TEMAT TYGODNIA
W KRAINIE MUZYKI
14.05. TEMAT: UMIEM ZACHOWAĆ SIĘ PODCZAS WAŻNYCH UROCZYSTOŚCI
CELE OGÓLNE: uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania norm społecznych podczas uroczystości; rozwijanie wiedzy dzieci na temat hymnu jako symbolu narodowego
„Umiem zachować się podczas ważnych uroczystości!” – rozmowa na temat odpowiedniego zachowania na podstawie zabawy parateatralnej. Uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania norm społecznych podczas uroczystości. Mazurek Dąbrowskiego – utrwalenie hymnu narodowego. Rozwijanie wiedzy dzieci na temat hymnu jako symbolu narodowego.
Zabawa parateatralna. Rozmowa o uroczystościach przedszkolnych, które odbyły się w tym roku. Tłumaczymy, jak się powinno zachowywać w czasie takich uroczystości w przedszkolu, teatrze lub w innych miejscach, ale Wy na pewno pamiętacie i wiecie o czym rozmawialiśmy przed występami, wycieczkami np. do teatru.
Zabawa parateatralna. Do tej zabawy przydało by się dwoje dzieci, które siadają na krzesłach przodem do osoby mówiącej..
Wyobraźcie sobie, że jesteście publicznością, a Ja jestem aktorką na scenie. Jedno dziecko dostaje jabłko, udaje, że je zjada. Drugie dziecko patrzy i wypowiada się na temat zachowania osoby jedzącej jabłko (lub inne jedzenie). Czy taka osoba zachowuje się odpowiednio?. Dwoje dzieci rozmawia ze sobą, śmieje się głośno. Czy takie dzieci zachowują się odpowiednio?.
Wyobraź sobie, że na scenie skończyła się uroczystość. Osoba prowadząca kłania się wam. Jedno dziecko bije brawo, drugie wstaje i odchodzi od grupy. Które dziecko zachowuje się odpowiednio? I dlaczego tak sądzicie?
Zabawa umuzykalniająca – Misia bela – zabawa z pokazywaniem .
Ćwiczenia oddechowe „Co to za dźwięk?”.
Dziecko na wydechu wydaje różne dźwięki, przedłużając ich brzmienie. Dziecko powtarza i odgaduje, co to za dźwięk. Np. fffffffffffffffff (wiatr), wwwwwww (duży owad – bąk, trzmiel), ssssssss (wąż, gąska), zzzzzzz (mucha, komar), szszsz ( szum morza), żżżżżżżż (dźwięk wydawany przez piłę podczas pracy) (zwracamy uwagę na dykcję dziecka)
Zabawa z pokazywaniem. „Na muzyce w przedszkolu”
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2 jw. (instrumenty)
Dzieci idą w prawo w rytm uderzeń bębna.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2 jw. (instrumenty) Dzieci biegną w lewo w rytm dźwięków janczarów.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło. Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2 jw. (instrumenty) Dzieci cwałują ruchem dostawnym w prawo w rytm uderzeń bębna.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2 jw. (instrumenty)
Dzieci podskakują obunóż w prawo.
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło. Dzieci trzymają się za ręce i kołyszą się na boki.
Dlaczego na muzyce w przedszkolu jest wesoło? Jakie instrumenty wystąpiły w piosence.
Muzyczne wyciszenie. Dziecko leży na plecach. Słucha utworu Fryderyka Chopina Preludium deszczowe. Wykonuje„paluszkową improwizację”.
Mazurek Dąbrowskiego – utrwalenie hymnu. Pytamy dziecko: Jak się nazywa najważniejsza pieśń w danym kraju? Grana i śpiewana między innymi przed meczami, na ważnych państwowych uroczystościach. Tłumaczymy dzieciom: Ze względu na szacunek dla kraju, w czasie słuchania i śpiewania hymnu należy zachowywać się w odpowiedni sposób. Czy wiesz jak? Dziecko podaje swoje pomysły. Nakierowujemy dziecko tak, aby móc mu powiedzieć o zdjęciu nakrycia głowy, staniu na baczność, nierozmawianiu. Dziecko wstaje i pokazuje prawidłową postawę.
Posłuchajcie i jak znacie ta piosenkę to razem zaśpiewajcie.
Wspieramy dziecko, doskonaląc ich aparat mowy. Proponuje ćwiczenia: szybkie wymawianie na zmianę głosek a i o, szybkie wymawianie na zmianę głosek i i u, cmokanie, parskanie jak koń, szybka zmiana pozycji ust od „ryjka” do szerokiego uśmiechu.
Do jutra