Data: 21.05.2020
Temat: Zagadki o łące
Cele:
- rozwijanie mowy i logicznego myślenia;
- rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej.
1.Ćwiczenie poranne
Ćwiczenie równowagi – Bocian szuka żabek.
Dzieci – bociany – chodzą, wysoko podnosząc kolana; co pewien czas zatrzymują się, stają na
jednej nodze i mówią tekst: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
2.
- Zabawa dydaktyczna Zagadki o łące.
Rozwiązywanie zagadek.
Skaczą po łące, pływają w wodzie, Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie. a na tej kapotce jest kropka przy kropce.
(żaby) (biedronka)
Rośnie nad wodą ten mały kwiat, Na zielonej łące rosną ich tysiące,
niebieskim oczkiem patrzy na świat w swej nazwie „sto” mają.
i szepcze skromnie: Nie zapomnij o mnie. Jak się nazywają?
(niezapominajka) (stokrotki)
Ma dwa różki, choć nie bodzie, Czerwone ma nogi,
mieszka w trawie albo w wodzie biało-czarne piórka,
Domek swój, jak sami wiecie, do wody przed nim
nosi zawsze na swym grzbiecie. żaby dają nurka.
(ślimak) (bocian)
Ten piękny owad
odwiedza kwiateczki, ma skrzydła tęczowe,
niekiedy w kropeczki.
(motyl)
Pracowite, małe, . budują wspaniałe kopczyki, pałace.
Szanujmy ich pracę.
(mrówki)
Czy znacie takiego konika, Krążę nad łąką, ile mam sił,
który pięknie w trawie cyka? i zbieram z kwiatów złocisty pył.
(konik polny) (pszczoła)
- Karta pracy, cz. 4, s. 44.
Rysowanie żaby, maka, motyla i ślimaka w odpowiednich ramkach. Kolorowanie rysunków.
- Rozmowa na temat mrówek.
– Gdzie mieszkają mrówki?
– Kto rządzi w mrowisku?
– Z czego słyną mrówki?
Mrówki żyją w koloniach i każdy osobnik wykonuje ściśle określone funkcje.
Założycielką kolonii jest samica – królowa. W koloni jest więcej samców niż samic. Samce właściwie poza adorowaniem królowej podczas rójki nie robią nic. Żyją bardzo krótko.
Najliczniejszą grupę stanowią robotnice. Wykonują one wszelkie prace: zbierają i dostarczają do mrowiska pożywienie; budują i sprzątają mrowisko; bronią go przed intruzami; opiekują się potomstwem. Robotnice żyją od 4 do 7 lat i ich obowiązki zmieniają się wraz z wiekiem. Młode pracują w gnieździe, a starsze – poza nim.
Zajęciem królowej jest wybieranie miejsca na gniazdo i składanie jaj. Królowe są karmione i czyszczone przez robotnice.
Mrówki pobierają pokarm pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Są związane z mszycami. Jest to typowe współżycie, gdyż obie strony odnoszą z tego korzyści (mrówki zlizują rosę miodową wydalaną przez mszyce, w zamian opiekują się nimi).
- Karta pracy, cz. 4, s. 43.
Kolorowanie rysunku mrowiska. Rysowanie po śladach rysunku mrówki.
- Wykonanie pracy plastycznej „Łąka”.
(Zachęcamy do współpracy rodzeństwo i rodziców).
Samodzielne działania dzieci: rysowanie wybranych roślin i zwierząt na papierze rysunkowym; wycinanie powstałych elementów; przyklejanie na pasie zielonej bibuły; tworzenie kompozycji według własnych pomysłów.
Oglądanie powstałej pracy; zwrócenie uwagi na znajdujące się na niej rośliny i zwierzęta;
3.
- Wykonanie delikatnego masażyku na zmianę: rodzic- dziecko, dziecko- rodzic.
Szczypaweczki spacerują, podszczypują obiema rękami w górę i w dół,
z rosy łapki otrzepują. delikatnie uderzają palcami obu rąk z dołu
do góry,
Płynie sobie kręta rzeczka, rysują falę jedną ręką, a potem – drugą ręką,
rybki tańczą w niej w kółeczkach. rysują – raz jedną, raz drugą ręką – coraz większe
i coraz mniejsze kółeczka,
Teraz skaczą małe żabki, delikatnie uderzają palcami rąk z dołu do góry,
a za nimi – żabek babki. uderzają piąstkami,
Bocian dziobem szuka w trawie, stukają palcami wskazującymi (raz prawej, raz
lewej ręki) w różne strony,
ślimak patrzy nań ciekawie. rysują jednocześnie palcami wskazującymi
muszle ślimaka; jedną ręką w prawą stronę, a
drugą – w lewą stronę.
- Karta pracy, cz. 4, s. 45.
Dorysowywanie brakujących części mniszka lekarskiego. Kolorowanie wybranego rysunku.
- Zabawa pantomimiczna – Naśladujemy mieszkańców łąki.
Rodzic prosi dzieci, aby gestem, ruchem, mimiką przedstawiły mieszkańców łąki z wiersza i czynności przez nie wykonywane: pszczołę zbierającą pyłek kwiatowy; mrówkę sprzątającą ścieżkę; motyla, który porusza skrzydłami i strząsa krople rosy; osy polerujące listki jaskrów.
Słońce. aż świeci każde ziarenko piasku.
Na łące Motyl – skrzydełkami
wszyscy pracują od samego ranka: otrzepuje krople rosy
pszczoła we wnętrzu rumianka z koniczyny.
odkurza żółty dywanik Osy – polerują listki jaskrów,
ze złotego pyłu. aż oczy bolą od blasku!
Mrówki – ścieżkę oczyściły,