Temat: “ORKIESTRA”
CELE:
-poznanie zawodu dyrygenta;
-rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych;
– rozróżnianie dźwięków wysokich i niskich w trakcie zabaw;
– doskonalenie małej motoryki.
Dźwięki wysokie i niskie w podskokach – zabawy przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU
Zapraszamy Was do wspólnej zabawy ze swoim dzieckiem. W zabawie naśladujemy grę na różnych instrumentach według treści piosenki.
Przedszkolna orkiestra
Dziś w przedszkolu gra orkiestra nasza,
Pan dyrygent na koncert nas zaprasza.
Gramy na pianinie trala la la la,
teraz dzieci pokazują jak pianino gra. (dzieci pokazują paluszkami grę na pianinie)
Dziś w przedszkolu gra orkiestra nasza,
Pan dyrygent na koncert nas zaprasza.
Kontrabasy grają trala la la la,
teraz dzieci pokazują jak kontrabas gra. (dzieci naśladują grę na kontrabasie)
Dziś w przedszkolu gra orkiestra nasza,
Pan dyrygent na koncert nas zaprasza.
Gramy na gitarze trala la la la,
teraz dzieci pokazują jak gitara gra. (naśladują grę na gitarze)
Dziś w przedszkolu gra orkiestra nasza,
Pan dyrygent na koncert nas zaprasza.
Gra saksofon trala la la la ,
teraz dzieci pokazują jak saksofon gra. (naśladują grę na saksofonie)
Dziś w przedszkolu gra orkiestra nasza,
Pan dyrygent na koncert nas zaprasza.
Gramy na perkusji trala la la la,
teraz dzieci pokazują jak perkusja gra. (naśladują grę na perkusji np. uderzając dłońmi o kolana lub podłogę)
Źródło: YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VM7cVy0X9H8
„ Orkiestra” – rozmowa przy ilustracjach.
Rodzic prezentuje zdjęcie orkiestry i pyta:
– Jaka sytuacja i jakie miejsce są pokazane na zdjęciu?;
-Co tworzą wszyscy ludzie na tym zdjęciu?;
-Kim oni są?;
– Skąd muzycy wiedzą, jak mają grać?;
-Na ilu instrumentach w orkiestrze gra jeden muzyk?;
– Kim jest dyrygent?.
Krótka prezentacja gry orkiestry : Concerto di Capodanno 2015 Sinfonia da La gazza ladra di Gioachino Rossini – dzieci mogą zobaczyć jak grają muzycy na poszczególnych instrumentach i co robi dyrygent – link do koncertu https://www.youtube.com/watch?v=UjDXNqG0Deg
Praca z Karty Pracy cz.2. str.27
Dzieci mówią, jakie instrumenty są na karcie oraz nalepkach i przyklejają nalepki w
odpowiednich miejscach. Następnie obrysowują każdy instrument.
Rysowanie przy muzyce
Rodzic zaprasza do zabawy ruchowej, dzieci wykonują to, co im podpowiada muzyka:
- płynna – dzieci malują w powietrzu fale, łuki;
- staccato – dzieci rysują kropki, koła;
- szybka – dzieci rysują zygzaki.
Pomiędzy trzema rodzajami muzyki odtwarzana jest muzyka do biegania. Zabawę należy powtórzyć kilkukrotnie. Zapraszamy dziecko do malowania muzyki na dużym kartonie( pastelami ,farbami lub kredkami świecowymi). Słuchają tej samej muzyki. Podczas muzyki do biegania odpoczywają, przy muzyce płynnej malują fale, łuki; staccato – kropki, koła; szybkiej – zygzaki, mazaje. Za każdym razem zmieniają kolor. Podziwiają efekty plastyczne i próbują nadać tytuły swoim pracom.
Muzyka do słuchania Antonio Vivaldi „Wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI