Temat dnia: Jak pozbyć się strachu

Cele:

– Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem;

-Doskonalenie pamięci przez naukę krótkich rymowanek;

-Przeliczanie w zakresie od 1 do 6 oraz utrwalenie kierunków – do przodu, do tyłu.

-Usprawnianie małej motoryki.

 

 „Krok do przodu, krok do tyłu” – przeliczanie w zakresie 1–5

 Dziecko stoi przed dywanem  i razem z rodzicem mówi krótką rymowankę:

“Ile kroków zrobić mam?

Kostka zaraz powie nam.”

Rodzic rzuca kostką do gry, dziecko przelicza ilość wyrzuconych oczek. Ile oczek zostało wyrzuconych – tyle kroków dziecko robi do przodu. Ponownie rodzic z dzieckiem mówi rymowankę, tym razem dziecko rzuca kostką do gry. Dziecko przelicza ilość oczek i tyle ile jest oczek tyle robi kroków do tyłu. W ten sposób – naprzemiennie powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Rodzic też może wziąć udział w zabawie .

 

 ( próby liczenia -chętne dzieci 6-7) ,

 Piosenka i taniec „Siedmiokroczek”

https://www.youtube.com/watch?v=O-4Pq1CYrtI&list=PLcoGh2ew9-ExDdICEIcotI0dqjoqyZJxV&index=8&t=0s

 

   „Przytul stracha” – kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze strachem, zachęcanie do rozpoznawania i określania emocji.

 Przytul stracha Małgorzata Strzałkowska

Strach ma strasznie wielkie oczy,

Strasznym wzrokiem wokół toczy…

 Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,

W śmieszny pyszczek zmienia paszczę.

Coś dziwnego z nim się dzieje,

Łagodnieje i maleje,

 Mruży swoje kocie oczy I w ogóle jest uroczy!

 Strach ma strasznie wielkie oczy,

 Strasznym wzrokiem wokół toczy,

 Lecz ty dłużej się nie wahaj

I po prostu przytul stracha.

 

Rodzic pyta:

– Co to jest strach?;

-Kiedy strach się pojawia?;

-Jak wygląda?;

-Czy w ogóle ma wygląd?;

-Co czujecie, gdy pojawia się strach?;

– Czego się boisz?;

-Co robisz, gdy pojawia się strach?;

-A co możecie teraz zrobić?.

„Strachy na lachy”

Rodzic mówi:

Gdy przychodzi strach, gdy nie wiesz. Co zrobić powiedz rymowankę. Dzieci otrzymują kolorowe szyfonowe chustki, poruszają się zgodnie z dowolną relaksacyjną muzyką: skradają się, rozglądają się w koło, zachowują ostrożność, poruszają się w pozycji pochylonej, zalęknionej. Podczas pauzy recytują rymowankę:

Strachu, strachu, rozchmurz się!

 Strachu, strachu, przytul się!

 Czarno, ciemno znika już…

 Słońce, jasno jest tuż, tuż!

Następnie robią śmieszne figury, miny, przytulają się, potrząsają kolorowymi chustami, wykonują śmieszne tańce z rodzicami.

 Muzyka do zabawy https://www.youtube.com/watch?v=Cowy4-77uz4

Praca z KP cz.2 str.30 – kolorowanie według własnego pomysłu. Dzieci kolorują strach na wróble, zalepiają jego usta uśmiechem. Prezentują wesołego stracha.

 „Kolorowe koła” – tworzenie kompozycji według własnego pomysłu, podawanie nazw powstałych form. Rodzic wycina dziecku koła różnej wielkości a dziecko się bawi dla uatrakcyjnienia można wyciąć kwadraty, prostokąty i trójkąty.

Rodzic rozkłada przed dziećmi „straszny papier”. Pyta: Z jakiego powodu jest straszny? (ciemny, ponury, bez kolorów, smutny- używamy szarego papieru). Na tacce przygotowane są kolorowe koła i klej w sztyfcie. Rodzic prosi dziecko, aby zmieniło „straszny papier” w radosny i kolorowy. Dziecko siada do papieru, układa z kół dowolne kompozycje, może przyklejać koła jedno na drugie, obok siebie, zaginając je. W trakcie pracy Rodzic wspiera dziecko, motywuje je, podpowiada różne rozwiązania. Po skończonej pracy dziecko recytuje rymowankę, wyklaskując ją:

Strachu, strachu, rozchmurz się!

Strachu, strachu, przytul się!

 Czarno, ciemno znika już…

 Słońce, jasno jest tuż, tuż!

 Zabawa matematyczna: „Policz dźwięki” – przeliczanie w zakresie 1–6

 Dziecko siedzi przy stoliku z makaronem typu spaghetti i penne. Rodzic gra na wybranym instrumencie perkusyjnym. Dziecko liczy, ile dźwięków zostało zagranych i kładzie przed sobą tyle makaronu. Po zabawie matematycznej dziecko układa z makaronu obrazek, może łączyć makaron z plasteliną.

 Chętni zabawa w rytmy z klockami:

https://www.youtube.com/watch?v=qc5qcU-Uq3E