Wtorek dnia 12.05.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA DOMOWE

TEMAT DNIA: RYBKI

Cele:

  1. Rozwijanie ciekawości poznawczej i wyobraźni dziecka.
  2. Rozwijanie umiejętności odkrywania świata poprzez zmysły.
  3. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  4. Rozwijanie umiejętności improwizowania ruchem. 
  5. Doskonalenie sprawności manualnej.

Rybki w akwarium.

Dziecko ogląda film. Opisuje wygląd rybek – kształty, kolorystykę. 

https://www.youtube.com/watch?v=EsBPYuNemsQ

Rekin i rybka – zabawa ruchowa z dialogiem.                                                                                                                        W zabawie biorą udział: mama – ryba, dziecko – rybka, rekin. Rekin staje w wybranym miejscu. Po jednej stronie pokoju staje dziecko – rybka, po drugiej mama – ryba.

 Mama: rybko, płyń do domu!                                                                                                                                           Dziecko: Boje się!                                                                                                                                                                   Mama: Czego?!                                                                                                                                                                   Dziecko: Rekina wielkiego!                                                                                                                                                   Mama: Gdzie on jest?                                                                                                                                                         Dziecko: W wielkiej głębinie i zaraz wypłynie!                                                                                                                   Mama: To płyń szybko do domu! 

 Dziecko biegnie, a rekin stara się je złapać. Jeżeli mu się uda to następuje zamiana ról… .

Co to jest akwarium?.

Dziecko ogląda ilustracje akwarium i wypowiada się własnymi słowami na jego temat.

https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=obrazek+akwarium&sa=X&ved=2ahUKEwj0ydv70qzpAhVqVRUIHYMTDSEQsAR6BAgJEAE&biw=136 

Jak założyć akwarium?.

Dziecko ogląda film. Rozmawia na jego temat. Dziecko wspólnie z rodzicem dzieli się spostrzeżeniami.

https://www.youtube.com/watch?v=8x1NVBAlUI0 

Co rośnie w akwarium? – zabawa sensoryczna.

Rodzic wkłada do “magicznego” pudełka różne materiały, tasiemki, wstążki o różnej długości i fakturze. Zawiązuje dziecku oczy chustką. Mówi: Wyobraź sobie, że posadziliśmy w akwarium różne rośliny dla rybek. Powiedz jakie to rośliny i jak mogą one wyglądać. Dziecko wkłada ręce do pudełka, wyjmuje “rośliny” i opowiada, jak one wyglądają (kolor, wielkość, kształt).

Rybka pod kamieniem – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Rodzic rozkłada na podłodze koła z rajstop. Na hasło: Rybka się bawi! – dziecko biega pomiędzy kołami trzymając przed sobą złączone obie dłonie i poruszając nimi “wężykiem”. Na hasło: Rekin! – dziecko wskakuje do najbliższego kółka – chowa się pod kamieniem…. .

Kolorowa rybka.

Dziecko słucha piosenki. 

https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8

Odpowiedzi na pytania:

  • Jak wyglądała rybka?
  • Gdzie pływała rybka?
  • Czemu rybka się schowała?
  • Jak wyglądał rekin?
  • Czy rekin znalazł rybkę?

Zabawa taneczna przy piosence.

Dziecko wraz z rodzicem tańczą przy piosence. Podczas refrenu kucają i wystukują otwartą dłonią rytm o podłogę, śpiewając równocześnie: Plum, plum, plum… . Link powyżej.

Rysujemy rybki.

Rodzic przedstawia dziecku sposób rysowania rybki. Rysuje koło, a następnie linię pionową z góry na dół – głowa rybki. Dorysowuje płetwy i ogon z trójkątów. Dziecko wycina rybkę, macza palec w farbach i stempluje oko i łuski. Następnie dziecko samo rysuje kolejne rybki, wycina je i stempluje łuski.

Podwodny świat – improwizacja muzyczno-ruchowa przy utworze “Akwarium z karnawału zwierząt”                     C. Saint Saёns.

Rodzic stoi trzymając w rozłożonych rękach folię lub materiał – woda. Faluje nią w rytm muzyki, dziecko siedzi pod folią i trzyma w rękach rybki. Rybki pływają – dziecko wg. własnego pomysłu porusza nimi np. unosi ręce do góry, opuszcza je na dół, potrząsa nimi, porusza ręką “wężykiem”. Rybki mogą się bawić, dotykać się pyszczkami.

https://www.youtube.com/watch?v=a4lmvXYRfa4    

Moje akwarium – praca plastyczna.

Dziecko rysuje rośliny, jakie ma posadzić w akwarium. Rodzic odwołuje się do wrażeń dziecka z zabawy z “magicznym” pudełkiem. Dziecko nakleja rybki na kartonie z narysowanymi roślinami. 

Powitanie rybek – zabawa ruchowa.

Dziecko maszeruje przy melodii do piosenki “Kolorowa rybka”. W czasie przerwy w muzyce dziecko – rybka podbiega do rodzica – rybki i witają się wskazanymi częściami ciała: kolanami, stopami, nosami… .