Cele: rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych; doskonalenie funkcji słuchowych; utrwalenie wiedzy dotyczącej instrumentów; doskonalenie grafomotoryki; doskonalenie małej motoryki.

Pomoce: zdjęcia orkiestry symfonicznej; zdjęcie dyrygenta; instrumenty muzyczne bądź zdjęcia (kołatka, trójkąt, bębenek); kredki; CD; KP2.

Realizacja:

  1. „Muzykalna Sowa” zabawa ruchowa

Pierwsza zabawa do 4 minut. Jeśli podoba się dziecku  można dołączyć do pozostałych części. Całość trwa 18minut.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE

  1. „Dziecięca orkiestra” rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych w trakcie zabawy; rozmowa kierowana pytaniami.

Rodzic prezentuje dziecku zdjęcie orkiestry.

orkiestra zdj

10 lat Orkiestry Kameralnej Progress - koncert pt. "W czasie ...

Orkiestra symfoniczna – Wikipedia, wolna encyklopedia

I pyta:

– Jaka sytuacja i jakie miejsce są pokazane na zdjęciu?

– Co tworzą wszyscy ludzie na zdjęciu?

– Kim Oni są?

– Skąd muzycy wiedzą jak mają grać?

– Na ilu instrumentach w orkiestrze gra jeden muzyk?

– Kim jest dyrygent?

 

Dyrygent – osoba kierująca zespołami muzycznymi, takimi jak orkiestry symfoniczneorkiestry smyczkoweorkiestry dętezespoły kameralnechóry, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, a także kierująca wykonaniami oper i spektakli muzycznych.

Kompetencje dyrygenta polegają na odpowiednim przygotowaniu zespołu, wytworzeniu odpowiedniej, twórczej atmosfery oraz zorganizowaniu całej grupy wykonawców w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu. (Źródło: Wikipedia)

Jestem bardzo wymagającym dyrygentem

Zabawa :

Teraz jest czas, kiedy można nastroić instrumenty, tzn. sprawdzić, czy wydają właściwe dźwięki – dzieci próbują grać na instrumentach (proszę wykorzystać to co Państwo posiadacie w domu – w kuchni; drewniane łyżki, garnki, plastikowe miseczki, kubki plastikowe; durszlak, puste pudełko)

Rodzic jako dyrygent pokazuje dziecku gesty:

Szeroko rozłożone ręce – głośna muzyka;

Dłonie złączone – cicha muzyka.

Dziecko gra wg. wskazówek dyrygenta 🙂

3. „Instrumenty”

Rodzic prezentuje dziecku trzy instrumenty: kołatkę, trójkąt i bębenek. Jeśli nie posiadacie państwo w domu to pomocne będą zdjęcia poniżej.

Bębenek

Bębenek dla dzieci

 

 

Trójkąt

Trójkąt - instrument muzyczny dla dzieci, 10 cm

 

Kołatka

Drewniane Kastaniety Z Rączką Kołatka Instrument - 7783220222 ...

4. Praca z KP2.27 – utrwalenie wiedzy dotyczącej instrumentów

Dziecko mówi, jaki instrument jest na karcie oraz w nalepkach i przykleja nalepki w odpowiednich miejscach. Następnie dziecko obrysowuje każdy instrument.

5. „Mam tę moc” Kraina Lodu w wykonaniu orkiestry symfonicznej

Dziecko kładzie się na dywanie i słucha utworu bądź ogląda film, na którym widać wszystkich muzyków.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=TI_P7pnZrJs

Pięknie wykonany utwór, gorąco zachęcam do odsłuchania i zrelaksowania się 🙂