15.05.2020 r. (piątek)
Temat: Instrumenty wokół nas.
Cele: – Doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej podczas rozwiązywania zagadek słuchowych.
– Łączenie nazwy instrumentu z jego wyglądem oraz dźwiękiem jaki wydaje.
– Ćwiczenie mięśni dłoni – konstruowanie instrumentu muzycznego.
Pomoce dydaktyczne: kartka w dowolnym kolorze; nagrane dźwięki – bębenka, grzechotki, skrzypiec, dzwonków chromatycznych, tamburyna oraz zdjęcia przedstawiające te instrumenty; nagrana melodia do zabaw ruchowych; opakowania z nakrętkami po jogurcie/słoik/butelka plastikowa po napoju, ryż/kasza/groch; filmik z piosenką do zabawy
Realizacja
I. Zabawa ruchowa pt “Pszczółka” z elementem biegu.
Dzieci to pszczółki, dywan to łąka z kwiatami. W jednym rogu dywanu rodzic wyznacza miejsce na ul, oznaczamy go kartką w dowolnym kolorze. Na hasło rodzica “Pszczółka wylatuje na spacer” dziecko swobodnie biega po dywanie mówiąc “Bzzzzz, bzzzz”. Na hasło “Pszczółka wraca do ula – dziecko wraca i kuca przy kartce papieru. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
II. “Co to za instrument?” – rozwiązywanie zagadek słuchowych.
Dziecko odgaduje nazwę instrumentu po wysłuchaniu dźwięku jaki on wydaje. Po odgadnięciu – rodzic pokazuje instrument na zdjęciu.
Można pomóc dziecku w podawaniu nazw poszczególnych instrumentów.
https://www.youtube.com/watch?v=7JgRLxG8THA&list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr&index=18
skrzypce
https://www.youtube.com/watch?v=p1auYmzcymc&list=PLNm0isoSFUxHIf0P5jbi4RQhgr7eqAklr&index=2
dzwonki
https://www.youtube.com/watch?v=65qUwmXWpzk
bębenek
https://www.youtube.com/watch?v=OFpnYAI9DpI
grzechotka
https://www.youtube.com/watch?v=9K7VhjQMaOc
tamburyno
III. Zestaw zabaw ruchowych
– “Muzyczne przywitanie” – rodzic muzykę, dziecko porusza się swobodnie po dywanie, za każdym razem gdy muzyka cichnie dziecko wita się z rodzicem w inny sposób np. podanie dłoni, uścisk, ukłon, “żółwik”, łokciami itp. oraz wg własnego pomysłu.
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
– ” Perkusja” – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym na dywanie, plecy proste, ręce na kolanach. Rodzic odtwarza muzykę szybką i dynamiczną przy której dziecko wystukuje rytm naśladując rodzica: klaszcze w dłonie, uderza rytmicznie w kolana, uderza rytmicznie o dywan itp. według własnego pomysłu.
https://www.youtube.com/watch?v=AeIAIkJySE8
– “Zabawa relaksacyjna” – dziecko siedzi przed rodzicem w siadzie skrzyżnym. Rodzic wykonuje masaż dziecku i przy tym mówi spokojnym głosem:
- idą słonie – na plecach kładziemy na przemian całe dłonie,
- idą konie – dotykamy piąstkami pleców dziecka,
- idą panie w szpileczkach – dotykamy palcami wskazującymi,
- świeci słonko – zataczamy dłońmi kółka,
- płynie rzeczka – rysujemy linię,
- pada deszczyk – dotykamy delikatnie wszystkimi palcami pleców dziecka,
- czujesz dreszczyk? – łaskoczemy,
Zamiana ról – teraz rodzic siedzi przed dzieckiem, mówi wierszyk a dziecko wykonuje masaż 🙂
IV. “Mój instrument” – wykonanie własnoręcznie instrumentu muzycznego (rodzic może wykonać drugi).
Wykorzystujemy do tego pusty pojemnik z zakrętką po jogurcie/ plastikową butelkę lub inne opakowanie plastikowe lub szklane (dla rodzica). Dobrze jeśli rodzic ma inny pojemnik niż dziecko. Dziecko i rodzic wsypują do środka swoich opakowań ryż lub kaszę lub groch. Wskazane, aby rodzic wsypał co innego niż dziecko (instrumenty będa wtedy wydawać inne dźwięki). Zakręcamy pojemniki – i gotowe!
Można instrumenty dowolnie ozdobić.
Po skończonej pracy porównujemy dźwięki obu instrumentów. Dziecko opisuje słowami czym się różnią dźwięki wydawane przez te dwa instrumenty.
Można je wykorzystywać do zabaw ruchowych.
V. Zaproszenie dziecka do wspólnej zabawy “Do przodu prawą nogę daj…”
https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w
Wspólna zabawa przy piosence z pokazywaniem, można również śpiewać 🙂