Wtorek dnia 12.05.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA DOMOWE
TEMAT DNIA: RYBKI
Cele:
- Rozwijanie ciekawości poznawczej i wyobraźni dziecka.
- Rozwijanie umiejętności odkrywania świata poprzez zmysły.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Rozwijanie umiejętności improwizowania ruchem.
- Doskonalenie sprawności manualnej.
Rybki w akwarium.
Dziecko ogląda film. Opisuje wygląd rybek – kształty, kolorystykę.
https://www.youtube.com/watch?v=EsBPYuNemsQ
Rekin i rybka – zabawa ruchowa z dialogiem. W zabawie biorą udział: mama – ryba, dziecko – rybka, rekin. Rekin staje w wybranym miejscu. Po jednej stronie pokoju staje dziecko – rybka, po drugiej mama – ryba.
Mama: rybko, płyń do domu! Dziecko: Boje się! Mama: Czego?! Dziecko: Rekina wielkiego! Mama: Gdzie on jest? Dziecko: W wielkiej głębinie i zaraz wypłynie! Mama: To płyń szybko do domu!
Dziecko biegnie, a rekin stara się je złapać. Jeżeli mu się uda to następuje zamiana ról… .
Co to jest akwarium?.
Dziecko ogląda ilustracje akwarium i wypowiada się własnymi słowami na jego temat.
Jak założyć akwarium?.
Dziecko ogląda film. Rozmawia na jego temat. Dziecko wspólnie z rodzicem dzieli się spostrzeżeniami.
https://www.youtube.com/watch?v=8x1NVBAlUI0
Co rośnie w akwarium? – zabawa sensoryczna.
Rodzic wkłada do “magicznego” pudełka różne materiały, tasiemki, wstążki o różnej długości i fakturze. Zawiązuje dziecku oczy chustką. Mówi: Wyobraź sobie, że posadziliśmy w akwarium różne rośliny dla rybek. Powiedz jakie to rośliny i jak mogą one wyglądać. Dziecko wkłada ręce do pudełka, wyjmuje “rośliny” i opowiada, jak one wyglądają (kolor, wielkość, kształt).
Rybka pod kamieniem – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic rozkłada na podłodze koła z rajstop. Na hasło: Rybka się bawi! – dziecko biega pomiędzy kołami trzymając przed sobą złączone obie dłonie i poruszając nimi “wężykiem”. Na hasło: Rekin! – dziecko wskakuje do najbliższego kółka – chowa się pod kamieniem…. .
Kolorowa rybka.
Dziecko słucha piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8
Odpowiedzi na pytania:
- Jak wyglądała rybka?
- Gdzie pływała rybka?
- Czemu rybka się schowała?
- Jak wyglądał rekin?
- Czy rekin znalazł rybkę?
Zabawa taneczna przy piosence.
Dziecko wraz z rodzicem tańczą przy piosence. Podczas refrenu kucają i wystukują otwartą dłonią rytm o podłogę, śpiewając równocześnie: Plum, plum, plum… . Link powyżej.
Rysujemy rybki.
Rodzic przedstawia dziecku sposób rysowania rybki. Rysuje koło, a następnie linię pionową z góry na dół – głowa rybki. Dorysowuje płetwy i ogon z trójkątów. Dziecko wycina rybkę, macza palec w farbach i stempluje oko i łuski. Następnie dziecko samo rysuje kolejne rybki, wycina je i stempluje łuski.
Podwodny świat – improwizacja muzyczno-ruchowa przy utworze “Akwarium z karnawału zwierząt” C. Saint Saёns.
Rodzic stoi trzymając w rozłożonych rękach folię lub materiał – woda. Faluje nią w rytm muzyki, dziecko siedzi pod folią i trzyma w rękach rybki. Rybki pływają – dziecko wg. własnego pomysłu porusza nimi np. unosi ręce do góry, opuszcza je na dół, potrząsa nimi, porusza ręką “wężykiem”. Rybki mogą się bawić, dotykać się pyszczkami.
https://www.youtube.com/watch?v=a4lmvXYRfa4
Moje akwarium – praca plastyczna.
Dziecko rysuje rośliny, jakie ma posadzić w akwarium. Rodzic odwołuje się do wrażeń dziecka z zabawy z “magicznym” pudełkiem. Dziecko nakleja rybki na kartonie z narysowanymi roślinami.
Powitanie rybek – zabawa ruchowa.
Dziecko maszeruje przy melodii do piosenki “Kolorowa rybka”. W czasie przerwy w muzyce dziecko – rybka podbiega do rodzica – rybki i witają się wskazanymi częściami ciała: kolanami, stopami, nosami… .