Dzień  12.05.2020 r.

Temat:  Jesteśmy w teatrze

Cele ogólne:

-zapoznanie z teatrem;

-zachęcanie do oglądania spektakli teatralnych;

-wzbogacenie słownictwa o kolejne nazwy związane z teatrem: scena, kurtyna, widownia.

 

  1. Ćwiczenie poranne:

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Kto jest wysoki? Kto jest niski?

     Dzieci biegają swobodnie po pokoju. Po klaśnięciu w dłonie, rodzic wymienia wybraną postać z bajki. Kiedy wymieniona postać jest wysoka dzieci wspinają się na palce unosząc wysoko ręce. Jeśli jest niska – kucają. Przykładowe postaci z bajek:

     -Calineczka, krasnoludek, smerf –  dzieci kucają;

     -Czerwony Kapturek, Kopciuszek – dzieci wspinają się na palce.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 11.

Rysowanie po śladach szlaczków obiema rękami równocześnie.

 

  1.  
  • Zabawa Taniec kraba i żyrafy.

 

     Dzieci wraz z rodzeństwem i rodzicami tworzą krąg na środku pokoju. Razem będą wykonywać, na przemian, taniec kraba i żyrafy /można skorzystać z dowolnego podkładu muzycznego/.

Kroki kraba: nogi ugięte w kolanach, jeden krok na prawo przy równoczesnym obróceniu klatki piersiowej w lewo; drugi krok na lewo, z obrotem klatki piersiowej w prawo (pierś będzie więc zawsze zwrócona w kierunku przeciwnym do stawianych kroków).

Krok żyrafy: na palcach, z uniesionymi ramionami i ciałem wyprężonym jak struna.

 

  • Teatr – Oglądanie zdjęcia przedstawiającego dzieci występujące na scenie.

 

Ćwiczenia w książce, s. 75    –     Odpowiadanie na pytania:

 

-Gdzie występują aktorzy?

-Kto w teatrze przygotowuje dekoracje zwane scenografią?

-Gdzie siedzą widzowie?

-Co muszą mieć widzowie, żeby mogli wejść na widownię?

-Gdzie kupują bilety?

-Jak powinniście zachowywać się w teatrze?

-Za jakie postacie są przebrane dzieci?

 

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem aktorem.

     Dzieci naśladują ruchy, miny, gesty różnych postaci, z którymi możemy spotkać się na przedstawieniach teatralnych. Do zabawy wykorzystujemy kostkę mimiczną, która wskaże dziecku, kogo ma zgrać, np.:

-buzia radosna –  Śnieżka;

-buzia smutna – Kubuś Puchatek itd.

 

  • Wykonanie maski z papierowego talerza.

     -Oglądanie kilku masek wykonanych dowolną techniką przez rodzica lub na zdjęciach, czy obrazkach /zachęcamy do skorzystania z internetu/.

 

     -Nazywanie postaci, które przedstawiają maski (np. Chińczyk, pirat…).

 

     -Zapoznanie dzieci ze sposobem wykonania maski z papierowego talerza:

 

     -Spód papierowego talerza malujemy farbami według własnego uznania. Twarz może być zabawna lub groźna, mieć długie zęby lub gęstą brodę. Chińczykowi narysujemy skośne oczy, a prosiaczkowi – różowy ryjek. Jeżeli chcemy namalować księżniczkę, nie możemy zapomnieć o koronie, a pirat koniecznie musi mieć czarną przepaskę na oko.

     -Po wyschnięciu maski wycinamy otwory na oczy, nos i, ewentualnie, usta.

     -Po bokach, blisko brzegu maski, rodzic robi igłą małe otwory i przewleka przez nie tasiemkę, której końce dziecko wiąże z tyłu głowy.

 

  • Odgrywanie krótkich scenek przez dzieci z wykorzystaniem masek.

     –Umieszczenie wykonanych masek w miejscu przeznaczonym na kącik teatralny. /prosimy o wyznaczenie takiego kącika w pokoju dziecka, aby w każdej chwili mogło bawić się w aktora/.

 

3.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 14.

Liczenie elementów na obrazkach w każdym szeregu i porównywanie ich liczby.

Kolorowanie w każdej parze na czerwono figury znajdującej się przy obrazku, na którym jest więcej elementów.

 

  • Oglądanie spektaklu np. w internecie lub czytanie dowolnej baśni dla dzieci.