Temat tygodnia: WRAŻENIA I UCZUCIA
Czterolatek jest dość chwiejny emocjonalnie – mogą zdarzać się sytuacje, kiedy rzewnie płacze, a po chwili śmieje się do rozpuku. Nie rozumie swoich emocji, dlatego warto z nim rozmawiać, by wyjaśniać, co odczuwa i dlaczego. Ważne jest, by nie mówić, że przeżywane przez niego uczucia są złe lub nieważne. Dziecko zaczyna się też buntować – to, co mówią dorośli często budzi jego sprzeciw. Nie potrafi jeszcze odróżnić prawdy od fikcji, a rozwijająca się wyobraźnia może sprawić, że nasilają się lęki. Pojawiają się u niego takie emocje jak duma, zazdrość, zakłopotanie, wina, wstyd. Kształtuje się sumienie.
Dlatego w tym tygodniu zajmiemy się tak ważnym tematem o uczuciach i wrażeniach.
18.05.20 r. Temat dnia: Co mnie cieszy?
CELE OGÓLNE: kształtowanie umiejętności nazywania własnych emocji i uczuć; doskonalenie umiejętności odczytywania sygnałów niewerbalnych
„Co mówi lusterko?” – zabawa dydaktyczna
Dziecko na przemian z rodzicem po kolei patrzą na siebie w lusterku, mówiąc: Teraz jestem… smutny, wesoły, zdziwiony, przestraszony.
„Co mnie cieszy? – rozmowa na temat sytuacji wywołujących różne uczucia na podstawie KP2.37 i doświadczeń dziecka.
Dziecko otwiera KP2.37. Opowiada, co znajduje się na rysunkach. Naklejają w okienkach symbole uczuć – smutku, zdziwienia, strachu lub radości. Po wykonaniu ćwiczenia opowiada, jakie sytuacje wywołują radość.
„Cieszy mnie taniec” – improwizacje taneczne do piosenki.
Czerpanie radości z tańca.
„Na muzyce w przedszkolu”
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2 jw. (instrumenty)
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2 jw. (instrumenty)
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2 jw. (instrumenty)
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2 jw. (instrumenty)
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Źródło:
https://youtu.be/tluFKwo42EM