do chodzenia na palcach, grzechotka – do biegania. Po chwili następuje zamiana ról.

Poniżej znajdują się propozycję wykonania instrumentów. Propozycję zaczerpnięte ze strony:

http://figlujemy.blogspot.com/

Kołatka-z tektury wycinamy długi pasek, końcówki zaokrąglamy. Na końcach przy pomocy mocnego kleju mocujemy małe nakrętki po soczkach lub kapsle. Całość ozdabiamy. 

Bęben  i grzechotka w jednym. Garść nasion wsypujemy do puszki. Balon przecinamy  w miejscu gdzie kończy się jego podłużna część. Naciągamy go na wymalowaną puszkę. Na tym bębenku można grać dłonią, pałeczką, uderzając i potrząsając. 

Zachęcam dzieci do swobodnego wykorzystywania instrumentów podczas dowolnej zabawy w ciągu dnia.

no images were found