Poniedziałek 11.05.2020
Temat: Wesołe instrumenty
Cele:
- reagowanie ruchem na zmiany tempa;
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
- doskonalenie sprawności manualnej;
Zajęcia:
Wesoła gama – Wysłuchanie i analiza treści wiersza. Rodzic wykleja na dywanie za pomocą taśmy papierowej kształt dużego trapezu, symbolizującego dzwonki chromatyczne. Czyta wiersz, układając przed dzieckiem na przygotowanym trapezie wycięte z papieru prostokąty z podpisanymi dźwiękami symbolizujące płytki dzwonków.
Wesoła gama
Dominika Niemiec
Gdy wesoły czas zabawy,
niech rozbrzmiewa: do, re, mi.
Wtedy wiem, że jest ci dobrze,
wtedy wiem, że fajnie ci.
Jeśli ci wesoło teraz,
zanuć ze mną: fa, sol, la.
Jeśli radość cię rozpiera,
śpiewaj głośno tak jak ja.
Niech radosne płyną dźwięki.
W szybkim rytmie: si i do.
Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?
W tym wierszyku wszystkie są.
Rozmowa na podstawie treści utworu. Rodzic pyta: Czy wiesz, jaki instrument ułożony jest przed nami? (prezentacja prawdziwego instrumentu); O jakich dźwiękach była mowa w wierszyku?; Co powstaje z zaśpiewania tych dźwięków w odpowiedniej kolejności?; Co czujemy, gdy możemy się bawić?; Jak można wyrazić swoją radość?.
Foka – zabawa relaksacyjna. Nauka odpoczywania, zachęcanie do wyciszenia.
Foka
Beata Kamińska
W morzu pływała foka:
– Pragnę widzieć świat z wysoka!
Zanurkowała między falami
i podziwiała dno z muszelkami.
W tle muzyka relaksacyjna. Rodzic zachęca dziecko do relaksu z masażykiem. Dziecko kładzie się na brzuchu, rodzic gładzi jego plecy dłońmi, naśladując ruchem pływającą fokę. W tym czasie recytuje wierszyk. Później następuje zmiana ról.
Przykładowa melodia:
https://www.youtube.com/watch?v=cnvHLmQXkmo
„Do czego zaprasza instrument?” – zabawa orientacyjno- porządkowa, reagowanie na zmianę tempa muzyki. Rodzic przygotowuje instrumenty: bębenek, grzechotkę, kołatkę i dyryguje dzieckiem. Bębenek, zaprasza dziecko do ciężkiego, powolnego chodu, kołatka do chodzenia na palcach, grzechotka – do biegania. Po chwili następuje zamiana ról.
Poniżej znajdują się propozycję wykonania instrumentów. Propozycję zaczerpnięte ze strony:
http://figlujemy.blogspot.com/
Kołatka-z tektury wycinamy długi pasek, końcówki zaokrąglamy. Na końcach przy pomocy mocnego kleju mocujemy małe nakrętki po soczkach lub kapsle. Całość ozdabiamy.
Bęben i grzechotka w jednym. Garść nasion wsypujemy do puszki. Balon przecinamy w miejscu gdzie kończy się jego podłużna część. Naciągamy go na wymalowaną puszkę. Na tym bębenku można grać dłonią, pałeczką, uderzając i potrząsając.
Zachęcam dzieci do swobodnego wykorzystywania instrumentów podczas dowolnej zabawy w ciągu dnia.
no images were found