Data: 20.05.2020 środa
Temat: Biedronki, motyle i kwiaty
Cele:
- rozwijanie umiejętności liczenia;
- przygotowanie do działań pieniężnych;
- rozwijanie poczucia rytmu i umuzykalnianie
1.Ćwiczenie poranne
Zabawa z elementem skoków – Strachliwe żabki.
Dzieci – żabki – skaczą po łące, na hasło: Bocian zastygają w bezruchu; hasło:
Nie ma bociana jest sygnałem do ponownego ruchu.
2.Zapoznanie z monetami o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł i banknotem o nominale 10 zł.
- Odczytywanie wyrazów: bankier, banknoty, bankomat.
Kim jest bankier? Czym się zajmuje?
Do czego służy bankomat?
Co to są banknoty?
Wyodrębnienie wspólnego wyrazu z wcześniej odczytanych wyrazów (bank).
- Rozmowa na temat banku.
Co to jest bank?
Czy jest potrzebny? Dlaczego?
Kto pracuje w banku?
Co powinni umieć ludzie pracujący w banku?
- Zabawa Kto nadaje się na bankiera?
Rodzic przygotowuje kartoniki z działaniami bez zapisanych wyników. Pokazuje je kolejno, a
dzieci liczą na palcach i podają wyniki. Np.
2 + 8 = … 3 + 6 = … 4 + 6 = … 5 + 5 = … 2 + 7 = …
- Rozpoznawanie i nazywanie nominałów monet.
Rodzic pokazuje monety o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł. Dzieci nazywają przedstawione
monety. Dla chętnych- ułożenie z liter napisu: To monety.
- Rozpoznawanie banknotu
Rodzic mówi, że pieniądze drukowane na specjalnym papierze nazywamy banknotami. Mamy banknoty o nominałach: 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 200 zł. (Rodzic pokazuje sylwety banknotów).
Dzieci oglądają banknot 10-złotowy pod światło.
Dzieci próbują ułożyć napis: To banknot.
- Podział liczby 10 na składniki, z wykorzystaniem monet.
Dzieci układają monety w różnych wariantach tak, aby dawały 10 zł.
5 zł 5 zł
2 zł 2 zł 2 zł 2 zł 2 zł
1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 1 zł 5 zł
- Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Komary.
Dzieci poruszają się po pokoju w wyklaskiwany rytm – marsz, bieg. Przy zmianie
akompaniamentu na krótkie dźwięki grane staccato dzieci zatrzymują się i starają się złapać
natrętnego komara. Klaszczą w ręce w różnych miejscach: nad głową, nad podłogą, z boku, z
tyłu… Po każdym klaśnięciu zmieniają pozycję rąk.
- Zabawa własnymi, wykonanymi samodzielnie, sylwetami pieniędzy.
Dzieci dostają papierowe koła wielkości poznanych monet i prostokąty wielkości poznanego
banknotu. Piszą na nich liczby odpowiadające ich nominałom.
Dzieci z pomocą rodziców przygotowują sklep z zabawkami. Przy każdym towarze jest
umieszczona cena. Dziecko na zmianę z rodzicem obsługuje klientów.
- Tworzenie ilustracji muzycznej – Łąka wiosną.
Rodzic zapoznaje dzieci z tekstem opowiadania.
Na zielonej polanie dzisiaj miłe spotkanie.
Od samego rana słychać klekot bociana.
Krążą wokół osy, osy żądlinosy…
Brzęczą głośno muszki, głodne pasibrzuszki…
Śpiewają skowronki srebrzyście jak dzwonki…
Małe żabki w trawie kumkają ciekawie…
Nawet wiatr wiosenny wcale nie jest senny.
Cóż to za spotkanie?
Wiosny powitanie!
-Wymienienie przez dzieci postaci występujących w tekście: bocian, osy, muszki, skowronki, żabki, wiatr wiosenny.
-Dzieci tworzą głosem i na instrumentach według pomysłu efekty dźwiękowe imitujące
odgłosy owadów, ptaków, wiatru.
Propozycja doboru instrumentów:
bocian – drewniane łyżki
muszki – kasze w plastikowym pojemniku,
wiatr wiosenny – torebki foliowe,
żabki – głos (kum-kum),
osy – głos (bzzz, bzzz),
skowronki – lekkie uderzanie widelcem w garnek
Rodzic głośno czyta opowiadanie. Dzieci wzbogacają tekst opowiadania, włączając się do gry
lub odtwarzając głosem dźwięki w momencie pojawienia się postaci.
3.
- Zabawa Prawda to czy plotka? (prosimy o przygotowanie koła z narysowaną po
jednej str. uśmiechniętą buźką, a po drugiej ze smutną)
Dzieci oceniają, czy wypowiedziane przez rodzica zdania są zgodne z prawdą czy nie. Unoszą
w górę kartonik z uśmiechniętą buzią, jeśli jest to prawda, a ze smutną – jeśli nieprawda.
Prawda to czy plotka,
…ryby pływają w stawie,
…żaba urodziła kotka,
…żaby skaczą po trawie,
…ślimaki to ogromne zwierzaki
…dzięcioł stuka w korę drzewa i robaki z niej wybiera,
…maki to kolorowe ptaki,
…kiedy świeci słońce, jest ciepło na łące. Itp.
- Ćwiczenia w książce, s. 85.
Nazywanie jednym słowem tego, co znajduje się w kolejnych ramkach. Liczenie elementów
w ramkach. Mówienie, gdzie jest ich najmniej. Określanie, do czego mogą być potrzebne
przedmioty umieszczone w trzeciej ramce.