Dzień 14.05.2020 r.

Temat: Dziwna chatka

Cele ogólne:

-rozwijanie sprawności manualnej;

-rozwijanie sprawności fizycznej;

-rozwijanie orientacji przestrzennej /rozróżnianie strony – prawej i lewej/.

 

  1. Ćwiczenia poranne:
  • Ćwiczenia oddechowe.

     Dzieci siadają skrzyżnie, wciągają powietrze nosem, prostując tułów, a następnie wypuszczają powietrze ustami, schylając równocześnie tułów. Ręce mają oparte o kolana.

  • Podskoki rozkroczno-zwarte Pajacyki.

     Dzieci stoją w dowolnym miejscu pokoju i skaczą jak pajacyki.

  • Ćwiczenia oddechowe.

     Ponownie dzieci siadają skrzyżnie, wciągają powietrze nosem, a następnie wypuszczają powietrze ustami – bez skłonów. Ręce mają oparte o kolana.

 

 2.

  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner Śmieszny zamek.

W ciemnym kącie, pełnym kurzu,

śmieszny zamek

jest na wzgórzu.

Wszyscy, którzy

w nim mieszkali,

dawno gdzieś

pouciekali.

Więc na starej wisi bramie

ogłoszenie w złotej ramie:

ZATRUDNIMY:

  1. Tłum rycerzy
  2. Smoka, który zęby szczerzy
  3. Pazia
  4. Króla
  5. I królową!

I zaczniemy bajkę nową!

 

  • Rozmowa na temat wiersza.

-Gdzie był zamek?

-Czy ktoś w nim mieszkał?

-Jak mógł wyglądać taki opuszczony, śmieszny zamek?

-Co znajdowało się na bramie?

-Kogo chciano zatrudnić?

 

  • Zabawa Poruszam się jak…

     Dzieci naśladują ruchy postaci, które chciano zatrudnić w zamku. Poruszają się dostojnie jak król lub królowa; syczą i szczerzą zęby jak smok; poruszają się sztywno jak rycerze…

 

  • Malowanie śmiesznego, opuszczonego zamku.

Wykonanie ilustracji do wiersza Doroty Gellner Śmieszny zamek.

 

  • Słuchanie piosenki Dziwna chatka

(sł. A. Wacławski, muz. T. Dorogusz-Doroszkiewicz, P. Mazurek, Z. Seroka).

  1. Stała w lesie dziwna chatka,

niezwykle bajkowa,

bo nie była murowana,

tylko piernikowa.

     Ref.: Daszek z marcepanu,

     a ściany z cukierków,

     komin z czekolady,

     a okna z wafelków. (bis)

  1. Kto w tym domku może mieszkać?

Chyba Baba-Jaga!

Może się poczęstujemy,

ale czy wypada?

Ref.: Daszek z marcepanu…

III. Nagle drzwi się otworzyły,

wyszła starsza pani,

zamiast ciastek dała dzieciom

jagurt z malinami!

Ref.: Daszek z marcepanu… (bis)

 

  • Rozmowa na temat piosenki.

-Jak wyglądała chatka?

-Kto według baśni mieszkał w takiej chatce?

-Kto mieszkał w tej chatce w piosence?

 

  • Zabawa przy piosence:

I zwrotka  

                                                                               Dzieci:

Stała w lesie dziwna chatka,                                     przez chwilę stoją na jednej nodze,

niezwykle bajkowa,                                                      rozkładają ręce na boki, wykonują palcem

bo nie była murowana,                                                wskazującym gest przeczenia,

tylko piernikowa.                                                          głaszczą się po brzuchu,

                                                                                           opierają ręce na biodrach,

Ref.:

Daszek z marcepanu,                                                    wykonują rytmiczne półobroty,

a ściany z cukierków,

komin z czekolady,

a okna z wafelków.

II zwrotka

Kto w tym domku może mieszkać?                          przykładają dłonie do policzków,

Chyba Baba-Jaga!                                                       rozkładają ręce na boki,

Może się poczęstujemy,                                               głaszczą się po brzuchu,

ale czy wypada?                                                            rozkładają ręce na boki,

 

Ref.: Daszek z marcepanu…                                        jw.

III zwrotka

Nagle drzwi się otworzyły,                                            zgiętą rękę przesuwają do siebie,

wyszła starsza pani,                                                        kłaniają się,

zamiast ciastek dała dzieciom                                       wyciągają ręce przed siebie,

jogurt z malinami!                                                           głaszczą się po brzuchu,

 

Ref.: Daszek z marcepanu…                                        jw.

 

  • Z prawej strony, z lewej strony – ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną:

 

-Zabawa Dobieramy się w pary.

     Dzieci dobierają się w pary z rodzeństwem lub rodzicem. Chodzą po pokoju, stykając się wymienionymi przez rodzica częściami ciała, np.: plecami, łokciami, uszami…

 

-Zabawa woreczkami.

Dzieci rzucają woreczki względem siebie według poleceń rodzica, np.:

Rzućcie go za siebie.

Rzućcie go przed siebie.

Rzućcie go po swojej lewej stronie.

Rzućcie go po swojej prawej stronie.

 

-Zabawa połączona z maszerowaniem.

Dzieci maszerują po pokoju i wykonują polecenia. Pokazują odpowiednią nogę według słów rymowanki.

Hej, idziemy naprzód żwawo

nóżką lewą, nóżką prawą.

Hej, maszerujemy drogą

prawą nogą, lewą nogą.

I klaszczemy wciąż rękami

nad głowami, nad głowami.

Potem z lewej, z prawej strony,

no i podskok. Już zrobiony?

 

3,

Karta pracy, cz. 4, s. 17.

Ilustrowanie zadań na dodawanie. Odpowiadanie na pytania.

 

  • Zabawa Kamień.

     Dzieci wznoszą się na palce, następnie wykonują przysiad, udając, że podnoszą kamień. Potem wstają i ważą w rękach wyimaginowany kamień. Wdychając powietrze nosem, odchylają rękę do tyłu, jakby przygotowywały się do rzutu. W czasie rzutu wypuszczają powietrze, wymawiając głośno: Uuuu…

 

  • Wymawianie samogłosek: a, o, i, u, y, e ciągle, aż braknie tchu, a potem krótko, robiąc przerwy pomiędzy poszczególnymi dźwiękami.

 

  • Czytanie dowolnej literatury dziecięcej.