Dzień 13.05.2020 r.
Temat: Kto jest wyższy? Kto jest niższy?
Cele ogólne:
-porównywanie wysokości z zastosowaniem określeń: wyższy od… ;niższy od… ;takiego samego wzrostu;
-porównywanie długości z zastosowaniem określeń: długi – krótki, dłuższy od… krótszy…
-rozwijanie sprawności fizycznej.
- Ćwiczenie poranne:
- Podskoki rozkroczno-zwarte Pajacyki.
Dzieci stoją w dowolnym miejscu pokoju i skaczą jak pajacyki.
- Ćwiczenia nóg.
Dzieci rytmicznie wspinają się na palce, a następnie wykonują przysiad podparty.
- Zabawa -Jaka postać z baśni zmieniła miejsce?
Do zabawy potrzebne będą bajkowe postacie na obrazkach lub zabawki związane z daną bajką /5-6 szt./.
Dziecko wymienia tytuły bajek lub nazywa postacie, które są ułożone obok siebie. Następnie opuszcza na chwilę pokój lub odwraca się aby rodzic mógł zamienić jeden obrazek/zabawkę. Po powrocie do pokoju dziecko musi odgadnąć co się zmieniło? Za każdym razem możemy utrudnić zadanie, zmieniając 2-3 obrazki.
- Zabawa Posłuszny balon.
Dzieci podrzucają balon do góry tak długo, dopóki balon nie spadnie na podłogę. Można odbijać głową, jedną lub dwiema rękami.
Zabawie towarzyszy spokojny akompaniament muzyczny.
- Porównywanie wzrostu – Kto jest wyższy? Kto jest niższy?
Rodzic nawiązuje do tematyki tygodnia i pyta dzieci:
-Kto na ogół jest wyższy – król czy królowa?
-Czy Calineczka była wysoka?
-Jaka postać z bajki jest niska?
– Pokażcie, jacy jesteście wysocy. (Dzieci prostują się i stają na palcach).
– Pokażcie, jacy jesteście niscy. (Dzieci, w przysiadzie, opuszczają głowy).
- Zabawa z wykorzystaniem metrówki, sznurka lub kolorowej włóczki /do tej zabawy zachęcamy wszystkich członków rodziny/.
Każdy biorący udział w tej zabawie ma mierzony wzrost i oznaczany za pomocą w/w narzędzi. Następnie te 3- 4 odmierzone sznurki układamy na podłogę tak, aby dziecko miało możliwość porównania “na oko”, za pomocą kroków i stóp, który sznurek jest długi -krótki; dłuższy -krótszy. Zaś centymetrem i kredą oznaczamy /np. na drzwiach/ wysokość domowników. Dziecko porównuje wysokości używając określeń: wyższy od… ;niższy od… lub takiego samego wzrostu.
3.
- Zabawa muzyczno-ruchowa Czarodziejski zamek.
/zachęcamy rodziców do skorzystania z nagrania spokojnej muzyki/
Dzieci chodzą przy dźwiękach spokojnej muzyki po całym pokoju, który jest czarodziejskim zamkiem. W zamku oglądają wszystkie piękne obrazy, meble, świeczniki itp. Gdy muzyka cichnie, nieruchomieją w pozycji, w jakiej były w momencie przerwania muzyki. Tak zaczarowane trwają do momentu, gdy znów zabrzmi muzyka.
Karta pracy, cz. 4, s. 15.
Łączenie obrazków dzieci z ich cieniami.
- Ćwiczenia ekspresji językowej pod hasłem Układamy baśń.
Dzieci kolejno wypowiadają zdania tak, aby tworzyły logiczną całość. W ten sposób powstaje baśń ułożona przez dzieci. Pierwsze zdanie baśni może zacząć rodzic, np.:
Za siedmioma górami, za siedmioma morzami stał zamek, w którym mieszkał smok mieniący się wszystkimi kolorami tęczy…
- dla chętnych – “Moja baśń” – wykonanie ilustracji do opowiedzianej baśni. Jak będzie kilka kartek możemy zrobić książkę.