Cele: rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych; doskonalenie funkcji słuchowych; utrwalenie wiedzy dotyczącej instrumentów; doskonalenie grafomotoryki; doskonalenie małej motoryki.
Pomoce: zdjęcia orkiestry symfonicznej; zdjęcie dyrygenta; instrumenty muzyczne bądź zdjęcia (kołatka, trójkąt, bębenek); kredki; CD; KP2.
Realizacja:
- „Muzykalna Sowa” zabawa ruchowa
Pierwsza zabawa do 4 minut. Jeśli podoba się dziecku można dołączyć do pozostałych części. Całość trwa 18minut.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE
- „Dziecięca orkiestra” rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych w trakcie zabawy; rozmowa kierowana pytaniami.
Rodzic prezentuje dziecku zdjęcie orkiestry.
I pyta:
– Jaka sytuacja i jakie miejsce są pokazane na zdjęciu?
– Co tworzą wszyscy ludzie na zdjęciu?
– Kim Oni są?
– Skąd muzycy wiedzą jak mają grać?
– Na ilu instrumentach w orkiestrze gra jeden muzyk?
– Kim jest dyrygent?
Dyrygent – osoba kierująca zespołami muzycznymi, takimi jak orkiestry symfoniczne, orkiestry smyczkowe, orkiestry dęte, zespoły kameralne, chóry, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, a także kierująca wykonaniami oper i spektakli muzycznych.
Kompetencje dyrygenta polegają na odpowiednim przygotowaniu zespołu, wytworzeniu odpowiedniej, twórczej atmosfery oraz zorganizowaniu całej grupy wykonawców w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu. (Źródło: Wikipedia)
Zabawa :
Teraz jest czas, kiedy można nastroić instrumenty, tzn. sprawdzić, czy wydają właściwe dźwięki – dzieci próbują grać na instrumentach (proszę wykorzystać to co Państwo posiadacie w domu – w kuchni; drewniane łyżki, garnki, plastikowe miseczki, kubki plastikowe; durszlak, puste pudełko)
Rodzic jako dyrygent pokazuje dziecku gesty:
Szeroko rozłożone ręce – głośna muzyka;
Dłonie złączone – cicha muzyka.
Dziecko gra wg. wskazówek dyrygenta 🙂
3. „Instrumenty”
Rodzic prezentuje dziecku trzy instrumenty: kołatkę, trójkąt i bębenek. Jeśli nie posiadacie państwo w domu to pomocne będą zdjęcia poniżej.
Bębenek
Trójkąt
Kołatka
4. Praca z KP2.27 – utrwalenie wiedzy dotyczącej instrumentów
Dziecko mówi, jaki instrument jest na karcie oraz w nalepkach i przykleja nalepki w odpowiednich miejscach. Następnie dziecko obrysowuje każdy instrument.
5. „Mam tę moc” Kraina Lodu w wykonaniu orkiestry symfonicznej
Dziecko kładzie się na dywanie i słucha utworu bądź ogląda film, na którym widać wszystkich muzyków.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=TI_P7pnZrJs
Pięknie wykonany utwór, gorąco zachęcam do odsłuchania i zrelaksowania się 🙂