1. Jakie emocje przeżywają przedszkolaki? 

 

CELE:

  • nazywanie swoich emocji;
  • mówienie o swoich uczuciach;
  • wykazywanie sprawności fizycznej;
  • wysłuchiwanie opowiadania i określanie emocji bohaterów;
  • rozpoznawanie i nazywanie uczuć swoich i innych;
  • wyrażanie swoich emocji;
  • przedstawianie emocji za pomocą mimiki, gestykulacji i słów;
  • określanie sytuacji, w której można odczuwać daną emocję;
  • wyrażanie, co czyni go radosnym, a co smuci.

 

 

  • Zły humorek – wysłuchanie wiersza Doroty Gellner:

Jestem dzisiaj zła jak osa!
Gniew mam w oczach i we włosach!
Gniew wyłazi mi uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…

Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!

Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…

Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży –
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!

 

Po przeczytaniu wiersza opiekun zadaje dziecku pytania: Co czuła dziewczynka? Z jakiego powodu czuła gniew? Jak się zachowywała? Co znaczy być złym, a co złościć się / być zezłoszczonym? Czy to oznacza to samo?

 

  • „Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Opiekun czyta dziecku zdania opisujące różne zdarzenia. Dziecko mówi, jakie emocje poczułoby w takiej sytuacji. (opiekun podkreśla, że chodzi o ich emocje i że każdy ma prawo czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi). Dziecko wybiera emocje: radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd.

 

Przykładowe zdania:

  1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
  2. Mama mnie pochwaliła.
  3. Idę do dentysty.
  4. Biegnie do mnie duży pies.
  5. Mam dziś urodziny.
  6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
  7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
  8. Wylał mi się sok.
  9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
  10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
  11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.

 

  • „Chmurka” – praca plastyczna techniką kolażu. Dziecko rysuje  swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki – w jednej rysują i wkleja  rzeczy / sytuacje, które sprawiają że: jest radosne, a w drugiej te, które wywołują w nim smutek. (Potrzebne materiały: karta, kredki, kolorowe czasopisma).

 

  • Zabawa ruchowa „Figurki” – dziecko biega w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka zostanie zatrzymana, opiekun mówi: Figurki, figurki zamieńcie się w… – tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny. Opiekun liczy głośno do trzech i dziecko musi zastygnąć bez ruchu w pozie wymienionej postaci.

 

 

  • KARTY PRACY (5-latek):
  • Praca z KP4.20a – doskonalenie umiejętności nazywania uczuć, rozwój zdolności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.
  • Praca z KP4.20b – „Przedszkolne emocje” – rozpoznawanie emocji innych na podstawie opowieści i ilustracji, dostrzeganie związków przyczynowo–skutkowych. Opiekun opowiada historyjkę na podstawie ilustracji z KP4.20b, w każdym przypadku wypowiada zdanie: Wtedy czuła…. Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania nazwą emocji. Następnie dziecko dopasowuje buźki z emocjami do rysunków.

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Podczas omawiania wiersza można odwoływać się do sytuacji znanych dziecku, nakierowywać je.
  • W trakcie omawiania emocji dziecka można się posłużyć obrazkami, które prezentują dane emocje:
  • Przy wykonywaniu pracy plastycznej proszę najpierw przygotować potrzebne materiały, wykonywanie pracy można podzielić na etapy. Dziecko może samodzielnie wycinać obrazki z gazet – doskonalenie posługiwania się nożyczkami.
  • Podczas zabawy ruchowej dziecko i opiekun mogą zamieniać się rolami – rozwijanie słownictwa i doskonalenie liczenia.
  • Przy wykonywaniu kart pracy proszę o upewnienie się, że dziecko rozumie treść polecenia. Proszę o zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie narzędzia do rysowania.