- Wczuwamy się w emocje innych.
CELE:
- określanie emocji innych;
- wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
- dokonywanie analizy głoskowej prostych wyrazów;
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych;
- uświadamianie, że uczucia i emocje odczuwają i przeżywają wszyscy ludzie;
- tłumaczenie swoimi słowami, czym jest empatia;
- szanowanie emocji swoich i innych osób.
- „Co czuł bohater?” – określanie odczuć bohaterów bajek i innych historii znanych dziecku. Opiekun wybiera kilku bohaterów z różnych bajek, baśni i legend znanych dziecku, przypomina sytuacje, w których znalazł się dany bohater, i pyta, co mógł wtedy czuć. Wcześniej w czterech rogach pokoju umieszcza kartki z nazwami emocji lub symbolizującymi je emotikonami. Opiekun pyta np.: Co czuły trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek? Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka? Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika? Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga? Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła? itd. Dziecko w odpowiedz idzie w dany róg pokoju.
- „Diagram” – doskonalenie umiejętności głoskowania. Dziecko odgaduje hasła, głoskuje je.
- Uczucia: smutek, radość, gniew, strach, zaskoczenie, wstyd to inaczej…
- Emocja przeciwna do radości to…
- Gdy coś nas boli, jest nam smutno, to może się pojawić…, czyli łzy.
- Odczuwamy ją, gdy np. wygramy jakąś grę.
- Mówi się, że ma wielkie oczy.
- Pojawia się na naszej twarzy, gdy jesteśmy weseli.
- Może być emocją pozytywną lub negatywną. Czujemy je np. wtedy, gdy z przedszkola odbiera nas niespodziewanie babcia zamiast mamy.
- „Empatia” – wyjaśnienie pojęcia. Dziecko i opiekun wspólnie odczytują pionowe hasło. Próbują wyjaśnić, co to słowo oznacza. W razie problemu opiekun wyjaśnia, że jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.
- „Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii. Opiekun mówi: Co można powiedzieć osobie, która….?. Zadaje to pytanie dziecku, wymyślając różne sytuacje i stany emocjonalne, np.:
…zgubiła ulubioną lalkę.
…płacze, bo tęskni za mamą.
…boi się wystąpić w przedstawieniu.
…złości się, bo nie udał jej się rysunek.
…wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.
- KARTY PRACY (5-latek):
- „Komiks” – praca z KP4.21b, ćwiczenia w czytaniu.
- KARTY PRACY (4-latek):
- „W domu czuję się bezpiecznie” – praca z KP2.38, szukanie różnic między obrazkami.
Źródło:
- „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
- „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Podczas omawiania emocji postaci z bajek można wspomagać się książką z daną bajką (jeśli jest w domu). Ważne, żeby dziecko potrafiło nazwać dane emocje.
- Przy odgadywaniu haseł z diagramu proszę w razie trudności nakierowywać dziecko, wyjaśniać nieznane mu słowa. Wyrazy dziecko może dzielić na sylaby, jeśli nie potrafi jeszcze głoskować lub próbować głoskować z pomocą opiekuna.
- Pojęcie empatii można wyjaśnić dziecku na podstawie krótkiego fragmentu z bajki „W głowie się nie mieści”: https://www.youtube.com/watch?v=hxiCmfFZmvs
- W trakcie zabawy dydaktycznej „Jak mogę pomóc?” warto wyjaśniać dziecku lub zapytać je, dlaczego należy się tak zachować w danej sytuacji.
- Podczas wykonywania kart pracy proszę się upewnić czy polecenia są przez dziecko rozumiane, można wykonywać ćwiczenia dzieląc je na krótsze etapy.