Środa 20.05
Temat dnia: JAK TO JEST, KIEDY MA SIĘ RODZEŃSTWO?
Cele: rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny; wdrażanie do wzmacniania więzi między rodzeństwem
„Halo, słyszysz mnie?” – wykonanie telefonów z kubeczków, nawiązanie dialogu.
Każda dziecko ma dwa kubeczki po jogurtach i sznurek. Rodzic pyta dzieci: W co lubicie bawić się ze swoim rodzeństwem? Dzisiaj zrobicie telefon, którym będziecie mogli się świetnie bawić ze swoim rodzeństwem lub kolegami i koleżankami.
Rodzic pomaga dzieciom zrobić otwory w kubeczkach. Dzieci przewlekają przez nie sznurek (około 3–4 m) i próbują zrobić na jego końcach supły w taki sposób, aby sznurek nie wypadał z kubeczków. Dzieci stają ze swoimi „telefonami” tak, aby sznurek był napięty i zaczynają prowadzić dialog według schematu: powitanie, przedstawienie się, zapytanie o pogodę, pożegnanie.
Ojciec Wirgiliusz – zabawa przy piosence
Dzieci chodzą po obwodzie koła i śpiewają tekst piosenki.
Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje,
hejże, dzieci, hejże ha, hejże ha, hejże ha,
róbcie wszystko, co i ja, co i ja!
Wybrane osoba wykonuje jakiś gest lub ruch, który reszta rodziny naśladuje.
„Jak to jest, kiedy ma się rodzeństwo?” – rozmowa na temat relacji dzieci z ich rodzeństwem.
Na podstawie ilustracji przedstawiające: małą dziewczynkę, starszego od niej chłopca, kobietę i mężczyznę. Rodzic mówi: Przyjrzyjcie się ilustracjom. To jest rodzina. Jak myślicie, kto to jest? (wskazujemy ilustrację przedstawiającą mężczyznę) Dlaczego tak myślicie? A to kto? (zwracamy uwagę na ilustrację przedstawiającą kobietę) Dlaczego tak myślicie? Jak myślicie, kim są te dzieci?
https://pl.depositphotos.com/vector-images/dziewczynka.html?qview=37140703
https://pl.depositphotos.com/vector-images/ch%C5%82opiec.html?qview=27977129
https://pl.depositphotos.com/vector-images/mama.html?qview=12069922
https://pl.depositphotos.com/similar-vectors/32639653.html?offset=300&qview=141962156
https://pl.depositphotos.com/similar-vectors/32639653.html?offset=300&qview=32057351
https://pl.depositphotos.com/similar-vectors/32639653.html?offset=400&qview=48227325
„Piknik” – praca z Karty Pracy część 2 nr.39.
Dzieci opowiadają o tym, czy były kiedyś na pikniku oraz co można na niego zabrać. Następnie wykonują polecenia z książki Karty Pracy część 2 nr.39
Rytmika – zabawy umuzykalniające.
– Dzieci poruszają się do rytmu muzyki granej lub odtwarzanej przez Rodzica: marsz, podskoki, bieg.
– Ćwiczenia oddechowe „Jadę hulajnogą”.
Dzieci na słowa: Hulajnoga przemieszczają się po pokoju, naśladując jazdę hulajnogą. Na słowo: Stop, dzieci zatrzymują się, odpoczywają. Biorą nosem głęboki wdech i powoli wypuszczają powietrze. Za drugim razem dzieci biorą wdech, przy wydechu podskakują, wołając: Hulajnoga!
– Rozśpiewanie (Rodzic zwraca uwagę na dykcję dzieci).
Dzieci przykucają. Śpiewają pierwszą część rymowanki, powoli podnosząc się do góry, a drugą część – powoli przykucając. Dzieci powtarzają za Rodzicem: Słoń – ce wscho – dzi co – raz wy – żej (gama CDEFGAHC) I za – cho – dzi co – raz ni – żej (gama od końca CHAGFEDC)
– Omówienie treści piosenki
Zadajemy dzieciom pytania: Jak można jeździć na hulajnodze? Co mija miś, jadąc hulajnogą? Co się stało, gdy pędził? Jak wyglądał, wracając do domu?
– Utrwalenie piosenki Misiowata hulajnoga.
Misiowata hulajnoga
Gdy na podwórku mam hulajnogę,
wszystko wyczarować mogę.
Kręcić kółka, jechać prosto
albo zahamować ostro.
Hulajnoga hulala.
Noga lewa, noga prawa,
hulajnoga napęd ma.
Hulajnoga hulala.
Kiedy dosiadam mej hulajnogi,
głośno wołam: wszyscy z drogi!
Mijam płoty, mijam drzewa,
tylko wiatr mi w uszach śpiewa.
Hulajnoga hulala.
Noga lewa, noga prawa,
hulajnoga napęd ma.
Hulajnoga hulala.
Słucham, jak głośno turkoczą kółka,
a przede mną wielka górka.
Pędzi sama hulajnoga,
a gdzie ręka, a gdzie noga?
Hulajnoga hulala.
Noga lewa, noga prawa,
hulajnoga napęd ma
Hulajnoga hulala.
Z plastrem na nosie wracam do domu,
łzy ocieram po kryjomu.
Bo ja jestem dzielnym misiem
i nie będę płakać dzisiaj.
Hulajnoga hulala.
Noga lewa, noga prawa,
hulajnoga napęd ma.
Hulajnoga hulala.
– Muzyczne wyciszenie.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Słuchają utworu Polka Dziadek https://www.youtube.com/watch?v=Cie24NJzZow , wykonując improwizację paluszkową do piosenki.
„Gdzie jest mama?” – zabawa dydaktyczna.
Dzieci chodzą po obwodzie koła. W środku leżą narysowane przez dzieci ilustracje (mama, tata, siostra, brat), lub zdjęcia członków rodziny. Na sygnał rodzica, dzieci odwracają się tyłem do środka kręgu a Rodzic zabiera jedną ilustrację, dzieci odwracają się i głośno mówią, której ilustracji brakuje. Później Rodzic dodaje dwie kolejne ilustracje – dziadka i babci – i kontynuuje zabawę.