11.05.2020r.
Temat: Wesołe piosenki.
Cele: – Ilustrowanie ruchem ciała treści piosenki.
– Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
– Ćwiczenie motoryki małej.
– Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Pomoce: filmik z piosenką “Smok Ribidibi”; ilustracja smoka; zdjęcia – dinozaura, smoka, kota, ptaka i węża; karta z wyprawki nr 37 , klej, wycięte z kolorowego papieru kółka o średnicy 1,5 cm, tacka; kartka papieru pocięta w cienkie paski; piłka z kartki papieru; bajka “Smok wawelski i Szewczyk Dratewka”
Realizacja
I. Zabawa ruchowa “Koniki skaczą przez przeszkody”
Rodzic rozkłada na dywanie w różnych miejscach papierowe paski. Dziecko jest konikiem, dywan łąką. Konik swobodnie biega po dywanie między paskami. Na hasło rodzica “Konik skacze przez przeszkodę” dziecko podchodzi do najbliższego paska i przeskakuje przez niego. Może być zamiana ról 🙂
II. “Smok Ribidibi” – ilustrowanie ruchem ciała treści piosenki.
Rodzic odtwarza nagranie piosenki oraz ilustruje jej treść ruchem ciała.
https://www.youtube.com/watch?v=3CDgJ_i8GI8
Refren: Ribidibi, ribidibi, ribidibi, ribidibi, ribidibi.
Nie wiadomo kto to jest, (rozkładanie rąk i “przeczący” ruch głową)
Może to dinozaur, smok a może ptak.
Znika i pojawia się, (zakrycie dłońmi twarzy i odkrywanie jej)
Na pytanie kim on jest odpowiada tak.
Refren: Ribidibi … (śpiewanie refrenu wspólnie z dzieckiem podskakując w miejscu z nogi na nogę)
Raz na drzewo wdrapał się, (naśladowanie ruchów wdrapywania się)
I pomyślał lepiej zejść a może spaść.
Zanim zdecydował się, (rozłożenie rąk jako znak niewiedzy)
To zeskoczył tak jak stał, (zeskok z pozycji stojącej do przysiadu)
Zaskakując siebie sam. (zrobienie zdziwionej miny)
Refren: Ribidibi …(śpiewanie refrenu wspólnie z dzieckiem podskakując w miejscu z nogi na nogę)
Nawet wczoraj gdzieś tu był, (wskazywanie rękami różnych miejsc)
Skoczył, potem zniknął, nie pojawił się. (zeskok z pozycji stojącej do przysiadu, powrót do stania zakrycie dłońmi twarzy i odkrycie)
Dinozauro – smoko – ptak,
Można by go nazwać tak,
Gdyby tak nazywał się.
Refren: Ribidibi …(śpiewanie refrenu wspólnie z dzieckiem podskakując w miejscu z nogi na nogę)
Rodzic pokazuje dziecku ilustrację ze smokiem.
Następnie zadaje pytania:
– Jak wygląda smok?
– Z jakiego powodu można bać się smoka?
– Gdzie mieszkają smoki?
– Gdzie można je spotkać? (w bajkach, wierszykach)
– Jak zachowuje się smok z piosenki?
– Jak myślisz smok z piosenki jest groźny czy łagodny?
Rodzic z dzieckiem wspólnie ilustrują ruchem ciała treść piosenki i razem śpiewają refren
III. “Kolorowy smok” – praca konstrukcyjna według wzoru z wykorzystaniem W.37 (wyprawka).
Na stole przygotowana jest tacka z kółkami oraz klej. Rodzic podaje dziecku kartę 37 z wyprawki i podaje instrukcję:
– wypchnij smoka i ozdób jego brzuch kolorowymi łuskami,
– spróbuj nakleić je tak, aby wyglądały jak łuski smoka.
Rodzic pokazuje jak należy złożyć koło na połowę, posmarować tylko jedną jego połowę. Tak złożone koła trzeba nakleić obok siebie. Trzeba też przymocować skrzydła (włożyć w wyznaczony otwór). Smok może posłużyć do ozdobienia pokoju dziecka ( można go zawiesić na nitkach) lub do indywidualnej zabawy.
IV. “Co to za zwierzę?” – zabawa ruchowo – naśladowcza.
Dziecko siedzi naprzeciw rodzica, który kolejno pokazuje zdjęcie zwierzęcia (dinozaur, kot, smok, ptak, wąż). Dziecko naśladuje ruchem ciała/gestem sposób poruszania się danego zwierzęcia (dinozaur – dziecko bardzo ciężko stąpa po dywanie i wydaje odpowiedni dźwięk; kot- chodzi na czworaka i miauczy; smok – dziecko robi tubę z dłoni i dmucha – zieje ogniem; ptak – ramiona w bok i udaje, że fruwa; wąż – dziecko kładzie się na dywanie i pełznie bez użycia rąk i nóg).
V. Zabawa ruchowa “Kotki bawią się piłeczkami” z elementem czworakowania.
Dziecko jest kotkiem – rodzic też może być kotkiem:). Kotek popycha piłeczkę przed sobą, siada, podrzuca piłeczkę w górę i łapie ją. Następnie pokazuje piłeczkę podnosząc ją do góry i bawi się dalej tzn. toczy piłkę czworakując. Na hasło “Kotek się zmęczył” – dziecko kładzie się obok piłeczki zamyka oczy i odpoczywa. Na sygnał “Kotek się bawi” – kontynuuje zabawę. Można bawić się razem z dzieckiem.
VI. Zaproszenie dziecka do obejrzenia bajki o “Smoku wawelskim i szewczyku Dratewce”.