Data: 21.05.2020

Temat: Zagadki o łące

Cele:

  • rozwijanie mowy i logicznego myślenia;
  • rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej.

 

1.Ćwiczenie poranne

Ćwiczenie równowagi – Bocian szuka żabek.

Dzieci – bociany – chodzą, wysoko podnosząc kolana; co pewien czas zatrzymują się, stają na

jednej nodze i mówią tekst: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

2.

  • Zabawa dydaktyczna Zagadki o łące.

 Rozwiązywanie zagadek.

 

Skaczą po łące, pływają w wodzie,                                                          Lata nad łąką w czerwonej kapotce,

żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.                                                     a na tej kapotce jest kropka przy kropce.

(żaby)                                                                                                          (biedronka)

 

Rośnie nad wodą ten mały kwiat,                                                             Na zielonej łące rosną ich tysiące,

niebieskim oczkiem patrzy na świat                                                             w swej nazwie „sto” mają.

i szepcze skromnie: Nie zapomnij o mnie.                                                         Jak się nazywają?

(niezapominajka)                                                                                                     (stokrotki)

 

                                                                                                                                                                                                                                            

 

Ma dwa różki, choć nie bodzie,                                                                         Czerwone ma nogi,

mieszka w trawie albo w wodzie                                                                   biało-czarne piórka,

Domek swój, jak sami wiecie,                                                                   do wody przed nim

nosi zawsze na swym grzbiecie.                                                             żaby dają nurka.

 (ślimak)                                                                                                   (bocian)

 

Ten piękny owad                                                                              

odwiedza kwiateczki, ma skrzydła tęczowe,

niekiedy w kropeczki.

(motyl)

 

Pracowite, małe, . budują wspaniałe kopczyki, pałace.

Szanujmy ich  pracę.

(mrówki)

 

Czy znacie takiego konika,                                                         Krążę nad łąką, ile mam sił,

który pięknie w trawie cyka?                                             i zbieram z kwiatów złocisty pył.

(konik polny)                                                                                (pszczoła)

 

  • Karta pracy, cz. 4, s. 44.

Rysowanie żaby, maka, motyla i ślimaka w odpowiednich ramkach. Kolorowanie rysunków.

 

  • Rozmowa na temat mrówek.

– Gdzie mieszkają mrówki?

– Kto rządzi w mrowisku?

– Z czego słyną mrówki?

Mrówki żyją w koloniach i każdy osobnik wykonuje ściśle określone funkcje.

Założycielką kolonii jest samica – królowa. W koloni jest więcej samców niż samic. Samce właściwie poza adorowaniem królowej podczas rójki nie robią nic. Żyją bardzo krótko.

Najliczniejszą grupę stanowią robotnice. Wykonują one wszelkie prace: zbierają i dostarczają do mrowiska pożywienie; budują i sprzątają mrowisko; bronią go przed intruzami; opiekują się potomstwem. Robotnice żyją od 4 do 7 lat i ich obowiązki zmieniają się wraz z wiekiem. Młode pracują w gnieździe, a starsze – poza nim.

Zajęciem królowej jest wybieranie miejsca na gniazdo i składanie jaj. Królowe są karmione i czyszczone przez robotnice.

Mrówki pobierają pokarm pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Są związane z mszycami. Jest to typowe współżycie, gdyż obie strony odnoszą z tego korzyści (mrówki zlizują rosę miodową wydalaną przez mszyce, w zamian opiekują się nimi).

  • Karta pracy, cz. 4, s. 43.

Kolorowanie rysunku mrowiska. Rysowanie po śladach rysunku mrówki.

  • Wykonanie pracy plastycznej „Łąka”.

(Zachęcamy do współpracy rodzeństwo i rodziców).

Samodzielne działania dzieci: rysowanie wybranych roślin i zwierząt na papierze rysunkowym; wycinanie powstałych elementów; przyklejanie na pasie zielonej bibuły; tworzenie kompozycji według własnych pomysłów.

Oglądanie powstałej pracy; zwrócenie uwagi na znajdujące się na niej rośliny i zwierzęta;

3.

  • Wykonanie delikatnego masażyku na zmianę: rodzic- dziecko, dziecko- rodzic.

 

Szczypaweczki spacerują,                     podszczypują obiema rękami w górę i w dół,

z rosy łapki otrzepują.                            delikatnie uderzają palcami obu rąk z dołu

                                                                   do góry,

Płynie sobie kręta rzeczka,                     rysują falę jedną ręką, a potem – drugą ręką,

rybki tańczą w niej w kółeczkach.            rysują – raz jedną, raz drugą ręką – coraz większe

                                                                  i coraz mniejsze kółeczka,

Teraz skaczą małe żabki,                               delikatnie uderzają palcami rąk z dołu do góry,

a za nimi – żabek babki.                                 uderzają piąstkami,

Bocian dziobem szuka w trawie, stukają        palcami wskazującymi (raz prawej, raz

                                                                   lewej ręki) w różne strony,

ślimak patrzy nań ciekawie.                    rysują jednocześnie palcami wskazującymi

                                                                muszle ślimaka; jedną ręką w prawą stronę, a                                                              

                                                                drugą – w lewą stronę.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 45.

Dorysowywanie brakujących części mniszka lekarskiego. Kolorowanie wybranego rysunku.

  • Zabawa pantomimiczna – Naśladujemy mieszkańców łąki.

Rodzic prosi dzieci, aby gestem, ruchem, mimiką przedstawiły mieszkańców łąki z wiersza i czynności przez nie wykonywane: pszczołę zbierającą pyłek kwiatowy; mrówkę sprzątającą ścieżkę; motyla, który porusza skrzydłami i strząsa krople rosy; osy polerujące listki jaskrów.

Słońce.                                                                  aż świeci każde ziarenko piasku.

Na łące                                                                Motyl – skrzydełkami

wszyscy pracują od samego ranka:                    otrzepuje krople rosy

pszczoła we wnętrzu rumianka                                z koniczyny.

odkurza żółty dywanik                                         Osy – polerują listki jaskrów,

ze złotego pyłu.                                                     aż oczy bolą od blasku!

Mrówki – ścieżkę oczyściły,