Piątek dnia 15.05.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA DOMOWE

TEMAT DNIA: UWAGA, NIEZNAJOME ZWIERZĘ!

Cele:

  1. Poznanie zasad bezpiecznego zachowania w obecności nieznajomych zwierząt.
  2. Wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie ich.
  3. Wykorzystanie gazety do ćwiczeń gimnastycznych.

Dom dla psa.

Dziecko buduje z klocków budę dla swojego pluszowego psa. Nazywa psa. Rodzic pisze imię psa, dziecko wycina tabliczkę z imieniem psa, którą nakleja na budę. Obok budy stawia miseczkę dla psa. 

Razem z psem.

Dziecko tańczy z pluszowym pieskiem śpiewając piosenkę “Kundel bury”

https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

Zły pies.

Dziecko słucha opowiadania Olgi Masiuk “Zły pies” czytanego przez rodzica.                                                                                                            
– Moi sąsiedzi mają na płocie taką tabliczkę z napisem „zły pies” – powiedziała nagle Elizka.
– Skąd wiesz, że taki napis tam jest? – chciał wiedzieć Kuba.
– Tata mi przeczytał.
– I co z tego, że mają taki napis? – Kuba wciąż nie rozumiał.
– To – zaczęła wyjaśniać Elizka – że ich piesek jest malutki i nawet szczekać nie chce. Za to ucieka, jak
tylko się ktoś pojawi.
– Mój tata mówi, że te psy nie są złe, tylko takie tabliczki się wiesza, żeby odstraszyć złodziei – wtrącił się
Szczypior.
– To pewnie złodzieje już o tym wiedzą i nie dadzą się odstraszyć – powiedziała Zosia.
– Lepiej pobawmy się w psa. Będziesz psem? – zwróciła się do Tupa, który właśnie przytuptał.
– Nie mogę być psem. Jestem zającem i nie będę udawał psa – Tup się oburzył.
– Dobra, to Szczypior będzie psem, a ja go będę wyprowadzać na spacer – zdecydowała Elizka.
I Szczypior poszedł na spacer, a Tup był zającem, którego Szczypior obszczekiwał. W końcu jednak
Szczypior zmęczył się bieganiem za patykiem i trzeba było przerwać zabawę i zająć się czymś innym.
Następnego dnia Elizka wpadła rozgorączkowana do przedszkola.
– Wiecie co się stało?! – nie mogła złapać tchu.
– Co?! Co?! Co?! – wszyscy dopytywali, bo każdy chciał poznać tę sensację.
– Okazało się, że zły pies może być jednak zły. I że twój tata, Szczypior, nie miał racji.
Szczypior już chciał bronić taty, choć nie do końca wiedział, o co chodzi. Ale Elizka mówiła dalej:
– Bo wczoraj rzeczywiście do sąsiadów chcieli wejść złodzieje. A w domu była tylko Putka…
– Jaka Putka? – zainteresował się Tup.
– No zły pies, który miał nie być zły.
– Ten, który nie szczeka i ucieka?
– Właśnie. Ale okazało się, że Putka jednak jest zła i potrafi szczekać i ugryzła złodzieja w kostkę, i on się
zaplątał w nogawki, i upadł, i otworzył mu się worek, i wysypały się z niego wszystkie pieniądze, które ukradł,
i złoto.
– I co? Złapali go? – wykrzyknęła przerażona Zosia.
– Chyba nie – Elizka zamyśliła się.
– To skąd wiesz, że się worek otworzył i wysypało złoto? – zapytał z powątpiewaniem Kuba.
Elizka znów się zamyśliła.
– Bo worek leżał na podłodze, i złoto, kiedy nasi sąsiedzi wrócili. A Putka sobie obok worka siedziała.
I tylko kawałek tej nogawki złodziejskiej wystawał jej z pyszczka. A nasi sąsiedzi chcą teraz zmienić napis
na tabliczce na płocie.                                                                                                                                                                     – Dlaczego? Przecież teraz już wiadomo, że Putka to zły pies, czyli napis jest prawdziwy – zdziwił się Szczypior.
– Teraz chcą napisać. Uwaga, bardzo zły pies – wyjaśniła Elizka.

Odpowiedzi na pytania:

  • Co było napisane na tabliczce, którą przeczytał Elizce jej tata?
  • Dlaczego wiesza się takie tabliczki?
  • Jak miał na imię pies sąsiadów Elizki?
  • Czy Puta był złym psem?
  • Dlaczego?
  • Jak należy zachować się w obecności psa, który pilnuje podwórka lub domu?

Moje koty.

Rodzic układa w rzędzie wycięte obrazki kotów zgodnie z rytmem: 2 koty z jasnym noskiem i jasnymi oczami, 3 koty z ciemnym noskiem i ciemnymi oczami, 2 koty z jasnym noskiem i jasnymi oczami, 3 koty z ciemnym noskiem i ciemnymi oczami.                                                                                                                                                           Dziecko pod spodem odwzorowuje rytm. Rodzic może ułożyć inny rytm, który następnie dziecko odwzorowuje.

 

 

Zestaw zabaw ruchowych.

  • Dziecko porusza się w dowolny sposób między rozłożonymi na podłodze gazetami – kałużami.
  • Dziecko przeskakuje przez gazety – kałuże.
  • Na mocne uderzenie w pokrywkę i słowo “Burza!” – dziecko zatrzymuje się i osłania przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę – parasol.
  • Dziecko klęka. Trzyma w jednej ręce gazetę, drugą uderza mocno całą dłonią w gazetę – silny deszcz. Drze gazetę – pioruny. 
  • Dziecko wstaje. Wchodzi na kolejną gazetę i skacze po niej obunóż – chlapie się w kałuży.
  • Dziecko podnosi gazetę i biega potrząsając nią – wiatr.
  • Dziecko podrzuca rozłożoną gazetę w górę i naśladuje ciałem ruch jej spadania.
  • Dziecko wstaje. Bierze do ręki gazetę. Palcami drugiej ręki uderza w gazetę najpierw mocno, później coraz delikatniej – deszcz przestaje padać.
  • Dziecko zwija gazetę w kulkę i rzuca ją do rodzica, który mu ją odrzuca – grają w piłkę.

Zwierzątka domowe – zabawa plastyczna z wykorzystaniem WP 50.