1. Mój tata. 

 

CELE:

  • opisywanie swojego taty;
  • sporządzanie portretu taty;
  • podawanie zawodu wykonywanego przez własnego tatę;
  • opisywanie, jak może pomóc tacie w pracach domowych;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych;
  • wypowiadanie się na temat wiersza.

 

 

  • Wesoły tata” – praca z wierszem Piotra Pollaka. Opiekun czyta dziecku wiersz:

 

Wesoły tata

Piotr Pollak

 

Mój tata jest niepoważny,

ciągle się ze mnie śmieje.

Kiedy ja mówię:

– Wciąż rosnę!

On mówi:

– Skąd, ty malejesz!

Nie lubisz kaszy na mleku,

zostawiasz ser i warzywa,

więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,

tylko wciąż ciebie ubywa!

Staniesz się taki malutki,

że w krasnoludka się zmienisz,

będziesz się kąpać w akwarium

i drzemać w mojej kieszeni.

Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,

tylko z chomikiem lub z myszką.

Ja na to:

– Dobrze, tato,

jutro na obiad zjem wszystko.

Ale ty razem ze mną

chrup marchew i sałatę,

bo jak się zmienię w zająca,

chcę mieć zająca – tatę.

 

Po przeczytaniu wiersza opiekun zadaje dziecku pytania: O czym był wiersz? Kto wystąpił w wierszu? Z czego śmiał się tata chłopca? Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchew i sałatę? W czym chcesz naśladować swojego tatę?

 

  • „Mój tata…” – technika niedokończonych zdań. Dziecko kończy zdania dotyczące taty, np.: Mój tata jest…, Mój tata lubi…, Mój tata nie lubi…, Ulubionym kolorem mojego taty jest…, Z tatą lubię najbardziej…, Mój tata jest najlepszy, ponieważ…

 

  • „Zawody tatusiów” – rysowanie taty przy pracy. Rozmowa na temat wykonywanego zawodu.

 

  • „Jak mogę pomóc tacie?” – opiekun pyta dziecko, czy ojcowie pracują tylko poza domem? Zadaje pytania: Jakie obowiązki wykonują w domu? W których obowiązkach dzieci mogą im pomóc?

 

  • „Kalambury” – czynności wykonywane przez ojców. Dziecko pokazuje, inni odgadują.

 

  • Zabawa ruchowa „Taniec dla rodziców” – dziecko i opiekun w parach tańczą do wybranej muzyki na gazecie, tak by nie wyjść stopami poza jej granice. Opiekun wypowiada komendy: Na prawej nodze! Na lewej nodze! W kółeczko!

 

  • KARTY PRACY (5-latek):
  • Praca z KP4.23 – doskonalenie umiejętności opisu i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.

 

  • KARTY PRACY (4-latek):
  • „Opaski indiańskie” – praca z W.51-52, wykonywanie prezentu dla taty. Dziecko siedzi przy stoliku. Opiekun pyta dziecko: W co najbardziej lubisz bawić się ze swoim tatą? Dzisiaj zrobimy opaski indiańskie – jedna będzie dla ciebie, a druga dla twojego taty.

 

Źródło:

  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
  • „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Podczas czytania wiersza proszę zwrócić uwagę na koncentrację dziecka. Jeśli dziecko nie będzie w stanie wysłuchać całego wiersza od razu, proszę podzielić go na krótsze części i omawiać je na bieżąco.
  • Proszę zwracać uwagę by dziecko wypowiadało się na temat taty pełnymi zdaniami (w miarę możliwości).
  • Dobrze jest też odwoływać się sytuacji znanych dziecku, do jego wspólnych doświadczeń z tatą.
  • Przy wykonywaniu kart pracy proszę zwrócić uwagę, aby dziecko prawidłowo trzymało narzędzie do pisania/rysowania (ćwiczenia grafomotoryczne/po śladzie wykonujemy ołówkiem).