Wtorek dnia 19.05.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: MAMA I TATA

TEMAT DNIA : RODZINNE GOTOWANIE

Cele:

  1. Wdrażanie dziecka do pomagania rodzicom w pracach domowych.
  2. Wzmocnienie więzi rodzinnej poprzez wspólne zabawy.
  3. Kształtowanie percepcji słuchowej.
  4. Rozwijanie poczucia rytmu.
  5. Kształtowanie nawyków higienicznych.

Co lubimy? – zabawa słuchowa.

Rodzic przygotowuje ilustracje przedstawiające przedmioty, których nazwy zaczynają się samogłoskami np. igła, ogórek, autobus, uszy. Następnie mówi zdania, których zakończeniem są nazwy obrazków, ale podaje z nich tylko pierwszą głoskę. Dziecko ma za zadanie wskazać właściwy obrazek i dokończyć zdanie.

Mama lubi szyć i nawlekać nitkę na i… (igłę).

Tata lubi jeść zielonego o... (ogórka).

Mama lubi myć u… (uszy).

Tata lubi jeździć a… (autobusem).

 

 

 

Zabawy z mamą.

  • Dziecko i mama siadają plecami do siebie i ocierają się wzajemnie.
  • Nadal siedzą tyłem do siebie, chwytają się pod łokcie i mama naciąga dziecko na swoje plecy.
  • Mama wykonuje klęk podparty. Dziecko przechodzi pod tak skonstruowanym “domkiem”.
  • “Ślimaczek” czyli w siadzie okrakiem, przejażdżka na swoim “domku” dookoła pokoju.
  • “Relaks” podczas, którego dorosły leży na brzuchu, a dziecko na nim.
  • “Worek” – dziecko leży na plecach, a rodzic ciągnie je po podłodze trzymając za nogi.
  • Relaks w “foteliku” – dziecko siedzi pomiędzy nogami dorosłego. Jest obejmowane przez niego rękoma i kołysane przy piosence “Idzie niebo ciemną nocą”.

https://www.youtube.com/watch?v=DFBvKU7IcGM

Pomagamy mamie.

Dziecko słucha opowiadania B. Formy “Jak Tomek pomagał mamusi” czytanego przez rodzica.

Tomek wracał z przedszkola do domu. Prawie wcale się nie odzywał. W przedszkolu pani rozmawiała z dziećmi o tym, co to znaczy być samodzielnym. Tomek potrafił pięknie złożyć swoją bluzę. Już w czasie wakacji ćwiczył to                   z mamusią. W przedszkolu zawsze odkładał zabawki na swoje miejsce. Ale czy tak naprawdę w domu zawsze wszystko robi sam?
Od dzisiaj będzie inaczej – postanowił.
Kiedy tylko wszedł do domu równo ustawił swoje buty w przedpokoju. Poskładał ubrania, umył starannie ręce i usiadł do stołu. Podczas jedzenia wcale nie poplamił bluzy. Potem układał książki na swojej półce i pomagał mamusi w pieczeniu ciasta. Wieczorem, kiedy leżał w łóżku do pokoju weszła mamusia. Usiadła na brzegu łóżka i delikatnie pogłaskała go po głowie.
Bardzo mi dzisiaj pomogłeś. Nigdy nie myślałam, że tyle rzeczy potrafisz zrobić sam. Myślę, że zawsze mogę na ciebie
liczyć.                                                                                                                                                                                  Tomkowi zrobiło się bardzo miło.
Kocham cię mamusiu. Naprawdę będę się starał.
 
Odpowiedzi na pytania:
  1. O czym rozmawiała pani z dziećmi w przedszkolu?
  2. Czy w przedszkolu Tomek był samodzielny?
  3. Co postanowił Tomek?
  4. Co Tomek sam zrobił w domu?
  5. Jak się zachowywał przy stole?
  6. W czym pomógł mamie w kuchni?
  7. Czy mama była zadowolona ze swojego synka?
  8. Co Tomek obiecał mamie?

Kuchenna muzyka.

Rodzic wystukuje łyżką o pokrywkę rytm, który dziecko ma za zadanie powtórzyć. Dziecko wymyśla rytm, który powtarza rodzic.

Dziecko śpiewa piosenkę “Kocham cię ti amo”. Podczas refrenu wystukują wspólnie rytm słów:                                      ti – a – mo – że – tem                                                                                                                                                                   

dla – cze – go – tak – jest

https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA    

Co możemy robić z rodzicami?

Na podłodze pod kocem leżą różne przedmioty np. zmiotka z szufelką, ściereczka do naczyń, sztućce i talerze. Dziecko wyciąga te przedmioty i podaje pomysły na to, co można z danym przedmiotem robić wspólnie z rodzicem. 

Sprzątamy – zabawa z gąbka do mycia naczyń.

Na podłodze leży gąbka. Dziecko robi 3 przysiady. Na wyprostowanych kolanach robi 5 skłonów, podnosząc gąbkę z podłogi, a następnie ją upuszczając. Przekłada gąbkę pod kolanami, z ręki do ręki. Kładzie gąbkę na stopie i podrzuca ją do góry. Podskakuje obunóż z gąbką między kolanami. W staniu rozkrocznym rzuca gąbką między nogami w tył. Podnosi i znowu rzuca. Rzuca gąbkę o góry i łapie. Wrzuca gąbkę do miski. 

Z mamą i tatą w kuchni

Rodzic wcześniej gotuje 2 budynie śmietankowe lub waniliowe, w połowie mleka przewidzianego w przepisie. Dziecko myje starannie ręce. Następnie uciera wystudzony budyń z kostką masła i 3/4 szklanki cukru pudru. Układa na dnie tortownicy biszkopty. Na biszkoptach rozkłada część masy  budyniowej. Na to kładzie owoce, na przykład mandarynki i winogrona. Przykrywa owoce resztą masy budyniowej. Dekoruje owocami, które rodzic może zalać tężejącą galaretką. I wstawia ciasto do lodówki. Dziecko wyciera umyte przez rodzica naczynia. 

Uczta dla rodzinki

Dziecko nakrywa stół obrusem. Rozkłada tyle talerzyków, sztućców i serwetek ilu będzie dorosłych i dzieci. Wspólnie degustują ciasto budyniowe.