Temat kompleksowy: ŚWIĘTO MAMY I TATY
- Moja mama
CELE:
- dzielenie się swoimi doświadczeniami;
- opisywanie postaci;
- podawanie zawodu wykonywanego przez własną mamę;
- rysowanie zawodu wykonywanego przez mamę;
- podawanie sposobów pomocy mamie w domu;
- naśladowanie czynności wykonywanych przez mamę;
- postępowanie zgodnie z instrukcją;
- kołysanie się w parze w rytm muzyki.
- „Moja mama…” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się, dzielenia doświadczeniami i emocjami, technika niedokończonych zdań. Dziecko kończy zdania dotyczące mamy, np. Moja mama jest… Moja mama lubi… Moja mama nie lubi.… Ulubionym kolorem mojej mamy jest… Z mamą lubię najbardziej… Moja mama jest najlepsza, ponieważ…
- „Mama w pracy” – rysowanie przez dziecko własnej mamy w pracy. Rozmowa na temat wykonywanego zawodu.
- „Jak mogę pomóc mamie?” – uwrażliwienie dziecka na konieczność pomocy rodzicom w domu. Opiekun zadaje pytania: Czy mamy pracują tylko poza domem? Jakie obowiązki wykonują mamy w domu? W których obowiązkach mogą im pomóc dzieci?
- „Kalambury” – czynności wykonywane przez mamy. Naśladowanie, wyrażanie ciałem danych czynności, zagadki. Dziecko pokazuje, inni odgadują.
- Zabawa ruchowa „Podróż samochodem” – dziecko i opiekun naśladują jazdę samochodem, starają się nie zderzać. Na hasło Czerwone światło! – stają w miejscu, na słowa Korek! – naśladują dźwięk klaksonów.
- „Mama i dziecko” – zabawa ruchowa nawiązująca do zabaw Weroniki Sherborne, kołysanie się w parach w rytm muzyki. Opiekun siada za dzieckiem, obejmuje je udami i całym ciałem i kołysze w rytm spokojnej melodii. Podczas przerwy w muzyce następuje zamiana ról.
- KARTY PRACY (5-latek):
- Praca z KP4.22 – portret i opis mamy, doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie.
- KARTY PRACY (4-latek):
- „Ramka dla mamy” – praca z W.50. Dziecko siedzi przy stoliku, na którym ma zdjęcie swojej rodziny. Dziecko wykonuje ramkę z W.50.
Źródło:
- „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
- „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Proszę zwracać uwagę na to, aby dziecko w miarę możliwości wypowiadało się pełnymi zdaniami, a nie jedynie dokańczało zdanie jednym wyrazem.
- Przy zabawach proszę nakierowywać dziecko w razie trudności, odwoływać się do jego doświadczeń.
- Przed wykonaniem przez dziecko ćwiczeń z kart pracy/wyprawki należy się upewnić czy rozumie ono polecenia. Etapy pracy można podzielić na krótsze.