Temat kompleksowy: ŚWIĘTO MAMY I TATY

 

  1. Moja mama

 

CELE:

  • dzielenie się swoimi doświadczeniami;
  • opisywanie postaci;
  • podawanie zawodu wykonywanego przez własną mamę;
  • rysowanie zawodu wykonywanego przez mamę;
  • podawanie sposobów pomocy mamie w domu;
  • naśladowanie czynności wykonywanych przez mamę;
  • postępowanie zgodnie z instrukcją;
  • kołysanie się w parze w rytm muzyki.

 

 

  • „Moja mama…” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się, dzielenia doświadczeniami i emocjami, technika niedokończonych zdań. Dziecko kończy zdania dotyczące mamy, np. Moja mama jest… Moja mama lubi… Moja mama nie lubi.… Ulubionym kolorem mojej mamy jest… Z mamą lubię najbardziej… Moja mama jest najlepsza, ponieważ…

 

  • „Mama w pracy” – rysowanie przez dziecko własnej mamy w pracy. Rozmowa na temat wykonywanego zawodu.

 

  • „Jak mogę pomóc mamie?” – uwrażliwienie dziecka na konieczność pomocy rodzicom w domu. Opiekun zadaje pytania: Czy mamy pracują tylko poza domem? Jakie obowiązki wykonują mamy w domu? W których obowiązkach mogą im pomóc dzieci?

 

  • „Kalambury” – czynności wykonywane przez mamy. Naśladowanie, wyrażanie ciałem danych czynności, zagadki. Dziecko pokazuje, inni odgadują.

 

  • Zabawa ruchowa „Podróż samochodem” – dziecko i opiekun naśladują jazdę samochodem, starają się nie zderzać. Na hasło Czerwone światło! – stają w miejscu, na słowa Korek! – naśladują dźwięk klaksonów.

 

  • „Mama i dziecko” – zabawa ruchowa nawiązująca do zabaw Weroniki Sherborne, kołysanie się w parach w rytm muzyki. Opiekun siada za dzieckiem, obejmuje je udami i całym ciałem i kołysze w rytm spokojnej melodii. Podczas przerwy w muzyce następuje zamiana ról.

 

 

  • KARTY PRACY (5-latek):
  • Praca z KP4.22 – portret i opis mamy, doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie.

 

  • KARTY PRACY (4-latek):
  • „Ramka dla mamy” – praca z W.50. Dziecko siedzi przy stoliku, na którym ma zdjęcie swojej rodziny. Dziecko wykonuje ramkę z W.50.

 

Źródło:

  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Proszę zwracać uwagę na to, aby dziecko w miarę możliwości wypowiadało się pełnymi zdaniami, a nie jedynie dokańczało zdanie jednym wyrazem.
  • Przy zabawach proszę nakierowywać dziecko w razie trudności, odwoływać się do jego doświadczeń.
  • Przed wykonaniem przez dziecko ćwiczeń z kart pracy/wyprawki należy się upewnić czy rozumie ono polecenia. Etapy pracy można podzielić na krótsze.