Wtorek dnia 19.05.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: MAMA I TATA
TEMAT DNIA : RODZINNE GOTOWANIE
Cele:
- Wdrażanie dziecka do pomagania rodzicom w pracach domowych.
- Wzmocnienie więzi rodzinnej poprzez wspólne zabawy.
- Kształtowanie percepcji słuchowej.
- Rozwijanie poczucia rytmu.
- Kształtowanie nawyków higienicznych.
Co lubimy? – zabawa słuchowa.
Rodzic przygotowuje ilustracje przedstawiające przedmioty, których nazwy zaczynają się samogłoskami np. igła, ogórek, autobus, uszy. Następnie mówi zdania, których zakończeniem są nazwy obrazków, ale podaje z nich tylko pierwszą głoskę. Dziecko ma za zadanie wskazać właściwy obrazek i dokończyć zdanie.
Mama lubi szyć i nawlekać nitkę na i… (igłę).
Tata lubi jeść zielonego o... (ogórka).
Mama lubi myć u… (uszy).
Tata lubi jeździć a… (autobusem).
Zabawy z mamą.
- Dziecko i mama siadają plecami do siebie i ocierają się wzajemnie.
- Nadal siedzą tyłem do siebie, chwytają się pod łokcie i mama naciąga dziecko na swoje plecy.
- Mama wykonuje klęk podparty. Dziecko przechodzi pod tak skonstruowanym “domkiem”.
- “Ślimaczek” czyli w siadzie okrakiem, przejażdżka na swoim “domku” dookoła pokoju.
- “Relaks” podczas, którego dorosły leży na brzuchu, a dziecko na nim.
- “Worek” – dziecko leży na plecach, a rodzic ciągnie je po podłodze trzymając za nogi.
- Relaks w “foteliku” – dziecko siedzi pomiędzy nogami dorosłego. Jest obejmowane przez niego rękoma i kołysane przy piosence “Idzie niebo ciemną nocą”.
https://www.youtube.com/watch?v=DFBvKU7IcGM
Pomagamy mamie.
Dziecko słucha opowiadania B. Formy “Jak Tomek pomagał mamusi” czytanego przez rodzica.
- O czym rozmawiała pani z dziećmi w przedszkolu?
- Czy w przedszkolu Tomek był samodzielny?
- Co postanowił Tomek?
- Co Tomek sam zrobił w domu?
- Jak się zachowywał przy stole?
- W czym pomógł mamie w kuchni?
- Czy mama była zadowolona ze swojego synka?
- Co Tomek obiecał mamie?
Kuchenna muzyka.
Rodzic wystukuje łyżką o pokrywkę rytm, który dziecko ma za zadanie powtórzyć. Dziecko wymyśla rytm, który powtarza rodzic.
Dziecko śpiewa piosenkę “Kocham cię ti amo”. Podczas refrenu wystukują wspólnie rytm słów: ti – a – mo – że – tem
dla – cze – go – tak – jest
https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA
Co możemy robić z rodzicami?
Na podłodze pod kocem leżą różne przedmioty np. zmiotka z szufelką, ściereczka do naczyń, sztućce i talerze. Dziecko wyciąga te przedmioty i podaje pomysły na to, co można z danym przedmiotem robić wspólnie z rodzicem.
Sprzątamy – zabawa z gąbka do mycia naczyń.
Na podłodze leży gąbka. Dziecko robi 3 przysiady. Na wyprostowanych kolanach robi 5 skłonów, podnosząc gąbkę z podłogi, a następnie ją upuszczając. Przekłada gąbkę pod kolanami, z ręki do ręki. Kładzie gąbkę na stopie i podrzuca ją do góry. Podskakuje obunóż z gąbką między kolanami. W staniu rozkrocznym rzuca gąbką między nogami w tył. Podnosi i znowu rzuca. Rzuca gąbkę o góry i łapie. Wrzuca gąbkę do miski.
Z mamą i tatą w kuchni
Rodzic wcześniej gotuje 2 budynie śmietankowe lub waniliowe, w połowie mleka przewidzianego w przepisie. Dziecko myje starannie ręce. Następnie uciera wystudzony budyń z kostką masła i 3/4 szklanki cukru pudru. Układa na dnie tortownicy biszkopty. Na biszkoptach rozkłada część masy budyniowej. Na to kładzie owoce, na przykład mandarynki i winogrona. Przykrywa owoce resztą masy budyniowej. Dekoruje owocami, które rodzic może zalać tężejącą galaretką. I wstawia ciasto do lodówki. Dziecko wyciera umyte przez rodzica naczynia.
Uczta dla rodzinki
Dziecko nakrywa stół obrusem. Rozkłada tyle talerzyków, sztućców i serwetek ilu będzie dorosłych i dzieci. Wspólnie degustują ciasto budyniowe.