Cele: rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych; uwrażliwienie na muzykę poważną; doskonalenie artykulacji poprzez śpiewanie zgłosek dźwiękonaśladowczych; rozwijanie sprawności fizycznej (zwrócenie uwagi na bezpieczne omijanie się i hamowanie biegu); usprawnianie małej motoryki.
Pomoce: guziki; kubeczek; chusteczka (apaszka); CD.
Realizacja:
- „Jestem muzykantem” słowa i muzyka tradycyjnie. Zabawa ze śpiewem.
Nauka piosenki pierwszej zwrotki, dla chętnych cały utwór J
„Jestem muzykantem”
Jestem muzykantem – konszabelantem,
My muzykanci – konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? Na pianinie.
A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no.
a pianino, i no, i no, a pianino, gra!
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
- „Walc kwiatów” rozwijanie kreatywności ruchowej.
Dziecko trzyma w dłoni chusteczkę, może być apaszka i tańczy według pomysłu do muzyki:
Mariage d’amour Paula Senneville’a.
Moja propozycja to źródło z filmu „Piękna i Bestia” (przepiękny teledysk, bardzo dobrze pokazane kroki walza przez aktorkę)
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=krYu0L0_ai4
- „Przez tropiki” zabawa usprawniająca małą motorykę, porównywanie liczebności, podawanie nazw jakościowych.
Rodzic rozsypuje w pokoju na dywanie guziki różnego koloru i różnej wielkości.
„Przez tropiki”
Przez tropiki, przez pustynię chodzi dziecko dookoła dywanu;
toczył zając wielką dynię.
Toczył, toczył dynię w dół. dziecko naśladuje ruch toczenia;
Pękła dynia mu na pół. dziecko się pochyla, wykonuje powolny wymach rękoma wyciągniętymi do przodu, jednocześnie prostując się;
Pestki z niej się wysypały, dziecko wykonuje młynek rękoma;
Więc je zbierał przez dzień cały.
Raz, dwa, trzy! Raz, dwa, trzy! rytmicznie wyklaskuje dziecko;
Ile pestek zbierzesz Ty? dziecko wskazuje osobę na słowo: Ty.
Przebieg zabawy:
Dziecko zbiera do kubeczków guziki – liczy zebraną ilość. Pobawcie się państwo wspólnie i porównajcie zebraną liczbę. Możemy używać słów: więcej, mniej, dużo, mało.
Wysypujemy guziki i powtarzamy zabawę.
- „Berek” tradycyjna zabawa ruchowa.
Przebieg zabawy:
dziecięca gra ruchowa, polegająca na tym, że jedna osoba (nazywana berkiem) musi dotknąć dowolną z pozostałych osób biorących udział w zabawie. Dotknięta osoba staje się berkiem, a poprzedni berek staje się zwykłym uczestnikiem zabawy. W grze może brać udział dowolna liczba osób. Kiedy jest dużo uczestników, mogą być dwa berki. Zabawa nie jest ograniczona w czasie, jednak zazwyczaj kończy się, gdy większość uczestników poczuje się zmęczona.
- „Raz dwa trzy” Muzykalna Sowa – zabawa na dywanie wykonywana w trzech tempach.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=FBM-o-jqsLg
- „Pląsy muzyczne” zabawa relaksacyjna, masażyk.
Dziecko kładzie się na brzuchu lub w siadzie skrzyżnym zwrócone do nas plecami. I wykonujemy zgodnie ze słowami – ruchy:
Idą słonie na plecach kładziemy na przemian całe dłonie;
Idą konie dotykamy piąstkami;
Idą panieneczki na szpileczkach dotykami palcami wskazującymi;
Świeci słonki zataczamy dłońmi kółka;
Płynie rzeczka rysujemy linię;
Pada deszczyk dotykamy wszystkimi palcami;
Czujesz dreszczyk? Łaskoczemy .