Temat dnia: Jak pozbyć się strachu
Cele:
– Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem;
-Doskonalenie pamięci przez naukę krótkich rymowanek;
-Przeliczanie w zakresie od 1 do 6 oraz utrwalenie kierunków – do przodu, do tyłu.
-Usprawnianie małej motoryki.
„Krok do przodu, krok do tyłu” – przeliczanie w zakresie 1–5
Dziecko stoi przed dywanem i razem z rodzicem mówi krótką rymowankę:
“Ile kroków zrobić mam?
Kostka zaraz powie nam.”
Rodzic rzuca kostką do gry, dziecko przelicza ilość wyrzuconych oczek. Ile oczek zostało wyrzuconych – tyle kroków dziecko robi do przodu. Ponownie rodzic z dzieckiem mówi rymowankę, tym razem dziecko rzuca kostką do gry. Dziecko przelicza ilość oczek i tyle ile jest oczek tyle robi kroków do tyłu. W ten sposób – naprzemiennie powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Rodzic też może wziąć udział w zabawie .
( próby liczenia -chętne dzieci 6-7) ,
Piosenka i taniec „Siedmiokroczek”
https://www.youtube.com/watch?v=O-4Pq1CYrtI&list=PLcoGh2ew9-ExDdICEIcotI0dqjoqyZJxV&index=8&t=0s
„Przytul stracha” – kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze strachem, zachęcanie do rozpoznawania i określania emocji.
Przytul stracha Małgorzata Strzałkowska
Strach ma strasznie wielkie oczy,
Strasznym wzrokiem wokół toczy…
Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,
W śmieszny pyszczek zmienia paszczę.
Coś dziwnego z nim się dzieje,
Łagodnieje i maleje,
Mruży swoje kocie oczy I w ogóle jest uroczy!
Strach ma strasznie wielkie oczy,
Strasznym wzrokiem wokół toczy,
Lecz ty dłużej się nie wahaj
I po prostu przytul stracha.
Rodzic pyta:
– Co to jest strach?;
-Kiedy strach się pojawia?;
-Jak wygląda?;
-Czy w ogóle ma wygląd?;
-Co czujecie, gdy pojawia się strach?;
– Czego się boisz?;
-Co robisz, gdy pojawia się strach?;
-A co możecie teraz zrobić?.
„Strachy na lachy”
Rodzic mówi:
Gdy przychodzi strach, gdy nie wiesz. Co zrobić powiedz rymowankę. Dzieci otrzymują kolorowe szyfonowe chustki, poruszają się zgodnie z dowolną relaksacyjną muzyką: skradają się, rozglądają się w koło, zachowują ostrożność, poruszają się w pozycji pochylonej, zalęknionej. Podczas pauzy recytują rymowankę:
Strachu, strachu, rozchmurz się!
Strachu, strachu, przytul się!
Czarno, ciemno znika już…
Słońce, jasno jest tuż, tuż!
Następnie robią śmieszne figury, miny, przytulają się, potrząsają kolorowymi chustami, wykonują śmieszne tańce z rodzicami.
Muzyka do zabawy https://www.youtube.com/watch?v=Cowy4-77uz4
Praca z KP cz.2 str.30 – kolorowanie według własnego pomysłu. Dzieci kolorują strach na wróble, zalepiają jego usta uśmiechem. Prezentują wesołego stracha.
„Kolorowe koła” – tworzenie kompozycji według własnego pomysłu, podawanie nazw powstałych form. Rodzic wycina dziecku koła różnej wielkości a dziecko się bawi dla uatrakcyjnienia można wyciąć kwadraty, prostokąty i trójkąty.
Rodzic rozkłada przed dziećmi „straszny papier”. Pyta: Z jakiego powodu jest straszny? (ciemny, ponury, bez kolorów, smutny- używamy szarego papieru). Na tacce przygotowane są kolorowe koła i klej w sztyfcie. Rodzic prosi dziecko, aby zmieniło „straszny papier” w radosny i kolorowy. Dziecko siada do papieru, układa z kół dowolne kompozycje, może przyklejać koła jedno na drugie, obok siebie, zaginając je. W trakcie pracy Rodzic wspiera dziecko, motywuje je, podpowiada różne rozwiązania. Po skończonej pracy dziecko recytuje rymowankę, wyklaskując ją:
Strachu, strachu, rozchmurz się!
Strachu, strachu, przytul się!
Czarno, ciemno znika już…
Słońce, jasno jest tuż, tuż!
Zabawa matematyczna: „Policz dźwięki” – przeliczanie w zakresie 1–6
Dziecko siedzi przy stoliku z makaronem typu spaghetti i penne. Rodzic gra na wybranym instrumencie perkusyjnym. Dziecko liczy, ile dźwięków zostało zagranych i kładzie przed sobą tyle makaronu. Po zabawie matematycznej dziecko układa z makaronu obrazek, może łączyć makaron z plasteliną.
Chętni zabawa w rytmy z klockami:
https://www.youtube.com/watch?v=qc5qcU-Uq3E