Wtorek 12.05.2020
Temat: Mała orkiestra
Cele:
- Doskonalenie liczenia w dostępnym zakresie;
- Klasyfikowanie zbiorów ze względu na daną cechę;
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
Zajęcia:
Orkiestra A. Frączek – rozpoznawanie i podawanie nazw instrumentów, poszerzanie kompetencji komunikacyjnych.
Orkiestra
Agnieszka Frączek
Bum bum bum!
Tra, ta, ta,
w naszym domu
wciąż ktoś gra.
Antek dudni na puzonie,
naśladując wściekłe słonie,
Franek w trąbę dziko dmie,
musisz słuchać, chcesz czy nie.
Stryj Ignacy na pianinie
brzdąka gamę co godzinę.
Rock and rolla na cymbałkach
wystukuje ciocia Alka.
Ja koncerty daję w przerwach,
po mistrzowsku gram na nerwach.
Rodzic pyta: Kim jest muzyczna rodzina?; Na jakich instrumentach grają jej członkowie?; Co to znaczy „grać komuś na nerwach”?
„Guzikowy zawrót głowy”: zabawy matematyczne.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem guziki w czterech kolorach, różnej wielkości, z różną liczbą dziurek lub z uchem. Zadaniem dziecka jest posegregowanie guzików ze względu na którąś z cech (np. kolor, kształt, liczba dziurek). Następnie rodzic pyta: Których guzików jest więcej/mniej? Dziecko szacuje, a następnie może przeliczyć guziki samodzielnie bądź z pomocą rodzica.
„Guzikowe figury”- rodzic prezentuje dziecku figury geometryczne: trójkąt, koło, kwadrat. Zadaniem dziecka jest ułożenie danej figury z guzików.
„Guzikowe pchełki”- dla każdego potrzebne są po dwa guziki, najlepiej płaskie, oraz dwa kawałki sznurka do zaznaczenia startu i mety. Zadaniem dziecka i rodzica jest jak najszybsze przeniesienie swojego guzika do linii mety. Należy jednym guzikiem naciskać na drugi, aby jak najszybciej przesunął się do mety. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
„Jestem muzykantem” – zabawa ze śpiewem, doskonalenie artykulacji poprzez śpiewanie zgłosek dźwiękonaśladowczych. Rodzic proponuje dziecku zabawę w muzyków, polegającą na rozmowie pomiędzy nimi.
Jestem muzykantem
sł. i muz. Tradycyjne
Jestem muzykantem-konszabelantem,
my muzykanci-konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na pianinie.
A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,
a pianino, i no, i no, a pianino, bęc! (refren śpiewają wszyscy, naśladując głosem
i gestem instrument)
Inne propozycje: na puzonie, onie, onie; na bębenku: bum ta-ra-ra; na flecie: fiju, fiju; na trąbce: tru, tu, tu, tu; na kołatce: kle, le, le, le.
Przykładowe wykonanie utworu:
https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4
no images were found