TEMAT TYGODNIA
W KRAINIE MUZYKI
12.05. Temat dnia: GRAMY NA INSTRUMENTACH!
CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania; wspólne muzykowanie – zwracanie uwagi na znaki dawane przez osobę-dyrygenta.
Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.
Może być dęty, może być i strunowy, ważne, aby był do gry gotowy. Piękne dźwięki nam wygrywa, z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)
Jest to zespół niemały, mogą w nim być skrzypce, a nawet organy. Gdy wszyscy razem zaczynają grać, to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko, zawsze stoi przed swoją orkiestrą i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają, tylko na nią patrzeć mają. Dzięki tej drewnianej pałeczce wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
„Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Mysia orkiestra Doroty Gellner.
Dla kotów w sylwestra gra mysia orkiestra
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały, i gdzieś się wyniosły, wołając:
Ach, nie ma jak kocia muzyka!! Od mysiej niestety dostaję bzika!
Dziecko odpowiada na zadane pytania:
Co to jest orkiestra?
Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra?
Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały?
Czy kotom podobała się mysia muzyka?
Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry?
Czy widzieliście kiedyś orkiestrę?
Jak wyglądała?
Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?
„Muzyczne ludziki” – praca z W.48.
Zdjęcie fortepianu i wiolonczeli.
Wiesz, jak nazywają się te instrumenty?
Pokaż, jak siedzi pianista przy fortepianie, naśladuj jego grę. Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat stolika, naśladuje grę na fortepianie. Wiolonczela jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między nogami ma wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach instrumentu.
Wykonajcie zadanie z wyprawki nr 48.
Obejrzyjcie krótki film i obserwujcie muzyków a zwłaszcza dyrygenta, ponieważ bez niego orkiestra nie mogła by grać prawidłowo.