Temat tygodnia: Wrażenia i uczucia
Temat dnia: Muzyczne opowieści
Cele:
- kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę
- usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec
- „Moje odczucia” – rodzic daje dziecku szarfy w trzech kolorach (kolor czerwony oznacza złość, kolor zielony – smutek, kolor żółty – radość). Gdy słychać muzykę, dziecko porusza się. Gdy muzyka milknie, dziecko podnosi taką szarfę w jakim jest humorze.
- „Woreczki uczuć” – dziecko otrzymuje woreczek gimnastyczny, stoi na wyznaczonej linii, kładzie woreczek na głowie i wyobraża sobie coś smutnego, idzie z woreczkiem. Następnie układa woreczek między kolanami, wyobraża sobie coś bardzo przyjemnego, radosnego i w taki sposób skacze, by woreczek nie wypadł. Następnie idzie w podporze tyłem z woreczkiem na brzuchu, wyobraża sobie coś strasznego i maszeruje w podporze tak, by woreczek nie wypadł.
- „Taniec radości i zadumy” – kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę, usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec. Rodzic włącza muzykę, w której naprzemiennie słychać fragmenty molowe i durowe. Dziecko wykonuje odpowiednie ruchy rękoma. Każde dziecko wykonuje je według własnego pomysłu. Następnie rodzic wręcza dziecku różne przedmioty, za pomocą których dziecko będzie mogło wyrazić nastrój muzyczny (chusteczki szyfonowe, woreczki gimnastyczne, wstążki, worki foliowe, kartki, piórka). Dziecko tańczy, reaguje na muzykę zgodnie z własnymi odczuciami, w czasie pauzy zamienia sobie przedmioty. Rodzic prosi dzieci o opisanie własnych odczuć podczas zabawy. Pyta, jakie elementy muzyki najbardziej się podobały, który przedmiot ułatwił wyrażenie uczuć w tańcu.
- Tańce – zapoznanie z tańcami standardowymi, ludowymi, narodowymi i rozrywkowymi. Rodzic prezentuje dziecku tańce wykonane przez profesjonalistów, np.: walc wiedeński, rock and roll, krakowiak, polonez. Po skończonej prezentacji dziecko dzieli się wrażeniami, odczuciami.
- „Tor przeszkód” – usprawnianie dużej motoryki, cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej. Rodzic ustawia tor przeszkód: rozłożona szarfa – przeciąganie się; tunel – przejście na czworakach; kosz z woreczkami, pusty kosz – rzut do celu; duża obręcz – przeskok z ugięciem kolan. Dziecko po kolei pokonuje tor przeszkód, cierpliwie oczekuje na swoją kolej, kibicują innym.