Temat kompleksowy: Mama i tata (18.05- 22.05)
Temat: Moja rodzina
Cele:
– Rozwijanie przynależności do grupy społecznej jaką jest rodzina
– Wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny
– Rozwijanie słownictwa związanego z rodzina

1. ,,Moja wesoła rodzinka”- osłuchanie z piosenką

My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo mam mama wielkie serce!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!

https://www.youtube.com/watch?v=zC9jbgmeoLc

2.  ,,Zagadkowa osoba”- zabawa dydaktyczna
Rodzic ma przygotowane rysunki przedstawiające ludzi wykonujących charakterystyczne dla
jakiegoś zawodu czynności.
Dziecko losuje kartkę i daje Rodzicowi. Rodzic podpowiada, co robi osoba na kartce, np.
Ta osoba uczy dzieci w szkole; Ta osoba gotuje obiady i inne dania; Ta osoba roznosi w resteuracji
zamówione dania. Dzieci na podstawie opisu mają podać nazwę zawodu.

3. Praca z K4., 9- klasyfikowanie według dwóch cech (rośliny, zwierzęta, pojazdy,
instrumenty- małe i duże).
Zadanie dodatkowe- łączenie w pary kostek z taką samą liczbą oczek.

4. ,,Tajemnicza mama”- słuchanie opowiadania
M. Jaworczakowej czytanego przez Rodzica

   Mama Tereski jest inżynierem, można ją czasem zobaczyć, jak rozmawia z robotnikami
przy budowie nowego domu na rogu ulicy. Mama Jureczka pracuje w pralni, mama Zosi leczy chore
dzieci, a mama Ani…no, właśnie, nie można wcale dogadać się z Anią, kim jest jej mama.
– W zeszłym tygodniu była stewardessą w samolocie- powiedziała Ania.
– I latała?- krzyknęli chłopcy. – Dokąd latała? Do Chin? Do Ameryki?
– Nie. – pokręciła głową Ania. – Wcale nie latała.
   Dziwny jakiś samolot, który nigdzie nie lata.
– To może w tym tygodniu poleci? – zapytali jeszcze.
– W tym tygodniu? Skąd. Teraz mama jest nauczycielką.
   Zdziwili się, ale nic nie powiedzieli. A po jakimś czasie okazało się, że mama Ani już nie jest
nauczycielką, tylko pielęgniarką w szpitalu.
– Ojej! – Nie mogli tego pojąć w przedszkolu. – Twoja mama, Aniu, strasznie często zmienia pracę.
Ania roześmiała się. – Wcale nie, moja mama może być wszystkim.
– Nieprawda- orzekli chłopcy. – Zmyślasz i tyle.
– Tere-Fere! – dodały dziewczynki. – Pewnie, że zmyśla.
   Kiedyś oglądali razem książki z obrazkami. Obrazki były śliczne, na jednym
– królowa z bajki w zielonej sukni, w koronie złotej na głowie.
– O! – zawołała Ania. – Moja mama też ma taką!
   Teraz już wszyscy pukali się w czoło, patrząc na Anię. Nawet wyobrazić sobie nie można,
żeby mama Ani biegła na przykład rano do tramwaju w takiej długiej, fałdzistej sukni.
Zaczęli się kłócić. Całe szczęście, że pani właśnie nadeszła.
Powiedziała, że wszyscy pójdą jutro do teatru. Więc zamiast dalszej kłótni wybuchła
radość i zapomnieli o Ani.
   Na przedstawieniu najbardziej podobała się wszystkim królowa.
Rodzic przerywa czytanie i pyta dziecko: Jak myślisz, kim była mama Ani,
jaki wykonywała zawód?  Burza mózgów.
Rodzic czyta dalszą część opowiadania.
– Taka śliczna, taka dobra- zachwycały sie dziewczynki.
Ania uśmiechnęła się bardzo zadowolona.
– Zawsze jest bardzo dobra- powiedziała nagle.
-Zawsze? Skąd wiesz? Ta aktorka, która grała jest królową…
– To moja mama- wyjaśniła po prostu Ania.

Rozmowa na temat zawodów wykonywanych przez mamy. Rodzic zadaje pytania:
Jakie zawody wykonywały mamy dzieci z opowiadania? Jakie zawód wykonuje
twoja mama? itp.

5. ,,Magiczny woreczek”- zabawa dydaktyczna
Rodzic ma w worku przygotowane rekwizyty: nożyczki, zmiotkę, bandaż, drewnianą łyżkę, but,
samochodzik, samolocik, paletę malarską, pędzel itp. Dziecko wkłada rękę do worka
i bez wyciągania przedmiotu próbuje odgadnąć jego nazwę. Gdy poda nazwę, wyjmuje
i wszyscy sprawdzają, czy prawidłowo rozpoznało przedmiot.
Rodzic pyta: Kto w swojej pracy wykorzystuje bandaż?. Dziecko odpowiada pielęgniarka

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych
Autor: Bożena Forma
 

 

Ćwiczenia w parach – dziecko oznaczone szarfą “mama lub tata”, drugie “dziecko”. Zmiana następuje co drugie ćwiczenie.

1. Marsz. “Dzieci” maszerują unosząc kolana, “dorośli” idą na palcach.
Na sygnał zmiana ról.

2. Do mamy i taty – zabawa orientacyjno – porządkowa.
“Rodzice” stają na obwodzie koła w dużych odległościach od siebie. W rytm tamburyna “dzieci bawią się” – przemieszczają w podskokach wewnątrz koła. Na mocniejsze uderzenie tamburyna i hasło “do mamy i taty” stają przed “swoimi rodzicami”.

3. Błoto – zabawa z elementem skrętu.
Dzieci ustawiają się w parach – najpierw “dziecko” w lekkim rozkroku (ręce na biodrach), za nim “rodzic” w większej odległości. “Dziecko” wpadło do “błota” i boi się poruszyć. Wykonuje skręty tułowia “szuka rodzica”.

4. Kajakowy spływ – ćwiczenie z elementem skłonu.
Siad w rozkroku, jedno za drugim “rodzic, dziecko”. “Dziecko” trzyma “rodzica” w pasie. Wspólnie pochylają się w tym samym rytmie równocześnie w przód i tył. “Rodzic” naśladuje ruchy wiosłem.

5. Rowery – zabawa wzmacniająca mięśnie brzucha i nóg.
W parach leżenie tyłem, stopy przylegają do siebie. Ręce wzdłuż tułowia. Równoczesne uniesienie nóg, naśladowanie jazdy na rowerze.

6. Ćwiczenie z elementem czworakowania.
“Rodzic” stoi w rozkroku, “dziecko” przechodzi na czworakach między nogami raz w jedną, raz w drugą stronę.

7. Gąsienica – ćwiczenie przeciw płaskostopiu.
“Rodzic i dziecko” widzą gąsienicę. Próbują iść tak jak ona (stopy przylegają do podłoża, podciąganie palców, przesuwanie stóp).

Kolorowanki

https://www.coloring.ws/family1.htm