Dzień 12.05.2020 r.
Temat: Jesteśmy w teatrze
Cele ogólne:
-zapoznanie z teatrem;
-zachęcanie do oglądania spektakli teatralnych;
-wzbogacenie słownictwa o kolejne nazwy związane z teatrem: scena, kurtyna, widownia.
- Ćwiczenie poranne:
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Kto jest wysoki? Kto jest niski?
Dzieci biegają swobodnie po pokoju. Po klaśnięciu w dłonie, rodzic wymienia wybraną postać z bajki. Kiedy wymieniona postać jest wysoka dzieci wspinają się na palce unosząc wysoko ręce. Jeśli jest niska – kucają. Przykładowe postaci z bajek:
-Calineczka, krasnoludek, smerf – dzieci kucają;
-Czerwony Kapturek, Kopciuszek – dzieci wspinają się na palce.
Karta pracy, cz. 4, s. 11.
Rysowanie po śladach szlaczków obiema rękami równocześnie.
- Zabawa Taniec kraba i żyrafy.
Dzieci wraz z rodzeństwem i rodzicami tworzą krąg na środku pokoju. Razem będą wykonywać, na przemian, taniec kraba i żyrafy /można skorzystać z dowolnego podkładu muzycznego/.
Kroki kraba: nogi ugięte w kolanach, jeden krok na prawo przy równoczesnym obróceniu klatki piersiowej w lewo; drugi krok na lewo, z obrotem klatki piersiowej w prawo (pierś będzie więc zawsze zwrócona w kierunku przeciwnym do stawianych kroków).
Krok żyrafy: na palcach, z uniesionymi ramionami i ciałem wyprężonym jak struna.
- Teatr – Oglądanie zdjęcia przedstawiającego dzieci występujące na scenie.
Ćwiczenia w książce, s. 75 – Odpowiadanie na pytania:
-Gdzie występują aktorzy?
-Kto w teatrze przygotowuje dekoracje zwane scenografią?
-Gdzie siedzą widzowie?
-Co muszą mieć widzowie, żeby mogli wejść na widownię?
-Gdzie kupują bilety?
-Jak powinniście zachowywać się w teatrze?
-Za jakie postacie są przebrane dzieci?
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem aktorem.
Dzieci naśladują ruchy, miny, gesty różnych postaci, z którymi możemy spotkać się na przedstawieniach teatralnych. Do zabawy wykorzystujemy kostkę mimiczną, która wskaże dziecku, kogo ma zgrać, np.:
-buzia radosna – Śnieżka;
-buzia smutna – Kubuś Puchatek itd.
- Wykonanie maski z papierowego talerza.
-Oglądanie kilku masek wykonanych dowolną techniką przez rodzica lub na zdjęciach, czy obrazkach /zachęcamy do skorzystania z internetu/.
-Nazywanie postaci, które przedstawiają maski (np. Chińczyk, pirat…).
-Zapoznanie dzieci ze sposobem wykonania maski z papierowego talerza:
-Spód papierowego talerza malujemy farbami według własnego uznania. Twarz może być zabawna lub groźna, mieć długie zęby lub gęstą brodę. Chińczykowi narysujemy skośne oczy, a prosiaczkowi – różowy ryjek. Jeżeli chcemy namalować księżniczkę, nie możemy zapomnieć o koronie, a pirat koniecznie musi mieć czarną przepaskę na oko.
-Po wyschnięciu maski wycinamy otwory na oczy, nos i, ewentualnie, usta.
-Po bokach, blisko brzegu maski, rodzic robi igłą małe otwory i przewleka przez nie tasiemkę, której końce dziecko wiąże z tyłu głowy.
- Odgrywanie krótkich scenek przez dzieci z wykorzystaniem masek.
–Umieszczenie wykonanych masek w miejscu przeznaczonym na kącik teatralny. /prosimy o wyznaczenie takiego kącika w pokoju dziecka, aby w każdej chwili mogło bawić się w aktora/.
3.
Karta pracy, cz. 4, s. 14.
Liczenie elementów na obrazkach w każdym szeregu i porównywanie ich liczby.
Kolorowanie w każdej parze na czerwono figury znajdującej się przy obrazku, na którym jest więcej elementów.
- Oglądanie spektaklu np. w internecie lub czytanie dowolnej baśni dla dzieci.