TEMAT  TYGODNIA

                                             W  KRAINIE MUZYKI

12.05. Temat dnia:  GRAMY NA INSTRUMENTACH!

  CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania; wspólne muzykowanie – zwracanie uwagi na znaki dawane przez osobę-dyrygenta.

Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.

Może być dęty, może być i strunowy, ważne, aby był do gry gotowy. Piękne dźwięki nam wygrywa, z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

Jest to zespół niemały, mogą w nim być skrzypce, a nawet organy. Gdy wszyscy razem zaczynają grać, to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

Zna go każde w przedszkolu dziecko, zawsze stoi przed swoją orkiestrą i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

Dyrygenta wszyscy się słuchają, tylko na nią patrzeć mają. Dzięki tej drewnianej pałeczce wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)

 „Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Mysia orkiestra Doroty Gellner.

Dla kotów w sylwestra gra mysia orkiestra

Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.

Mysz pierwsza po strunach przebiera.

Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.

A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.

Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały, i gdzieś się wyniosły, wołając:

Ach, nie ma jak kocia muzyka!! Od mysiej niestety dostaję bzika!

 

Dziecko odpowiada na zadane pytania:

Co to jest orkiestra?

Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra?

Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały?

Czy kotom podobała się mysia muzyka?

Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry?

Czy widzieliście kiedyś orkiestrę?

Jak wyglądała?

Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?

 

 „Muzyczne ludziki” – praca z W.48.

Zdjęcie fortepianu i wiolonczeli.

Wiesz, jak nazywają się te instrumenty?

 Pokaż, jak siedzi pianista przy fortepianie, naśladuj jego grę. Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat stolika, naśladuje grę na fortepianie. Wiolonczela jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między nogami ma wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach instrumentu.

Wykonajcie zadanie z wyprawki nr 48.

Obejrzyjcie krótki film i obserwujcie muzyków a zwłaszcza dyrygenta, ponieważ bez niego orkiestra nie mogła by grać prawidłowo.

https://youtu.be/TI_P7pnZrJs