1. Nietypowe rodziny.

 

CELE:

  • wypowiadanie się na temat przeczytanej książki;
  • wyjaśnianie pojęcia: „adopcja” i „dom dziecka”;
  • wymienianie członków bliskiej i dalszej rodziny;
  • podawanie zdrobnień i zgrubień do słów MAMA, TATA.

 

 

  • „Jeż” – zajęcia dydaktyczne. Czytanie fragmentów bajki Katarzyny Kotowskiej pod tym samym tytułem.

 

Jeż (fragmenty)

Katarzyna Kotowska

 

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.

– Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…)

Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili. Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.

Wreszcie Mężczyzna powiedział:

– Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!

Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…)

I wtedy przyprowadzono Chłopczyka. Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…)

Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:

– A u kogo ja byłem w brzuchu?

– Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.

– Czy płakałaś, jak mnie nie było?

– Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.

Tego dnia znikło wiele kolców. (…)

 

Po przeczytaniu tekstu opiekun zadaje dziecku pytania: O czym była ta historia? Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin „adopcja”? Jak sądzisz, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?

 

  • „Moja rodzina” – poszerzanie słownika o nazwy członków rodziny. Uwrażliwianie dziecka na sytuację innych osób. Opiekun przeprowadza z dzieckiem rozmowę o osobach, które wchodzą w skład jego najbliższej rodziny. Zwraca uwagę, że nie wszystkie dzieci muszą mieć i tatę, i mamę, niektóre są wychowywane tylko przez jednego rodzica albo przez dziadków. Mówi dzieciom także o rodzinach patchworkowych, w których rodzice mają nowych partnerów. Ważne, żeby rozmowa przebiegała w swobodnej, ciepłej atmosferze. Dziecko powinny czuć, że żaden model rodziny nie jest gorszy od innych, że w każdej mogą panować ciepło i miłość.

 

  • „Zdrobnienia i zgrubienia” – zabawa językowa. Szukanie zdrobnień i zgrubień słów mama, tata.

 

 

  • KARTY PRACY (5-latek):
  • Praca z KP4.24a – doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i przeliczania.

 

  • KARTY PRACY (4-latek):
  • „Piknik” – praca z KP2.39.

 

 

Źródło:

„Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

„Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Czterolatek. Część 2. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Przy czytaniu fragmentów opowiadania proszę zwracać uwagę czy dziecko skupia się na tekście. Jeśli dziecko będzie miało trudności w odpowiedzi na pytania proponuję odwoływać się do fragmentów opowiadania. Można je wtedy ponownie omówić i wyjaśnić to, co jest dla dziecka niezrozumiałe.
  • Przy omawianiu członków rodziny warto użyć zdjęć. Niech dziecko nazywa poszczególnych członków rodziny wraz z utrwalaniem ich imion.
  • Przy wykonywaniu przez karty pracy proszę zwrócić uwagę czy dziecko prawidłowo przelicza, czy nie omija przedmiotów podczas liczenia, czy podaje prawidłową ilość elementów.