22.05.2020 r. (piątek)
Temat: Muzyczne opowieści.
Cele: – Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę.
– Usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec.
-Wdrażanie do reagowania na umówiony sygnał słowny.
-Rozwijanie wyobraźni, doskonalenie motoryki małej.
– Usprawnianie aparatu mowy, próby wywoływania głoski “sz”.
Pomoce dydaktyczne: wiersz D. Gellner “Szumiący las”, zdjęcie lasu; nagranie z szumiącym lasem; sucha gałązka, gałązka z naklejonymi paskami krepiny/papieru; chustki szyfonowe/apaszki,wstążki; piłka; dynamiczna melodia; 2 kartki papieru – na jednej narysowane jest duże koło, na drugiej duży kwadrat, kredki ołówkowe lub pastele olejne;
I. Zabawa ruchowa pt “Bocian i żaba” z elementem skoku.
Rodzic jest bocianem, dziecko żabką, dywan – łąką. Żabka skacze po łące (z przysiadu), na hasło rodzica “Uwaga bocian!” zatrzymuje się nieruchomo. Rodzic chodzi po dywanie jak bocian (wykonuje rękoma ruch nożycowy jak bocian dziobem), jeżeli dziecko się ruszy i bocian to zauważy – żabka staje się bocianem. Rodzic jest teraz żabką. Zabawę powtarzamy kilka razy.
II. “Szumiący las” – wiersz D. Gellner.
Rodzic recytuje wierszyk, dziecko słucha.
Kiedyś z tatą szłam przez las,
a las szumiał cały czas!
Szumiał, szumiał, szumiał,
nic innego las nie umiał.
Powiedziałam mu do ucha:
-Przestań szumieć!
Nie posłuchał.
Nie zrozumiał.
Skąd wiem?
No bo dalej szumiał!
Rodzic pyta: – Jaki dźwięk wydaje las? Dziecko próbuje określić dźwięki lasu.
Dziecko słucha nagrania szumiącego lasu. Razem z dzieckiem rodzic szumi tak jak las na nagraniu (sz-sz, sz-sz, sz-sz)
https://www.youtube.com/watch?v=RRoTPM0tJNw
Rodzic pokazuje suchą gałązkę, wykonuje nią szybkie ruchy, robi to samo z gałązką, na której naklejone są paski krepiny/papieru – dziecko opowiada o swoich wrażeniach słuchowych.
Rodzic podaje dziecku lusterko i mówi: mów naprzemiennie i-o, i-o, i-o. Mów bezdźwięcznie naprzemiennie i-o, i-o. Przy ułożeniu ust jak do “i” zacznij syczeć jak wąż, delikatnie unieś język (wargi rozciągnięte, odsłonięte i niezaciśnięte zęby, język za zębami).
Przy ułożeniu ust jak do “o” zacznij szumieć jak las (kąciki warg trochę ściągnięte do środka, broda i język uniesione, wypowiadanie głoski “sz”).
III. “Taniec radości” – swobodna ekspresja ruchowa .
Rodzic daje dziecku chustkę szyfonową/apaszkę/wstążkę i włącza dziecku muzykę.
https://www.youtube.com/watch?v=Pp4Fv0VuT2E&list=PLK1wwYjIwvRAtYm4mWcGrui-711nUU0f6&index=1
Dziecko ruchem ciała wyraża nastrój odtwarzanej melodii, zgodnie z jej rytmem i według własnego pomysłu. Rodzic może włączyć się w taniec. Dziecko reaguje na muzykę zgodnie z własnymi odczuciami.
Po skończonym tańcu dziecko siada na dywanie z rodzicem, rodzic pyta jakie elementy melodii najbardziej się podobały i dlaczego.
IV. Zabawa “Kiedy jestem zły…” .
Dziecko siedzi na dywanie naprzeciw rodzica. Rodzic toczy piłkę do dziecka i prosi o dokończenie zdania. Mówi – “Kiedy jestem zły…” dziecko łapie piłkę i dokańcza zdanie np. “….to chce mi się płakać”. Po skończonej wypowiedzi dziecko oddaje rodzicowi piłkę. Rodzic mówi kolejne zdanie:
-Lubię kiedy …..
-Denerwuje mnie gdy…
-Kiedy jest mi smutno…
-Nie lubię kiedy…
-Gdy nie mogę mieć tego co chcę to…
-Kiedy jestem szczęśliwy to …
itp. zdania.
V. Zabawa ruchowa”Wiatr – deszcz”.
Rodzic odtwarza melodię, dziecko swobodnie porusza się po dywanie. Gdy muzyka cichnie, rodzic daje hasło – deszcz – dziecko przykuca i uderza palcami o dywan (spadające krople deszczu). Gdy muzyka znów gra dziecko znów porusza się po dywanie. Muzyka cichnie, rodzic daje hasło – wiatr – dziecko porusza rękoma na boki i “szumi” jak wiatr w drzewach “sz-sz, sz-sz, sz-sz”. Zabawę powtarzamy kilka razy.
https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ
VI. “Wyczaruj obrazek” – praca plastyczna.
Dziecko wybiera jedną z kartek z narysowaną figurą geometryczną. Wspólnie z rodzicem zastanawia się, jaki obrazek może powstać z wybranej grafiki. Dziecko wykonuje pracę według swojego wyobrażenia. Po wykonaniu – nadaje jej tytuł. Chwalimy dziecko za wykonaną pracę.
Rodzic może również wykonać pracę na drugiej kartce z grafiką. Po jej wykonaniu wspólnie z dzieckiem omawia ją i nadaje tytuł pracy plastycznej.