Temat tygodnia: Wrażenia i uczucia

Temat dnia: W płaczu nie ma nic złego

 

Cele:

  • zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze smutkiem
  • kształtowanie postaw prospołecznych
  • wdrażanie do empatii

 

 

  1. „Zwierzęta śpiewają” – zabawa logopedyczna, usprawnianie aparatu mowy, rozwijanie zainteresowania umiejętnością czytania. Rodzic rozkłada ilustracje zwierząt (np. trzy do wyboru), które są dobrze znane dziecku. Dziecko wraz z rodzicem naśladują odgłosy zwierząt (np. krowa mówi: mu, kura: ko-ko, wąż: ssss).

 

  1. „Co czujesz?” – zajęcia o emocjach.

Gdy ci smutno… – wysłuchanie i analiza treści wiersza.

Rodzic czyta wiersz.

Gdy ci smutno…

Dominika Niemiec

Gdy ci smutno, gdy ci źle,

przyjaciel zawsze wesprze cię.

On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.

Pomoże nawet wtedy, gdy

nie wie do końca, skąd ten smutek w tobie,

lecz razem dacie z nim radę sobie.

Bo wasze serca czują tak samo,

 a to właśnie kiedyś empatią nazwano.

 

Rozmowa z dzieckiem na podstawie treści utworu. Rodzic pyta: Dlaczego można się smucić?; Kto może pomóc, gdy jest smutno?; W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?; Co to jest empatia?.

 

  1. „Jak pomóc?” – ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi. Rodzic prosi dziecko, aby zastanowiło się i powiedziało, jak można się zachować gdy komuś jest smutno. Zabawa z wykorzystaniem Książki emocji – dzieci układają smutną buzię, wizerunek kogoś, kogo trzeba pocieszyć. Następnie układają buzię tej samej postaci, ale już wesołej, pocieszonej.

 

  1. „Pociesz przyjaciela” – zabawa dramowa. Rodzic z dzieckiem w parze będzie odgrywać zdarzenie. Rodzic przedstawia zadanie (np. dziecko biegło, przewróciło się, stłukło kolano i płacze; dziecko bawiło się różnymi zabawkami i gdzieś zgubiło swojego ulubionego misia). Należy zwrócić uwagę na wykonywane przez gesty oraz zachęcić do swobodnych wypowiedzi.

 

  1. „Przytulę cię” – zabawa w kole. Dziecko z rodzicem siedzą naprzeciwko. Rodzic lub dziecko udaje smutek.

Wszyscy mówią wierszyk (używając odpowiedniego imienia):

Siedzi smutna / -y […] pośrodku koła.

Chcemy, żeby jej / jego buzia znów była wesoła.

– Co się stało […], powiedz szybko mi.

 Jestem twoim przyjacielem, więc pomogę ci.

Osoba przedstawiająca smutek podaje powód swojego smutku (musi go wymyślić). Druga osoba, odpowiada: Przytulę cię mocno, nie jesteś sam, w kłopocie przyjaciel pomoże ci i humor wróci już.

 

6.” Pocieszanka” – praca z wykorzystaniem W.38. Dziecko wypycha wszystkie elementy, komponuje wesołe buzie według własnych pomysłów. Chowa swoją prace i w odpowiednim momencie wręczają komuś, kto potrzebuje pocieszenia

 

  1. Labada – zabawa kołowa, poznanie sposobów radzenia sobie ze smutkiem.

Tańczymy labada, labada, labada.

Tańczymy labada, labada, małego walczyka.

Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze.

Tańczą go harcerze i małe zuchy też.

 

Trzymając się za ręce, chodzimy w kole, śpiewamy piosenkę. Rodzic pyta: Za dłonie się trzymaliśmy?, dziecko odpowiada: Tak.

Rodzic: To teraz głowy – kładziemy dłoń na głowie swojego sąsiada. Chodzimy w kole i  śpiewamy.

Rodzic: Dłonie były, głowy były, to teraz… (ramiona, brzuchy, kolana).

Po zabawie rodzic prosi, aby dziecko podzieliło się swoimi uczuciami, jak się teraz czują.