- Mój tata.
CELE:
- opisywanie swojego taty;
- sporządzanie portretu taty;
- podawanie zawodu wykonywanego przez własnego tatę;
- opisywanie, jak może pomóc tacie w pracach domowych;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych;
- wypowiadanie się na temat wiersza.
- „Wesoły tata” – praca z wierszem Piotra Pollaka. Opiekun czyta dziecku wiersz:
Wesoły tata
Piotr Pollak
Mój tata jest niepoważny,
ciągle się ze mnie śmieje.
Kiedy ja mówię:
– Wciąż rosnę!
On mówi:
– Skąd, ty malejesz!
Nie lubisz kaszy na mleku,
zostawiasz ser i warzywa,
więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,
tylko wciąż ciebie ubywa!
Staniesz się taki malutki,
że w krasnoludka się zmienisz,
będziesz się kąpać w akwarium
i drzemać w mojej kieszeni.
Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,
tylko z chomikiem lub z myszką.
Ja na to:
– Dobrze, tato,
jutro na obiad zjem wszystko.
Ale ty razem ze mną
chrup marchew i sałatę,
bo jak się zmienię w zająca,
chcę mieć zająca – tatę.
Po przeczytaniu wiersza opiekun zadaje dziecku pytania: O czym był wiersz? Kto wystąpił w wierszu? Z czego śmiał się tata chłopca? Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchew i sałatę? W czym chcesz naśladować swojego tatę?
- „Mój tata…” – technika niedokończonych zdań. Dziecko kończy zdania dotyczące taty, np.: Mój tata jest…, Mój tata lubi…, Mój tata nie lubi…, Ulubionym kolorem mojego taty jest…, Z tatą lubię najbardziej…, Mój tata jest najlepszy, ponieważ…
- „Zawody tatusiów” – rysowanie taty przy pracy. Rozmowa na temat wykonywanego zawodu.
- „Jak mogę pomóc tacie?” – opiekun pyta dziecko, czy ojcowie pracują tylko poza domem? Zadaje pytania: Jakie obowiązki wykonują w domu? W których obowiązkach dzieci mogą im pomóc?
- „Kalambury” – czynności wykonywane przez ojców. Dziecko pokazuje, inni odgadują.
- Zabawa ruchowa „Taniec dla rodziców” – dziecko i opiekun w parach tańczą do wybranej muzyki na gazecie, tak by nie wyjść stopami poza jej granice. Opiekun wypowiada komendy: Na prawej nodze! Na lewej nodze! W kółeczko!
- KARTY PRACY (5-latek):
- Praca z KP4.23 – doskonalenie umiejętności opisu i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
- KARTY PRACY (4-latek):
- „Opaski indiańskie” – praca z W.51-52, wykonywanie prezentu dla taty. Dziecko siedzi przy stoliku. Opiekun pyta dziecko: W co najbardziej lubisz bawić się ze swoim tatą? Dzisiaj zrobimy opaski indiańskie – jedna będzie dla ciebie, a druga dla twojego taty.
Źródło:
- „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
- „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Podczas czytania wiersza proszę zwrócić uwagę na koncentrację dziecka. Jeśli dziecko nie będzie w stanie wysłuchać całego wiersza od razu, proszę podzielić go na krótsze części i omawiać je na bieżąco.
- Proszę zwracać uwagę by dziecko wypowiadało się na temat taty pełnymi zdaniami (w miarę możliwości).
- Dobrze jest też odwoływać się sytuacji znanych dziecku, do jego wspólnych doświadczeń z tatą.
- Przy wykonywaniu kart pracy proszę zwrócić uwagę, aby dziecko prawidłowo trzymało narzędzie do pisania/rysowania (ćwiczenia grafomotoryczne/po śladzie wykonujemy ołówkiem).