Wtorek, 19.05.2020r.
Temat dnia: Jak pozbyć się strachu?
Cele:
– doskonalenie umiejętności liczenia;
– zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem;
– doskonalenie pamięci przez naukę krótkich rymowanek.
- Przytul stracha – uważne słuchanie wiersza i odpowiadanie na pytania do tekstu.
Przytul stracha
Małgorzata Strzałkowska
Strach ma strasznie wielkie oczy,
Strasznym wzrokiem wokół toczy…
Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,
W śmieszny pyszczek zmienia paszczę.
Coś dziwnego z nim się dzieje,
Łagodnieje i maleje,
Mruży swoje kocie oczy
I w ogóle jest uroczy!
Strach ma strasznie wielkie oczy,
Strasznym wzrokiem wokół toczy,
Lecz ty dłużej się nie wahaj
I po prostu przytul stracha.
Rozmowa kierowana, po wysłuchaniu tekstu, przy użyciu pytań pomocniczych:
– Co to jest strach?
– Kiedy strach się pojawia?
– Jak wygląda?; Czy w ogóle ma wygląd?
– Co czujesz, gdy pojawia się strach?
– Czego się boicie?
– Co robicie, gdy pojawia się strach?
Ważne jest uświadomienie dziecku, że wszyscy się czegoś boimy. Zarówno dzieci jak i dorośli odczuwają strach i to normalne. Dlatego na pytania może odpowiadać również rodzic.
- Krok do przodu, krok do tyłu – zabawa matematyczna
Ile kroków zrobić mam? Kostka zaraz powie nam. – kilkukrotne powtórzenie z dzieckiem słów rymowanki, która potrzebna będzie podczas zabawy.
Rodzic dzieli dywan za pomocą taśmy malarskiej na kilka pasów (np. 6–8) o tej samej szerokości ok. 50 cm. Dziecko ustawia się wzdłuż pierwszego naklejonego pasa. Powtarza słowa rymowanki i rzuca kostką. (Ilość oczek oznacza ilość kroków.) Następnie dziecko określa, ile kroków należy zrobić. Rodzic wybiera kierunek wykonania kroków – do przodu lub do tyłu.
- Strachy na lachy – zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.
Przed rozpoczęciem zabawy rodzic wspólnie z dzieckiem wybiera piosenkę.
Rodzic rozpoczyna zabawę słowami:
Gdy przychodzi strach,
gdy nie wiesz co zrobić,
powiedz rymowankę.
Dziecko otrzymuje kolorową chustkę i porusza w rytm wybranej piosenki: skrada się, rozgląda się w koło, zachowuje ostrożność, porusza się w pozycji pochylonej, zalęknionej. Podczas pauzy recytuje rymowankę:
Strachu, strachu, rozchmurz się!
Strachu, strachu, przytul się!
Czarno, ciemno znika już…
Słońce, jasno jest tuż, tuż!
Wskazówka: Najpierw rodzic czyta słowa rymowanki. Następnie powtarza ją razem z dzieckiem. Dopiero po kilku powtórzeniach staramy się, aby dziecko samo odtworzyło słowa rymowanki. Jeśli to konieczne podpowiadamy pierwsze słowa wersów.
Następnie robi śmieszne figury, miny, przytula się, potrząsa kolorowymi chustami, wykonuje śmieszne tańce.
- Przed rozpoczęciem zabawy przygotuj: kolorowe koła różnej wielkości, klej, ciemną kartkę papieru bądź pas ciemnej krepiny (mogą być pogniecione) lub starą tapetę.
„Kolorowe koła” – rozwijanie wyobraźni, doskonalenie słów rymowanki.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem „straszny papier”. Pyta: Z jakiego powodu jest straszny? (ciemny, ponury, bez kolorów, smutny, zniszczony). Na tackach przygotowane są kolorowe koła i klej. Rodzic prosi dziecko, aby zmieniło „straszny papier” w radosny i kolorowy. Dziecko układa z kół dowolne kompozycje, może przyklejać koła jedno na drugie, obok siebie, zaginając je. W trakcie pracy rodzic wspiera dziecko – możecie wykonać to wspólnie. Nazywa swoją kompozycję, próbując nadać tytuł pracy. Na koniec, dziecko recytuje rymowankę z poprzedniej zabawy, wyklaskując rytm.
Zachęcamy do przesłania powstałych prac.
- Czytanie literatury wybranej przez rodzica.