Dzień 15.05.2020 r.
Temat: Teatrzyk paluszkowy
Cele ogólne:
-zachęcanie do interpretowania utworu za pomocą pacynek paluszkowych;
-rozwijanie sprawności manualnej.

1. Ćwiczenie poranne:
• Zabawa muzyczno-ruchowa Czarodziejski zamek.
Dzieci chodzą przy dźwiękach spokojnej muzyki po całym pokoju, który jest czarodziejskim zamkiem. W zamku oglądają wszystkie piękne obrazy, meble, świeczniki itp. Gdy muzyka cichnie, nieruchomieją w pozycji, w jakiej były w momencie przerwania muzyki. Tak zaczarowane trwają do momentu, gdy znów zabrzmi muzyka.

2.
• Rozwiązywanie zagadek
Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
wyszła z opresji zdrowa i cała. (Czerwony Kapturek)
Jak się nazywa taki budynek,
w którym zobaczysz scenę, kurtynę? (teatr)
Jaka to dziewczynka pracowita była,
a na wielkim balu bucik zostawiła? (Kopciuszek)
Choć nie są żywe, widzowie im brawa biją,
występują w teatrze, chętnie na nie popatrzę. (kukiełki)

Karta pracy, cz. 4, s. 16.
Rysowanie po śladach rysunków, bez odrywania kredki od kartki.

• Teatrzyk paluszkowy lub kukiełkowy na podstawie utworu D. Ślepowrońskiej Smoczy karnawał.
Do inscenizacji można wykorzystać pacynki na palce, które wcześniej dzieci robiły w przedszkolu i zabierały do domu. Jeżeli nie mają, należy zrobić papierowe pacynki lub kukiełki na patykach do szaszłyków.

• Słuchanie utworu i inscenizowanie go pacynkami paluszkowymi przez dzieci.

Król: Jestem smutny niesłychanie,
smok, co dotąd smacznie spał,
znów zażądał pięknych panien.
Tyś mu, królu, panny dał?!
Król: Ach, wszak bestia ogniem zionie!
Och, przeżyłem straszny szok.
Tnie ogonem po koronie…
Smok: Cisza! Teraz mówi smok!
Słuchaj, królu, żadnych kantów!
Bo nie spuszczam z ciebie oka.
Przyślij do mnie muzykantów!
Król: Muzykanci, marsz do smoka!
Smok: Niechaj zagra muzyka!
W końcu mamy nowy rok!
Wszystkie panny do walczyka!
Będzie z wami tańczył smok.
Król: Nie rozumiem tego wcale.
Nie je panien? Zwyczaj zmienia?
Smok: Lubię bale w karnawale.
Panny nie są do jedzenia!
Chór: Tańczyły więc wszystkie panny
sambę, twista, bossa novę.
Zemdlał król, choć nie był ranny.
Smok pięciorgiem nóg stepował.
Każdą z pięciu głów się śmiał
i wyborny humor miał.

• Rozmowa na temat utworu.
-Dlaczego król był smutny?
-Czego zażądał smok?
-Ile głów miał smok?
Co to jest karnawał?
-Co lubi smok w karnawale?
-Jak skończyła się ta historia?
-Jak inaczej można przedstawić ten utwór?

3.
• Zabawa mimiczna – Wyczarowujemy miny.
Dzieci z lusterkami siadają w dowolnej pozycji na dywanie. Są zwrócone twarzami w kierunku rodzica, który trzyma czarodziejską różdżkę. Rodzic za pomocą różdżki zaczarowuje dzieci, wypowiadając czarodziejskie zaklęcia, np. :
Czary-mary, jesteście smutni.
Czary-mary, chce wam się śmiać.
Dzieci pokazują na swoich buziach wyczarowane różdżką miny. Starają się tak długo zachować zaczarowaną minę, dopóki rodzic – wróżka – nie poleci spojrzeć w lusterko. Gdy dzieci spojrzą w lusterko, zostaną odczarowane.

Karta pracy, cz. 4, s. 18 i 19.
-Kolorowanie w polach po prawej stronie karty tych samych miejsc, które są pokolorowane po lewej stronie karty.
-Rysowanie coraz mniejszych szlaczków.

• Czytanie dowolnej literatury dziecięcej.