TEMAT  TYGODNIA

W  KRAINIE MUZYKI

 

15.05. : JAK PORADZĘ SOBIE Z HAŁASEM?

 

 CELE OGÓLNE: kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych, budowanie wiedzy dzieci na temat budowy aparatu słuchowego człowieka

 

 „Moje skarby” – zabawa rozwijająca koncentrację uwagi. Dziecko siedzi w środku kręgu z zamkniętymi oczami. Ma wokół siebie różne przedmioty (zamknięte pudełko z pinezkami, pogniecioną kartkę papieru, grzechotkę, maskotkę). Prosimy  dziecko, aby  jak najciszej zabrało jeden przedmiot z kręgu. Jeżeli dziecko ze środka usłyszy „złodzieja”, wskazuje kierunek, z którego dochodził szmer. Jeżeli dziecko zdobędzie przedmiot, następuje zmiana ról.

„Jak poradzę sobie z hałasem?” – rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na podstawie doświadczeń dzieci, zabawy dydaktycznej.

KP2.36. – „Co to za dźwięk?” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami przed osobą. Osoba (mama, tata) prezentuje różne odgłosy, zadaniem dzieci jest odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków,

 pytamy dziecko:

Które z tych odgłosów były dla was przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślicie dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy? mówimy dziecku o szkodliwości hałasu dla naszego zdrowia. Wykonanie KP2.36 – odszukiwanie przedmiotów wydających ciche dźwięki. Czytamy dziecku polecenie na K.P. Dziecko wykonuje zadanie.

 „Po cichutku” – zabawy ruchowe. – „Rozpoznajemy kroki swoich domowników” –zabawa dla całej rodziny. Uczestnicy siedzą w kole  i zamykają oczy. Osoba kierująca zabawą wybiera wśród uczestników osobę. Osoba ta otwiera oczy, wstaje, obchodzi pozostałych  dookoła, następnie siada na swoim miejscu. Uczestnicy pojedynczo odgadują, kto to mógł być.? –

 „Gdzie jesteś?” – Wśród uczestników zabawy dwie osoby  z zawiązanymi oczami. Jedno z nich szuka drugiego, wołając je po imieniu, np. Olu, gdzie jesteś? Drugie dziecko odpowiada – Tutaj. Mogą powtarzać to wielokrotnie, aż się znajdą. Gdy  się odnajdą, następuje zmiana.

„Ilu gości przyszło do ciebie?” – dzieci siedzą w kręgu. Jedno z nich ma zasłonięte oczy. Wskazane przez N. dzieci cicho ustawiają się za dzieckiem, które ma zasłonięte oczy. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, ile dzieci za nim stoi. – „Dzień dobry!” – jedno dziecko jest odwrócone plecami do reszty. Wskazane przez N. dziecko mówi: „Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonajcie model ucha z plasteliny. Przed wykonaniem modelu ucha kilka ważnych informacji na temat funkcji uszu.

Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknij delikatnie swoich uszu. To czego dotykasz, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykacie, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.

„Kto potrafi wyraźnie powiedzieć?” zachęcamy dziecko do wyrazistego wymawiania łamańców językowych: Kra krę mija, Lis ma norę, Stół z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego, Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.

Posłuchajcie piosenki o  5 zmysłach, o których będziemy się uczyć na zajęciach w przedszkolu.

https://youtu.be/MnD7PFCTsVo