TEMAT TYGODNIA
W KRAINIE MUZYKI
13.05. Temat dnia: ROBIMY INSTRUMENTY!
CELE OGÓLNE: zachęcanie dzieci do świadomej obserwacji świata; rozwijanie kreatywności dzieci podczas tworzenia własnych instrumentów muzycznych z codziennych przedmiotów
„Robimy instrumenty” – wykonanie gitary z pudełka po chusteczkach higienicznych.
Co jest potrzebne?
-pudełko po chusteczkach higienicznych, jedną plastikową rurkę, nożyczki i pięć gumek recepturek, dwa paseczki taśmy dwustronnej. Dziecko nakleja taśmę równolegle do krótszych boków pudełka – między krawędzią pudełka a dziurą. przecinamy plastikową rurkę na pół tak, aby powstały dwie krótkie rurki, i nakleja je na pudełku, w miejscu dwustronnej taśmy klejącej. Następnie dzieci nakładają gumki recepturki tak, aby opierały się o rurki. Dziecko swobodnie gra na wykonanej przez siebie instrumencie.
„Co słyszysz?” – zabawa dydaktyczna.
włączamy dowolną muzykę. Dziecko poruszają się swobodnie w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie, dziecko zatrzymuje się, kuca i zamyka oczy. Zadaniem dziecka jest wsłuchać się w ciszę.
Po upływie 5–7 sekund dziecko otwiera oczy. Co słyszałeś? kiedy w pokoju była cisza? Dziecko odpowiada.
Zajęcie o emocjach – euforia, podekscytowanie związane z przeżywaniem muzyki.
Muzyka to coś wspaniałego – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat. „Muzyka to coś wspaniałego” Dominika Niemiec.
…” Dźwięki płyną bardzo leciutko
niby frunące ptaszki na wietrze,
ciekawi was, czego słucham?
Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.
W tle brzmią grube trąby.
Słychać skrzypce, dzwonki i flety.
Mam na twarzy coraz większe wypieki.
Teraz partię solową mają klarnety.
Orkiestra gra coraz głośniej, czuję się podekscytowana.
Dźwięków jest wokół mnie coraz więcej,
chciałabym umieć tak grać sama.
Bo świat nut jest zaczarowany,
muzyka to coś wspaniałego.
Może wzruszać, albo zachwycać,
wzbudzić euforię w sercu każdego”….
Rozmawiamy z dzieckiem na temat wiersza: Jak myślisz, gdzie była dziewczynka?
Czego słuchała?
Jakie instrumenty grały w orkiestrze?
Jak czuła się dziewczynka, słuchając muzyki?
Jakie emocje może wywoływać muzyka?
Ćwiczenie z księgą emocji. Wyszukajcie w Księdze Emocji historyjkę pasującą do treści wiersza.
Dziecko układają historyjkę obrazkową pasującą do treści wiersza. Opowiada co się po kolei wydarzyło.
KE – „Posłuchaj…” – zabawa słuchowa. Dziecko słucha fragmentów różnych utworów muzycznych ( wybranych przez R.). Po odtworzeniu każdego fragmentu pytamy dziecko o ich wrażenia:
Czy muzyka mu się podobała?
Z czym mu się kojarzyła?
Jakie uczucia może wzbudzać?
Proponuję chętnemu dziecku ozdobienie wykonanej wcześniej gitary za pomocą papierów kolorowych, lub innych ciekawych pomysłów.
Do jutra. Pozdrawiamy Was!!!