Czwartek, 21.05.2020r.

Temat dnia: MUZYCZNE OPOWIEŚCI

Cele:

– kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę;

– usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec.

 

  1. „Taniec radości i zadumy” – kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę, usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec.

Rodzic włącza muzykę, w której naprzemiennie słychać fragmenty molowe i durowe. Dziecko, siedząc na dywanie, wykonuje odpowiedni ruch rękoma, według własnego pomysłu. Następnie rodzic wręcza dziecku różne przedmioty, za pomocą których będzie mogło wyrazić nastrój muzyczny (chusteczki szyfonowe, woreczki gimnastyczne, wstążki, worki foliowe, kartki, piórka). Dziecko tańczy, reagując na muzykę zgodnie z własnymi odczuciami. W czasie pauzy wymienia przedmiot na inny. Rodzic prosi dziecko o opisanie własnych odczuć podczas zabawy. Pyta, jakie elementy muzyki najbardziej się spodobały, który przedmiot ułatwił wyrażenie uczuć w tańcu.

 

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych.
  • „Moje odczucia” – rodzic rozdaje dziecku szarfy/wstążki w trzech kolorach (kolor czerwony oznacza złość, kolor zielony – smutek, kolor żółty – radość). Gdy słychać muzykę, dziecko porusza się po pokoju. Gdy muzyka milknie, rodzic wymienia jedną, wybraną emocję, a zadaniem dziecka jest pokazać odpowiedni kolor szarfy/wstążki.

 

  • „Woreczki uczuć”

           Wskazówka: woreczki do ćwiczeń można przygotować samemu bądź zastąpić małą maskotką.

 Dziecko otrzymuje woreczek gimnastyczny. Stoi na wyznaczonej linii, kładzie woreczek na głowach i wyobrażają sobie coś smutnego, idzie z woreczkiem. Następnie układa woreczek między kolanami, wyobraża sobie coś bardzo przyjemnego, radosnego i w taki sposób skacze, by woreczek nie wypadł. Następnie idzie w podporze tyłem z woreczkiem na brzuchu, wyobraża sobie coś strasznego i maszeruje w podporze tak, by woreczek nie wypadł.

  • „Kraina radości” – do słuchanej muzyki dziecko wykonuje masaż na plecach rodzeństwa/rodzica, rysując spirale, figury geometryczne i inne dowolne kształty jednym palcem, kilkoma palcami albo całą dłonią. Po skończonym masażu następuje zmiana.

 

  • „Koszyk emocji” – rodzic układa koszyki na obwodzie koła, w każdym koszyku są piłki innego koloru. Dziecko bierze piłkę z koszyka, toczy ją do drugiego koszyka dowolną ręką, zamienia piłkę na inny kolor itd. Wskazówka – jeśli nie mamy w domu piłek o rożnych kolorach możemy ułożyć slalom z zabawek. Dziecko toczy jedną piłkę przez cały slalom dowolną ręką.

 

  1. „Wyczaruj obrazek” 

Dziecko losuje kartkę z grafiką (koło, kwadrat, trójkąt, linie krzyżujące się, linia prosta, pozioma, pionowa, falista). Wspólnie z rodzicem/rodzeństwem zastanawiają się, jaki obrazek może powstać z wybranej grafiki. Dziecko wykonuje pracę według swoich wyobrażeń.

 

  1. Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez dziecko.