Temat tygodnia: WRAŻENIA I UCZUCIA
19.05.20 r. Temat dnia: Co zrobić, gdy chce mi się płakać?
CELE OGÓLNE: kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sposób społecznie akceptowalny; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
„Deszczowy kij”– wykonanie instrumentu.
Dziecko wykonuje instrument z rolki po ręcznikach papierowych. Zakleja dno rolki kwadratowym kawałkiem papieru, posmarowanym klejem. R. przygotowuje miseczki z różnymi nasionami lub kaszami. Dziecko, chwytem pęsetkowym, przekłada nasiona do wnętrza tuby. Zakleja otwór tuby drugim kwadratowym kawałkiem papieru. Mocno ściskają miejsca sklejenia, aby papier dobrze przywarł do tuby. Całość owijają folią aluminiową.
Potrzebne: rolki po ręcznikach papierowych, folia aluminiowa, 2 małe kwadratowe kawałki papieru, miseczki z różnymi nasionami lub kaszami
Nauka piosenki Piosenka o beksie i inscenizacji do niej.
Dziecko słuchają piosenki i wykonuje inscenizację do piosenki.
Piosenka o beksie
sł. Jerzy Dąbrowski, muz. Jarosław Kukulski
Czeka nas dzisiaj nie lada gratka, Dzieci idą w prawo.
bo w tej piosence będzie zagadka. jw.
Jak się nazywa osoba,
która płacze jak ciemna chmura? Idą w lewo i się zatrzymują.
Płacze, gdy każą umyć jej szyję. Naśladują mycie szyi.
Płacze, gdy chudnie, płacze, gdy tyje. Obie dłonie zwracają do siebie wnętrzem – najpierw blisko siebie, później w większej odległości.
Płacze, gdy zrobi w zeszycie kleksa. Lewa dłoń otwarta, wnętrzem do góry, z prawej dłoni robią dzióbek, uderzają nim w środek lewej dłoni i prostuje palce.
Jak się nazywa – Beksa. Na słowo – beksa – unoszą gwałtownie obie ręce do góry.
Ref.: Beksa to jest taka dama, Robią ukłon.
co bez przerwy robi dramat. jw.
Zawsze nie tak, zawsze źle. Kiwają palcem wskazującym.
Beksa ciągle mówi be. Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, dłonie przykładają do ust i mówią – be.
Beksa to jest taka pani, Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, obracają się w prawo.
co się nie uśmiechnie za nic. Kiwają palcem wskazującym.
Nie ma mowy, nie ma nie.
Beksa ciągle mówi be. Unoszą gwałtownie obie ręce do góry, dłonie przykładają do ust i mówią – be.
Czeka nas dzisiaj trudne zadanie. Dzieci trzymają się za dłonie i idą w prawo.
Jak wygnać z beksy to jej płakanie? jw.
Jaką tu radę znaleźć dla beksy,
uśmiech tu jest najlepszy. Idą w lewo i zatrzymują się.
Bekso, spróbuj, a zobaczysz, Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.
ile uśmiech w życiu znaczy. Obie dłonie unoszą do ust. Dzieci od środka rozchodzą się na boki.
Tylko ten się czuje źle, Trzymając się za ręce, idą do środka kręgu.
kto bez przerwy mówi be. Wracają na miejsce.
Bekso, nie rób takiej miny, Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.
bo się w końcu obrazimy. Podskakują.
Bekso, tak prosimy cię, Unoszą gwałtownie obie ręce do góry.
przestań wreszcie mówić be. Tupią prawą nogą.
Źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=Gdx9YZupplI
Gra na stworzonym instrumencie – deszczowy kij.
Dziecko gra, obracając deszczowy kij (dłońmi zatykają otwory tak, aby nasiona się nie wysypały) do poznanej piosenki.
„Co zrobić, gdy chce mi się płakać?” – formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dziecka oraz słów piosenki Piosenka o beksie.
Pytania rodzica: Z jakiego powodu czasem płaczecie? Co robią wtedy wasi rodzice, rodzeństwo, babcia, dziadek? Czy radzicie sobie z płaczem? Kiedy przestajecie płakać? Co lub kto wam w tym pomaga? Czy płacz jest nam czasem trochę potrzebny? Kiedy? Dlaczego? Jak się nazywa osoba, która bardzo często płacze bez powodu? Jak my możemy pomóc takiej osobie? Jaką radę daje beksie piosenka? (żeby się uśmiechała). Ta rada jest dobra dla każdego, aby odzyskać dobry humor.
Miłego dnia i UŚMIECHU 🙂