Piątek, 22.05.2020r.

Temat dnia: Wizyta na łące

Cele:

– rozpoznawanie roślin i zwierząt żyjących na łące;

– zachęcanie do wnikliwej obserwacji przyrody;

– rozwijanie mowy.

 

  1.  
  • Ćwiczenia twórcze – Łąkowe rozmowy.

Rodzic zadaje pytania:

– Czy mieszkańcy łąki ze sobą rozmawiają?

– Co może być tematem ich rozmów?

– Co by powiedziała do nas żabka spotkana na łące, gdybyśmy mogli zrozumieć jej mowę?

– Co by powiedziała żaba do bociana?

– Czy potrafilibyście porozmawiać jak żaba z bocianem?

Rodzic prowadzi z dzieckiem dialog.  Jedno mówi w imieniu żabki, a drugie – bociana.

 

  • Ćwiczenia w książce, s. 86.

Wskazywanie w każdym szeregu innych zwierząt niż we wzorze.

Wskazywanie 10 różnic pomiędzy obrazkami dzieci.

 

  • Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie wiersza M. Dynowskiej Żaby.

Dzieci naśladują odgłosy w odpowiednich miejscach.

Zebrał się żabek tłum: rade, rade, rade,

kum, kum, kum!

Czy jest? Kto?

Czy jest pan?

Jaki pan?

Pan bocian?

(Dzieci odpowiadają na pytania rodzica. Kum, kum, kum,

Och! Jest, jest! ach, ach, ach!

Rade, rade, rad! Kumie mój,

Kopę żab co za strach.

od poranka zjadł.

 

2. 

  • Spacer na łąkę. Jeśli nie ma możliwości wyjścia na łąkę, wychodzimy do ogrodu.

Rozmowa poprzedzająca wyjście przy użyciu pytań pomocniczych.

− Co to jest łąka?

− Co się dzieje z łąką, gdy trawa już urośnie?

− Dlaczego ludzie koszą łąki?

− Jakie zwierzęta żyją na łące?

− Co się z nimi dzieje po skoszeniu trawy?

 

Przygotowanie potrzebnych materiałów i przyborów (przykład: łopatka, woreczek na okazy roślinne, lupa).

Spacer po łące.

Zwrócenie uwagi na kolorystykę łąki.

Wielozmysłowe obserwowanie łąki:

– Obserwowanie zachowania zwiarząt, w tym owadów, słuchanie wydawanych przez nie odgłosów.

– Obserwowanie roślin poruszanych wiatrem, rozpoznawanie ich i nazywanie.

–  Oglądanie wybranych roślin lub zwierząt przez lupę.

Wykopanie koniczyny (okaz z korzeniami, łodygami, kwiatami) i umieszczenie jej z odrobiną ziemi w woreczku foliowym.

 

Po powrocie do domu dzieci dzielą się wrażeniami z rodzicami. Podczas rozmowy można użyć pytań pomocniczych.

– Co się wam najbardziej podobało?

– Co was zainteresowało, zdziwiło?

– Co najbardziej chciałybyście zapamiętać?

–  O czym chcecie opowiedzieć rodzicom?

– Jakiego koloru było na łące najwięcej? Itp.

 

3. 

  • Zabawa słowna – Dokończ

– Zwinny jak… (jaszczurka);

– Powolny jak… (ślimak);

– Zielony jak… (żaba);

– Kolorowy jak … (motyl);

– Niebieski jak… (niezapominajka).

 

  • Ćwiczenia w książce s. 87.

Wykonanie pierwszej kartki zielnika na podstawie mniszka lekarskiego (może być koniczyna) – według instrukcji przedstawionej na zdjęciach.

Określanie, co znajduje się w podanych rogach na kartkach.

 

  • Ćwiczenia w liczeniu – Liczymy żabki.

Rodzic układa przed dziećmi szarfę – niebieską lub zieloną – symbolizujące stawy. Dzieci wkładają do nich taką liczbę sylwet żab, która odpowiada liczbie uderzeń rodzica w bębenek. Dzieci przeliczają żaby w stawie i układają pod nimi odpowiednią liczbę klocków – równą liczbie żab w stawie.

  • Czytanie literatury dziecięcej.